شمارش معکوس اخذ مالیات مسکن

شمارش معکوس اخذ مالیات مسکن
شمارش معکوس اخذ مالیات مسکن

آهن پرایس: طبق گفته مسئولان بخش مسکن، دو ماه دیگر نخستین قبوض مالیاتی برای خانه‌های خالی در کلان شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فرصت باقی مانده که این شرایط موجب عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن و اجاره شده است اما با بررسی های میدانی انجام شده در حال حاضر این موضوع ...

آهن پرایس: طبق گفته مسئولان بخش مسکن، دو ماه دیگر نخستین قبوض مالیاتی برای خانه‌های خالی در کلان شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فرصت باقی مانده که این شرایط موجب عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن و اجاره شده است اما با بررسی های میدانی انجام شده در حال حاضر این موضوع نه تنها پیامد مثبتی بر بازار اجاره نداشته، بلکه نوسانات قیمتی این بازار را دوچندان کرده است.

با شروع سال 1400 اطلاعات ۱.۳ میلیون واحد مسکونی که به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده بود، از وزارت راه و شهرسازی جهت اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. حالا که فقط ۲۰ روز تا پایان مهلت ثبت املاک حقیقی و حقوقی در سامانه ملی املاک و اسکان باقی مانده است، باید منتظر تطبیق نهایی این فهرست با اطلاعات حاصل از خود اظهاری مردم در سامانه ملی املاک و اسکان ماند تا بعد از آن دریافت مالیات از خانه‌های خالی از اول مرداد وارد فاز اجرایی شود.

از اول مرداد ماه به بعد، خانه‌هایی که در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر حداقل به‌مدت ۱۲۰ روز از ابتدای سال ۱۴۰۰ خالی بمانند باید مبلغی را به‌عنوان مالیات بپردازند و با توجه به شواهد، در این مورد برای مالکان حقیقی و معمولی هیچ تخفیف و شرایط ویژه ای در نظر گرفته نمی شود. بر این اساس، مالکان حقیقی خانه‌های خالی که مانند مالکان بزرگ، حقوقی‌ های بانکی و نهادی قدرت چانه‌ زنی با مجریان قانون یا مهارت پیگیری امور حقوقی برای استفاده از خلأ‌های قانونی ندارند، باید خود را برای جریمه قانونی کلانی آماده کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیر صعودی قیمت مسکن ملی

در این میان احتمالا ثبت‌نام نشدن تعداد بالایی از املاک در سامانه ملی املاک و اسکان به تمدید مهلت ثبت‌نام در این سامانه یا تأخیر در آغاز صدور قبض‌های مالیاتی رخ دهد، اما حتی با وجود تاخیراتی در صدور قبض مالیات در نتیجه این موضوع تغییری ایجاد نمی شود و درنهایت هر واحد مسکونی که بدون دلیل موجه قانونی از ابتدای امسال بیش از ۱۲۰ روز متوالی یا غیر متوالی خالی مانده باشد باید در سال اول معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره آن واحد، در سال دوم معادل ۱۲ برابر و در سال سوم معادل ۱۸ برابر مالیات بر اجاره تعلق گرفته به واحد را به‌عنوان مالیات بر خانه خالی بپردازد. این مالیات به‌صورت ماهانه محاسبه و در حساب بدهی مالک منظور می‌شود و رقم آن به ‌قدری سنگین است که در همان سال اول می‌تواند به مبلغ کل اجاره سالانه ملک نزدیک شود.

با توجه گفته ی مسئولان این حوزه این گونه برداشت می شود که این بار، ماجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی شوخی نیست و گام نخست برای مصرفی‌سازی کالای مسکن است. مشاهدات میدانی  از بازار مسکن و اجاره و دفاتر مشاوران املاک حاکی از این است که در سایه این اتفاق اثرگذار، بخشی از خانه‌های خالی را مالکان آن‌ها برای فروش یا اجاره وارد بازار کرده‌اند، اما تعداد آن‌ها در مقایسه با اعدادی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند، رقم چشمگیری نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)