شوک های القا شده به بازار مسکن

شوک های القا شده به بازار مسکن
شوک های القا شده به بازار مسکن

بازار مسکن در ایران طی دهه ها و سال های گذشته تحت تاثیر چند عامل مهم قرار داشته است. اولین عامل اثر گذار، درآمدهای نفتی و میزان رشد آنها (به عنوان پیشران اصلی نقدینگی) و دومین عامل، تحولات سایر بازارها مانند بازار طلا، سهام، ارز و... بوده است. البته نقش سیاست های دولتی ...

بازار مسکن در ایران طی دهه ها و سال های گذشته تحت تاثیر چند عامل مهم قرار داشته است. اولین عامل اثر گذار، درآمدهای نفتی و میزان رشد آنها (به عنوان پیشران اصلی نقدینگی) و دومین عامل، تحولات سایر بازارها مانند بازار طلا، سهام، ارز و... بوده است. البته نقش سیاست های دولتی را هم نباید در این زمینه نادیده گرفت. گرچه تجربه نشان داده که سیاست های دولتی نقش کوچکتری نسبت به آنچه تصور می شود، داشته اند.

علت اصلی آن هم این است که دولت های نفتی غالبا قادر به کنترل شوک های نفتی و شوک بازارهای رقیب نیستند و معمولا حجم نقدینگی با افزایش درآمدهای نفتی و بعضی سیاست های پولی به خصوص کنترل نرخ ارز رشد می کند. با تحلیل دقیق تر و ریز بینانه تر موضوع، می توان مدعی شد که مهم ترین عامل بیرونی اثرگذار بر قیمت مسکن، رشد نقدینگی (رشد نقدینگی نا تراز با رشد اقتصادی) بوده است، چراکه افزایش درآمدهای نفتی سبب افزایش نقدینگی و سپس افزایش قیمت مسکن شده و دلیل اصلی جهش های ارزی که متهم اصلی افزایش قیمت مسکن در دوره اخیر هستند نیز نقدینگی بوده است. پس از جهش قیمت در سال 97 تصور میشد که بازار مسکن مطابق روال تاریخی خود وارد دوره رکود شود، ولی با توجه به تداوم افزایش نقدینگی، افزایش نرخ ارز و در نتیجه بروز تورم، به جز یک بازه زمانی کوتاه که رشد قیمت مسکن کند شد، به سرعت به سیر افزایشی قیمت مسکن بازگشتیم،به طوریکه قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران از 8/4 میلیون تومان در سال 96 به بیش از 23 میلیون تومان در مرداد ماه 99 رسید.

نقدینگی، نرخ ارز و... ریشه های اصلی تغییرات قیمت مسکن در بازار را تشکیل می دهند که خود منجر به عوامل ثانویه ای برای تاثیر در قیمت می شوند، ترکیب مهم ترین عوامل اولیه و ثانویه را که می تواند قیمت مسکن را در ادامه سال 99 و حتی سال های آینده تحت تاثیر قرار دهد، می توان در دو دسته طبقه بندی کرد.
دسته اول موارد اثر گذار بر ثبات قیمتی عبارتند از: کاهش قدرت خرید خانوار به واسطه افزایش بیش از اندازه قیمت و اشباع قیمتی در بازار مسکن، بی اثر شدن تسهیلات خرید مسکن و عدم وجود برنامه افزایش آن، رشد قابل توجه قیمت در ماه های گذشته، اجرای برنامه های تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و تحویل مسکن مهر، احتمال کاهش تحریم ها و ثبات نرخ ارز.  دسته دوم موارد اثر گذار بر تشدید قیمت عبارتند از: افزایش نرخ ارز و بروز نوسانات ارزی جدید، کاهش عرضه مسکن در مقایسه با نیاز، بالا بودن نرخ تورم عمومی و افزایش هزینه های ساخت و احتمال افزایش نقدینگی به علت احتمال استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و...

اینکه دقیقا بازار مسکن چه تحولاتی را به خود خواهد دید، به برآیند نیروهای اثر گذار بر قیمت مسکن بستگی دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)