شرایط ایجاد رونق در بازار مسکن

شرایط ایجاد رونق در بازار مسکن
شرایط ایجاد رونق در بازار مسکن

رابطه تنگاتنگ اقتصاد چین با سایر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، می‌تواند در صورت ترکیدن حباب مسکن این کشور، اقتصاد جهان را به لرزه درآورد. اما مطابق پیش‌بینی‌های موسسه رتبه‌سنجی «فیچ» تب بازار مسکن چین در سال 2017 میلادی بدون افت ناگهانی، به‌صورت تدریجی کاهش پیدا می‌کند. در سال جاری میلادی، شیب رشد قیمت مسکن در چین، تغییر محسوس می‌یابد؛ به‌طوری که ارزش فروش خانه‌ها در این کشور 

رابطه تنگاتنگ اقتصاد چین با سایر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، می‌تواند در صورت ترکیدن حباب مسکن این کشور، اقتصاد جهان را به لرزه درآورد. اما مطابق پیش‌بینی‌های موسسه رتبه‌سنجی «فیچ» تب بازار مسکن چین در سال 2017 میلادی بدون افت ناگهانی، به‌صورت تدریجی کاهش پیدا می‌کند. در سال جاری میلادی، شیب رشد قیمت مسکن در چین، تغییر محسوس می‌یابد؛ به‌طوری که ارزش فروش خانه‌ها در این کشور که سال 2016 رقمی معادل 25 درصد جهش کرده بود، امسال به‌طور متوسط حدود 5/ 2 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین سطح قیمت اسمی مسکن در چین اگر چه در سال جاری نیز افزایش پیدا می‌کند اما نرخ رشد، به اندازه یک دهم نرخ رشد در سال حبابی (سال گذشته) خواهد بود و میزان رشد نیز در حدی است که تحلیلگران اقتصادی موسسه «فیچ»، وضعیت بازار مسکن چین در سال 2017 را «با‌ثبات»،‌ توصیف می‌کنند.

متوسط نرخ رشد قیمت مسکن در 22کشور منتخب جهان طی سال 2017 رقمی معادل 4/ 2 درصد پیش‌بینی شده که کمتر از نصف میزان رشد قیمت در سال 2016 است. مطالعات موسسه «فیچ» که ترکیبی از کشورهای آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و آسیا را در برمی‌گیرد،‌ مشخص می‌کند دامنه نوسان شاخص جهانی قیمت مسکن در 2017 به مراتب محدودتر از سال گذشته میلادی خواهد بود. گزارش «دنیای اقتصاد» از نتایج مطالعات موسسه رتبه‌سنجی «فیچ» درباره شاخص جهانی قیمت مسکن در 2017 حاکی است: بازار مسکن 22 کشور منتخب جهان، به لحاظ دوره‌های رکود و رونق و همچنین نحوه نوسان قیمت مسکن، در 4 کلاس قابل دسته‌بندی هستند. دسته اول، کشورهایی هستند که در سال جاری میلادی با کاهش قیمت روبه‌رو خواهند شد. در این کشورها، تحت تاثیر افت قیمت مسکن، ارزش فروش اوراق رهنی در بازار رهن ثانویه افت خواهد کرد و دولت‌ها، به‌زودی سیاست‌های مهار قیمت (محدودکننده تقاضای خرید) را لغو خواهند کرد و شروع به اصلاح بازار ملک برای تحریک تقاضا می‌کنند.

بازار مسکن کشورهایی که در کلاس دوم قرار دارند، در سال جاری میلادی به وضعیت «کف قیمتی» دچار می‌شوند. در این کشورها، کمترین نوسان قیمت مسکن –رشد نزدیک به صفر- رخ خواهد داد. از آنجا که، رسیدن سطح قیمت مسکن به نقطه کف، بعد از دوره کاهش قیمت، اتفاق می‌افتد، دولت در کشورهای دسته دوم، با نیروی بیشتری نسبت به کشورهای دسته اول، برای تقویت تسهیلات رهنی، اقدام می‌کند. سومین دسته بازار مسکن در جهان 2017، کشورهایی را شامل می‌شود که دوره پایان رشد قیمت را تجربه خواهند کرد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)