سیاست های باطل در حوزه مسکن

سیاست های باطل در حوزه مسکن
سیاست های باطل در حوزه مسکن

آهن پرایس : در طول سال های گذشته سیاست های اشتباه مسئولین حوزه مسکن و تکرار  دوباره این اشتباهات موجب وضعیت بحرانی در بازار مسکن شده به طوری که باز کردن این گره ها آسان به نظر نمی رسد. به اذعان کارشناسان اقتصادی در پی سیاست گذاری های اشتباه دولت وبا ...

آهن پرایس : در طول سال های گذشته سیاست های اشتباه مسئولین حوزه مسکن و تکرار  دوباره این اشتباهات موجب وضعیت بحرانی در بازار مسکن شده به طوری که باز کردن این گره ها آسان به نظر نمی رسد. به اذعان کارشناسان اقتصادی در پی سیاست گذاری های اشتباه دولت وبا تصور اینکه مشکلات مسکن با افزایش ساخت واحد های مسکونی حل خواهد شد همواره به دنبال تامین بودجه و زمین رفته اند . به طوری که همیشه، فقط سیاست عرضه انبوه در دستور کار بوده است. درحالی که نه قیمت مسکن کاهش پیدا کرد و نه توانایی خرید مسکن بهبود یافته و نه قیمت زمین به‌ رغم اختصاص نامحدود زمین دولتی رام شده است ، در حالی که این گونه سیاست گذاری ها چند سال است که امتحان خود را پس داده است و از مردودان بزرگ سیاست های مسکن است . 

طبق تحلیل های صورت گرفته توسط کارشناسان مشکل واقعی مسکن کمبود زمین و مسکن نیست بلکه احتکار ملک توسط دلالان است که البته سیاست هایی برای پایان دادن به این مشکل اتخاذ شده است . تعدادی از پژوهشگران و کارشناسان اقتصادی در یک نشست  مجازی دو ساعته با عنوان «سیاست‌های زمین ومسکن»، با تشریح سیاست‌هایی که از گذشته تاکنون در حوزه تامین مسکن از سوی دولت‌ها به اجرا درآمده است خواستار اصلاح فوری نگاه سیاست‌گذار مسکن به این بخش شدند. 

 در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تاثیر قیمت میلگرد بر مسکن

این نشست با دو هدف یکی آسیب‌شناسی سیاست‌های اعمال شده در بازار مسکن از سوی دولت‌ها در طول بیش از ۵۰ سال گذشته و پاسخ به این سوال که چرا هیچ‌کدام از این سیاست‌ها عملا منجر به پاسخگویی مطلوب و مناسب در بازار ملک نشد و دیگری با هدف پاسخ به این سوال که اساسا نحوه سیاست‌گذاری مطلوب برای بازار مسکن تا سال ۱۴۱۰ به چه شکلی باید باشد، برگزار شد.

محسن یزدان‌پناه، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی، محمدصالح شکوهی عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت و مجید شاکری پژوهشگر مالیه عمومی با حضور در این نشست مجازی به این دو سوال کلیدی در حوزه سیاست‌گذاری مسکن پاسخ دادند. طبق صبحت های انجام شده توسط کارشناسان در این نشست مشکلات ریشه ای و مشترک در بسیاری از سیاست هایی که در طول پنجاه سال گذشته مانع از حل مشکل مسکن در کشور شده  است .

این ایراد و اشکال هم در سمت سیاست‌های طرف عرضه وهم در سمت سیاست‌های طرف تقاضای مسکن دیده می‌شود. این ایراد چیزی نیست جز نگاه غلط سیاست‌گذار مسکن به این بخش و حوزه سیاست‌گذاری عرضه وتقاضای واحدهای مسکونی که در نهایت منجر به تعریف سیاست‌ها و ماموریت‌های نادرست و ناکارآمد در این بخش شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)