طرح جهش تولید و عرضه مسکن

طرح جهش تولید و عرضه مسکن
طرح جهش تولید و عرضه مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با توجه به اظهار نظر کارشناسی که درباره طرح دوفوریتی جهش تولید و عرضه مسکن منتشر شده است، کارشناسان اعلام کرده اند نمایندگان مجلس در تشخیص مفهوم درست <<حمایت>> و << عرضه مسکن>> دچار سوء برداشت شده اند. بنابراین این طرح...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با توجه به اظهار نظر کارشناسی که درباره طرح دوفوریتی جهش تولید و عرضه مسکن منتشر شده است، کارشناسان اعلام کرده اند نمایندگان مجلس در تشخیص مفهوم درست <<حمایت>> و << عرضه مسکن>> دچار سوء برداشت شده اند. بنابراین این طرح بیش از آن که باعث رونق پایدار در حوزه مسکن شود از آنجا که دارای ویژگی های حباب حمایتی است رونق ساختگی ایجاد می کند در حالی که این رونق ساختگی نه تنها راهکار موثر رونق بخشی به بازار مسکن نیست بلکه رونق بازار ملک را وارد یک مسیر انحرافی می کند.

نسخه ای که مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با طرح دوفوریتی نماینده ها برای ایجاد رونق مسکن پیشنهاد کرده است بعد از اظهار نظر درباه اینکه طراحان آن دو مفهوم حمایت و عرضه مسکن را به اشتباه با هم تلفیق کرده اند درباره راهکار موثر برای ایجاد تعادل بین دو سمت عرضه و تقاضای مسکن سکوت کرده است.
در واقع این نسخه تا آنجا پیش رفته که طرح دو فوریتی مجلس دارای حباب حمایت است و تنها برای عرضه مسکن مطرح شده و بر اساس  بررسی های به عمل آمده رد کلیات این طرح پیشنهاد می شود. اما اشاره ای به یک وجه مهم دیگر ایجاد رونق در بازار مسکن که همان توانمندسازی سمت تقاضای مسکن در بازار خرید ملک به عنوان حلقه مفقوده زنجیره رونق است، نشده است.

کارشناسان معتقدند باید حلقه آخر زنجیره رونق مسکن یعنی توانمند سازی متقاضیان مصرفی و خانه اولی ها برای خرید مسکن تامین شود تا زنجیره رونق تکمیل شود. چرا که در صورت نبود خریدار و متقاضی واقعی و رکود بازار معاملات مسکن، عملا فعالیت های ساختمانی نیز ناشی از عدم خرید واحدها و رکود معاملات به حالت کما رفته و در نهایت به دلیل کمبود عرضه، جهش قیمت مسکن و رکود معاملات ایجاد می شود.

این زنجیره در صورت عدم توانمند سازی سمت تقاضا برای خرید مسکن به صورت مداوم تکرار می شود. این شرایط هم برای دولت، هم متقاضیان و هم سازنده ها هزینه بردار خواهد بود و در واقع نوعی بیراهه در ایجاد رونق ساختمانی و معاملاتی مسکن محسوب می شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)