لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان یک نوع لوله فولادی است که فرآیند تولید آن از طریق میان تهی کردن شمش توپر فولادی صورت می­پذیرد. در این مطلب قصد داریم که به بررسی پاسخ پرسش لوله مانیسمان چیست ؟ بپردازیم پس تا پایان باما همراه باشید...

آهن پرایس: لوله مانیسمان، که به نام لوله بدون درز نیز شناخته میشود، نوعی لوله فولادی از جنس کربن استیل، استنلس استیل یا فولاد آلیاژی است که در طی فرآیندی بدون ایجاد درز تولید می شوند. لوله­های مانیسمان نیز متعلق به مجموعه لوله­های صنعتی بوده و در صنایع مختلف به شکل گسترده­ای مورد استفاده قرار می­گیرد.

 جنس لوله‌­های صنعتی عموما از فولاد بوده و ضخامت و مقاومت این نوع لوله­ها نسبت به سایر لوله‌ها بیشتر می­باشد. از انواع لوله ­های صنعتی و کاربردهای آن می­توان به موارد زیر اشاره نمود: 

لوله­ های چدنی: این نوع لوله عموما با استفاده از شیوه­های متفاوت ریخته‌گری ساخته می‌شود. لوله‌های چدنی به دلیل مقاومت بالا در برابر لرزش و فشار در سیستم‌های فاضلابی مورد استفاده قرار می­گیرند.

لوله ­های صنعتی گالوانیزه: این محصولات فلزی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار بوده و از این روی در صنایع شیمیایی و الکتریکی کاربرد فراوانی دارند.

لوله­ های درزدار: از این نوع لوله­ها در ساخت سازه­های فلزی و انتقال سیالات استفاده می­شود.

لوله­ های مانسیمان: این محصولات فولادی به عنوان لوله­های بدون درز نیز شناخته می­شوند. در شرایطی که دما و فشار محیط به صورتی باشد که سیستم پایپینگ به نگهداری و مراقبت ویژه نیاز داشته باشد، از لوله­های مانیسمان استفاده می‌شود.

در ادامه معرفی لوله مانیسمان و در پاسخ به این پرسش که لوله مانیسمان چیست؟ می توان چنین گفت که در استراکچر این نوع لوله هیچ گونه خط جوش و یا درزی وجود نداشته و این لوله­ها از ساختاری مقاوم در برابر فشار، خوردگی و سایش برخوردارند.

ساخت لوله­ های مانیسمان با استفاده از شمش فولادی انجام می­شود. فرایند تولید این محصولات فولادی به دو روش نورد گرم و سرد صورت می­پذیرد. لوله ­های مانیسمان به طور معمول در ابعاد 6 و 12 متری و در سایزهای 1.2 تا 36 میلی­متر تولید و به بازار عرضه می­شوند.

مزایای لوله های مانیسمان چیست؟

لوله‌های بدون درز یا مانیسمان از مزایای بسیاری برخوردارند که در نتیجه این محصولات فولادی را به گزینه­ا‌ی ایده‌آل جهت استفاده در صنایع مختلف تبدیل نموده است. از مهم­ترین مزایای این لوله‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • یکپارچه بودن ساختار و سطح لوله به دلیل عدم وجود درز و شکاف
  • مقاومت بالا در برابر فشار، خوردگی، سایش و شرایط جوی نامناسب
  • دوام و طول عمر بالا
  • قابلیت انعطاف­پذیری و شکل­پذیری بالا

کاربردهای لوله مانیسمان

همانطور که بیان گردید، لوله ­های مانیسمان به طور گسترده­ای در صنایع مختلف استفاده قرار می­گیرند که از مهم­ترین کاربردهای این لوله ­ها می­توان موارد زیر را نام برد:

  • صنایع نفت و گاز 
  • خطوط فشار قوی
  • صنایع غذایی و دارویی
  • صنعت ساختمان
  • صنعت برق
  • بویلرها و مبدل­ها
  • صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی
  • صنایع دریایی و کشتی­سازی
  • نیروگاه­های حرارتی
  • سیستم­های انتقال آب و فاضلاب

