طنز تلخ تسهیلات مسکن

طنز تلخ تسهیلات مسکن
طنز تلخ تسهیلات مسکن

آهن پرایس : طرح جدید بانک مسکن  با شرایط اعطای تسهیلات مسکن با دو روش  «با»  و «بدون » نیاز به خرید اوراق تسهیلات مسکن که هزینه دریافت این وام ها متفاوت خواهد بود. در روز های گذشته بازار اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن که با کاهش درخواست خرید و قیمت برگه ...

آهن پرایس : طرح جدید بانک مسکن  با شرایط اعطای تسهیلات مسکن با دو روش  «با»  و «بدون » نیاز به خرید اوراق تسهیلات مسکن که هزینه دریافت این وام ها متفاوت خواهد بود. در روز های گذشته بازار اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن که با کاهش درخواست خرید و قیمت برگه های تسهیلات مواجه شده است. در معاملات دیروز  قیمت هربرگه از نمادهای زیرمجموعه تسه به کف کانال 50هزار تومان و در برخی موارد به سقف کانال 40 هزار تومان سقوط کرده است . بنابراین کارشناسان مسکن بر این باورند که در دو ماه گذشته افت تعداد معاملات مسکن و ثبات نسبی  قیمت مسکن در کاهش قیمت این اوراق دخیل بوده است .

این در حالی است که وضعیت بازار مسکن در دی ماه متفاوت از بازار مسکن در آذر بوده و تعداد معاملات و قیمت مسکن در دی بیشتر بوده است. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند افزایش نامحسوس تعداد معاملات مسکن نمی تواند نشانگر بهبود و رشد بازار مسکن باشد و افزایش قیمتی که در دی ماه شاهد آن بوده ایم به دلیل افزایش قیمت مسکن در مناطق گران قیمت  ولوکس تهران که اساسا برای خرید آن ها مشتریان ویژه ای وجود دارد که از تسهیلات مسکن استفاده نمی کنند.

از سوی دیگر کارشناسان اذعان دارند که:  قیمت اوراق تسهیلات مسکن با کاهش روبرو شده است که از دلایل اصلی آن می توان به کاهش توان مردم برای خرید مسکن و افزایش عرضه این برگه‌ها از سوی دارندگان آن به دلیل احتمال تداوم کاهشی بودن قیمت این برگه‌ها در ماه‌های پیش رو، اشاره داشت. چرا که بر اساس گزارش بانک مرکزی، در دی ماه امسال تنها ۶ منطقه تهران شامل مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ متوسط قیمت کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان داشته‌اند که تا حدودی تسهیلات مسکن می‌تواند به افزایش قدرت خریداران مسکن در این مناطق کمک کند.

با این حال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، در دی ماه امسال، ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان است که با در نظر گرفتن دو نوع تسهیلات ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای خریداران فردی و زوجین از محل اوراق تسهیلات به اضافه وام جعاله ۴۰ میلیون تومانی، متقاضیان فردی و زوجین می‌توانند تنها به ترتیب ۵.۱ و ۸.۷ متر مربع از یک واحد مسکونی تهیه کنند.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس در پُر معامله‌ترین برگه با نماد تسه ۹۹۱۰ (اوراق مسکن دی ماه امسال) ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان با فروش حدود ۴۹ هزار برگه و کاهش ۲.۱۲ درصدی قیمت نسبت به روزهای گذشته به فروش رسید.

نرخ اوراق تسهیلات مسکن برای نماد تسه ۹۹۰۹ (اوراق مسکن آذر امسال) ۵۱ هزار و ۵۱۳ تومان با فروش حدوداً ۷ هزار و ۵۰۰ برگه و کاهش و ۲.۸۴ درصدی قیمت به متقاضیان عرضه شد. در سایر نمادها نیز دامنه قیمتی بین ۴۹ تا ۵۲ هزار تومان و عمدتاً با فروشی کمتر از ۲ هزار برگه برای بازار امروز اوراق تسهیلات مسکن رقم خورد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)