سکوت مطلق در بازار مسکن

سکوت مطلق در بازار مسکن
سکوت مطلق در بازار مسکن

آهن پرایس: الگوی نجات بازار مسکن از ابررکود با استناد به دو تجربه موفق داخلی و خارجی در حوزه تامین مالی مسکن خانه ‌اولی‌ها، استخراج شد. بررسی‌ها با استناد به دو الگوی موفق داخلی و خارجی در تامین کمک هزینه خرید مسکن از...

آهن پرایس: الگوی نجات بازار مسکن از ابررکود با استناد به دو تجربه موفق داخلی و خارجی در حوزه تامین مالی مسکن خانه ‌اولی‌ها، استخراج شد. بررسی‌ها با استناد به دو الگوی موفق داخلی و خارجی در تامین کمک هزینه خرید مسکن از سوی خانه‌اولی‌ها ومتقاضیان مصرفی حاکی از این است که در شرایط فعلی که بازار معاملات مسکن در ابررکود معاملاتی به سر می‌برد می‌توان با استفاده از اهرم تسهیلات شرایط را از ابررکود به وضعیت بهبود نسبی تغییر داد.

 برآوردها همچنین کف استاندارد وام مسکن برای پاسخ به نیاز تقاضای واقعی آپارتمان‌های مسکونی به تسهیلات خرید مسکن را اعلام می‌کند. این تسهیلات را می‌توان از یک سو به ‌عنوان اهرم خروج بازار معاملات ملک از ابررکود به واسطه تقویت قدرت خرید خانه ‌اولی‌ها و متقاضیان مصرفی و از سوی دیگر به‌عنوان وام مسکن رونق‌ساز معرفی کرد.

 آذرماه امسال، براساس اعلام آمارهای رسمی، حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران به کم‌سابقه ‌ترین میزان خود طی ۷ یا ۸ سال اخیر، یعنی از زمانی که آمارهای رسمی مربوط به حجم معاملات مسکن در پایتخت در اختیار است، رسید. در آخرین ماه از فصل پاییز تنها حدود ۲ هزار و۵۰۰ فقره معامله خرید آپارتمان در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان حتی از حجم معاملات خرید مسکن در فروردین ماه امسال نیز به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

آمارهای مربوط به حجم معاملات خرید مسکن در آذرماه امسال نشان دهنده ورود بازار معاملات مسکن به فاز ابر رکود معاملاتی تحت تاثیر نبود تقاضای موثر در بازار می باشد. در چنین شرایطی یک سوال مهم ایجاد می‌شود مبنی بر آنکه علت شکل‌گیری ابر رکود معاملاتی در بازار مسکن در ماه پایانی پاییز امسال چیست؟

هر چند تقاضای مصرفی واحدهای مسکونی سال گذشته نیز به دنبال افزایش دامنه جهش قیمت مسکن به ناچار و از روی اجبار به حاشیه بازار رانده شد و تنها تقاضای سفته ‌بازی و سرمایه‌ای در بازار مسکن اقدام به انجام معامله می‌کرد؛ با این حال، در آذرماه به دنبال کاهش انتظارات تورمی در بازار و ایجاد ثبات نسبی در سایر بازارهای اقتصادی، سرمایه ‌گذاران و سفته ‌بازان ملکی نیز حضور خود را در بازار مسکن به میزان قابل توجهی کاهش داده و گروه زیادی از آنها نقش خود را از خریدار به عنوان فروشنده مسکن تغییر دادند تا بتوانند از این بازار خارج شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)