همچنین از دیگر کاربردهای لوله ­های مانیسمان می­توان به استفاده در جداره چاه اشاره کرد. در پاسخ به این پرسش که لوله جداره چاه چیست؟ می­توان چنین گفت که این نوع لوله به منظور جلوگیری از ریزش دیواره چاه مورد استفاده قرار می­گیرد. به عبارتی دیگر می­توان چنین بیان کرد که دیواره چاه بنا به دلایل مختلفی ممکن است دچار ریزش شود، از این روی در جداره چاه­هایی که به منظور رسیدن به سفره­های آب زیر زمینی، نفت و گاز و ... حفر شده­اند از لوله جداره چاه استفاده می­شود.

انواع رده ­های لوله مانیسمان

دسته­بندی لوله ­های مانیسمان بر اساس نوع کاربرد، سایز و ضخامت­ این محصولات انجام می­شود. دسته­بندی لوله ­های مانیسمان در بازار آهن­آلات ایران اصولا بر اساس رده­ این محصولات فولادی صورت می­پذیرد. بر این اساس متداول­ترین و پر کاربردترین رده­ های لوله­ های مانیسمان عبارت است از:

 رده 20:

به منظور جلوگیری از نشت گاز در سیستم گازکشی ساختمان­ها می­بایست از لوله ­ها و اتصالاتی که دارای ضخامت یکپارچه و یکنواخت می­باشند، استفاده شود. از این روی استفاده از لوله ­های مانیسمان با رده 20 جهت سیستم گازکشی داخل ساختمان­ها رواج دارد. لازم به ذکر است که ضخامت رده 20 در حدود 2 تا 6 میلی­متر است.

رده 40:

لوله­ های مانیسمان رده 40 متداول­ترین و پر کاربردترین محصول در بین سایر رده­ ها می­باشد. استفاده از رده 40 در سیستم­های آتش­نشانی و ایمنی رواج بسیاری دارد. لوله مانیسمان رده 40  دارای ضخامتی ما بین 2 تا 10 است.

رده 80:

در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز به دلیل حساسیت بالا از لوله­ های مانیسمان رده 80 استفاده می­شود.

کلام پایانی

با توجه به اینکه لوله های مانیسمان یکی از عناصر حیاتی در پروژه های ساختمانی و صنعتی به شمار می آیند، انتخاب و خرید این محصولات نیاز به دقت و توجه دارد. فاکتورهای گوناگونی از قبیل قیمت مواد اولیه، هزینه ­های تولید، نوسانات نرخ ارزهای خارجی، میزان عرضه و تقاضا، هزینه­ های مرتبط با حمل و نقل و شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم هر یک می توانند نقش کلیدی در قیمت لوله مانیسمان ایفا نمایند. هر یک از عوامل موثر ذکر شده به صورت مداوم دستخوش تغییرات شده و در نتیجه می­توانند به طور مستقیم بر قیمت این محصولات فولادی تاثیرگذار باشد.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:بهترین کارخانه میلگردشمال

بنابراین در صورتیکه قصد خرید لوله مانیسمان و یا سایر محصولات فولادی را دارید، توصیه ما به شما هنگام خرید انتخاب فروشندگان معتبر و با تجربه در این زمینه است تا از کیفیت و قیمت مناسب محصول خریداری شده اطمینان داشته باشید. وبسایت آهن پرایس با بیش از 50 سال سابقه کاری در بازار آهن آلات از معتبرترین پلتفرم های فروش آنلاین انواع محصولات فولادی است. از جمله محصولات فولادی این مجموعه می توان به انواع لوله های مانیسمان، آب، گاز، صنعتی، جداره چاه، داربستی، اسپیرال و اشاره نمود​​​​​​​.

وبسایت آهن پرایس با ارائه انواع لوله­ های مانیسمان وارداتی و داخلی در سایزهای متنوع، امکان خریدی آسان و بی دغدغه را برای خریداران و متقاضیان این محصولات فولادی فراهم نموده است.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)