سوداگران عامل رکود بازار مسکن

سوداگران عامل رکود بازار مسکن
سوداگران عامل رکود بازار مسکن

براساس تازه ترین آمار دفتر اقتصاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی اذعان داشت که در رکورد فعلی بازار مسکن، درشهریورماه سال جاری فقرمعامله به 2هزار و855 رسید که نسبت به شهریور سال 1397 حدود 73 درصد کاهش داشته است...

براساس تازه ترین آمار دفتر اقتصاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی اذعان داشت که در رکورد فعلی بازار مسکن، درشهریورماه سال جاری فقرمعامله به 2هزار و855 رسید که نسبت به شهریور سال 1397 حدود 73 درصد کاهش داشته است. یکی از اصلی ترین دلایل رکود شدید بازار مسکن افزایش نجومی قیمت ها می باشد.

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران بیان کرد: تورم مسکن از40 تا 45 درصد به مرز 120درصد رسیده است؛ بنابراین با وجود کاهش قیمت ها نسبت به ماه های گذشته، هنوز هم فضا برای کاهش قیمت مسکن وجود دارد. همچنین افزایش قیمت در بازار مسکن به قدری بوده که عده ی زیادی از مردم توان خرید خانه، حتی با استفاده از تسهیلات مسکن را از دست داده اند. ناگفته نماند که وجود سوداگران در بازار مسکن موجب افزایش قیمت در سال های اخیر شده است. متاسفانه درچندسال گذشته بازار مسکن بیشتر جنبه سرمایه گزاری داشته و اکثر متقاضیان این بازار برای کسب سود وارد انجام معاملات می شدند؛ به همین دلیل سوداگران هر زمان اراده کنند باز هم به انجام سوداگری در این بازی خواهند پرداخت. دراین میان وزارت راه و شهر سازی نه تنها تلاشی برای بهبود شرایط به وجود آمده نمیکند بلکه با برنامه های نادرست باعث سواستفاده های بیشتر در این بازار میشود.

بطور مثال، وزارت راه طی تصمیمی اقدام به ساخت400دستگاه واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی گرفت که مطابق قوانین  این طرح می بایست 200دستگاه از این واحد های مسکونی بین وزارت راه و انبوه سازان تقسیم شود و یا به عبارتی دیگر200واحد به یک شخص حقیقی یا عمومی که همان انبوه سازاست واگذار می شود که همین امرموجب به وجود امدن بازاری با قیمت های نجومی می شود. بنابراین انتظار می رود وزارت راه به جای طرح هایی از این قبیل که به رکود حاکم بر بازارمسکن می افزاید، ازطرح هایی همچون شیوهء پیمانکاری استفاده نماید تا شاید بتوان قدمی برای بهبود شرایط حاکم بر بازار مسکن برداشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)