سرنوشت بازار مسکن بعد از انتخابات

سرنوشت بازار مسکن بعد از انتخابات
سرنوشت بازار مسکن بعد از انتخابات

آهن پرایس: فخرالدین زاوه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در رابطه با کاهش قیمت مسکن در دوماهه اول سال 1400 گفت : با توجه به افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر، بسیاری از کارشناسان این حوزه منتظر بازگشت ثبات قیمتی به این بازار ...

آهن پرایس: فخرالدین زاوه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در رابطه با کاهش قیمت مسکن در دوماهه اول سال 1400 گفت : با توجه به افزایش بی سابقه قیمت مسکن در سال های اخیر، بسیاری از کارشناسان این حوزه منتظر بازگشت ثبات قیمتی به این بازار بودند. برای روند دقیق بازار مسکن کنونی نیز بایستی منتظر شاخص قیمت مسکن که مرکز آمار محاسبه می‌کند بمانیم زیرا میانگین قیمت‌های معاملاتی که که بانک مرکزی منتشر می ‌کند به دلیل حجم اندک معاملات، آمار دقیقی نیست.

فخرالدین زاوه در رابطه با تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر وضعیت کنونی بازار مسکن نیز اظهار داشت: این روزها همانطور که به نظر می رسد انتخابات برای بازار مسکن مهم ‌ترین عامل اثر گذار نیست زیرا رفتار این روزهای بازار مسکن، بیش از هر چیز براساس خصلت دارایی بودن آن قابل توضیح است.

وی در ادامه بیان کرد: در سطوح فعلی قیمت متقاضی مصرفی در عمل قدرت خرید ندارد و تقریبا عمده آنچه که در بازار معامله می‌شود، تقاضای سوداگری است؛ یعنی چه فروشنده و چه خریدار به خاطر تقاضای سفته ‌بازی و سوداگری وارد بازار می‌ شوند و درنتیجه می ‌بینیم که رفتار بازار مسکن به رفتار بازاری مثل ارز شبیه شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درباره پیش بینی بازار مسکن بعد از انتخابات و احتمال کاهش قیمت ها، عنوان کرد:  بایستی ریسک ‌های غیر اقتصادی را در نظر بگیریم که اگر فشار ریسک‌ ها به حد مناسب کاهش پیدا کند، می‌ توان شاهد برداشته شدن فشاری که قیمت دارایی ها را افزایش داده است باشیم و به این صورت قیمت مسکن با ثبات همراه شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تشکیل صندوق ملی مسکن

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر اقتصادهای جهان قیمت مسکن به آسانی افت پیدا نمی کند و باتوجه به دشواری و عدم قطعیت قیمت‌ گذاری دقیق هر ملک و گریز اشخاص از زیان اسمی، مالکان معمولا تمایل ندارند که ملک را در قیمت‌های ارزانتر بفروشند و احساس ضرر می ‌کنند. درنتیجه معمولا قیمت‌ها ثابت می ‌ماند.

فخرالدین زاوه اظهارکرد: با توجه به تورم بالا و دو رقمی در کشور، در صورت ثبات بهای اسمی، تعدیل قیمت در بازار مسکن تقریبا به سرعت صورت می گیرد، بنابراین احتمال دارد پس از انتخابات، تعدیل به صورت ثبات بهای اسمی صورت بگیرد. اما باتوجه به جهش‌های شدید قیمت مسکن در این دوره، به طور خاص ما از نیمه سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ با رشد قیمت‌ خیره‌ کننده‌ای در بازار مسکن روبه ‌رو بوده‌ایم که در صورت کاهش معنا دار ریسک های غیراقتصادی، تداوم کاهش‌ قیمت‌های اسمی را می توان احتمال داد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)