عدم استقبال تهرانی ها از وام مسکن

عدم استقبال تهرانی ها از وام مسکن
عدم استقبال تهرانی ها از وام مسکن

ساخت وسازهای مسکونی تهران با تسهیلات بانکی ارتباط چندانی ندارند و سازنده ها به دلایلی ترجیح می دهند، مسیر دیگری را برای تأمین نیاز مالی پروژه های خود انتخاب کنند. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، حجم درخواست تسهیلات و وام از سوی سازنده های تهرانی تنها 2 درصد بوده در حالی که بیشترین رتبه ساخت و ساز در سال متعلق به پایتخت است. گزارش ها در اینباره حاکی

ساخت وسازهای مسکونی تهران با تسهیلات بانکی ارتباط چندانی ندارند و سازنده ها به دلایلی ترجیح می دهند، مسیر دیگری را برای تأمین نیاز مالی پروژه های خود انتخاب کنند. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، حجم درخواست تسهیلات و وام از سوی سازنده های تهرانی تنها 2 درصد بوده در حالی که بیشترین رتبه ساخت و ساز در سال متعلق به پایتخت است.

گزارش ها در اینباره حاکی از آن است که؛ طی دو ماه اول امسال میزان استقبال سازنده ها در برخی استان ها از وام مسکن، 2 برابر تهرانی ها بوده است. بررسی ها در رابطه با عدم استقبال سازنده ها در تهران از وام مسکن نشان می دهد آنها تحت تأثیر عواملی هستند که انگیزه ای برای دریافت وام ندارند. از سوی دیگر سقف تسهیلات، 80 درصد هزینه ساخت را پوشش می دهد که نرخ سود آن متناسب با نرخ ارز تغییر می کند. همین امر می تواند جزء دلایلی باشد که موجب شده تا سازنده های تهرانی تمایلی برای دریافت وام نداشته باشند. هم اکنون وام مسکن تنها برای تأمین هزینه های ناشی از ساخت و ساز به سازندگان تعلق می گیرد و برای خرید زمین و دریافت مجوز ساخت نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند.

این موضوع در حالی است که در شرایط فعلی بیش از 60 درصد هزینه کل ساخت و سازهای تهران برای تأمین پول خرید زمین مصرف می شود و همچنین دست کم 15 درصد از هزینه های ساخت واحدهای مسکونی مربوط به اخذ پروانه ساخت و عوارض ساختمانی می باشد. به این ترتیب در حالی که در اکثر شهرها ساخت وساز عموما بر روی زمین تحت مالکیت سازندگان انجام می شود، در شهر تهران این موضوع کمی متفاوت است و ساخت و سازها عمدتا بصورت مشارکتی و بر روی زمین مالکان املاک صورت می گیرد. به همین دلیل تهرانی ها بابت هزینه هایی که باید بپردازند، ترجیح می دهند از وام مسکن برای ساخت و ساز استفاده نکنند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)