محدودیت در بازار اوراق مسکن

محدودیت در بازار اوراق مسکن
محدودیت در بازار اوراق مسکن

آهن پرایس : تعدادی از کارشناسان به ایجاد محدودیت های جدید در بازار اوراق تسهیلات مسکن تأکید دارند اما یکی از مسئولین درحوزه تامین مالی مسکن معتقد است باید قیمت اوراق با مکانیزم بازار کشف شود. محمد علی دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که ...

آهن پرایس : تعدادی از کارشناسان به ایجاد محدودیت های جدید در بازار اوراق تسهیلات مسکن تأکید دارند اما یکی از مسئولین درحوزه تامین مالی مسکن معتقد است باید قیمت اوراق با مکانیزم بازار کشف شود.

محمد علی دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که سابقه عضویت در هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن را هم دارد ، در ابتدای ورود به این سازمان، نخستین مصوبه هیئت رئیسه این سازمان در زمینه دامنه نوسان را تصویب و ابلاغ کرد که بر این اساس، دامنه نوسان که تا پیش از ۲۵ بهمن مثبت و منفی ۵ درصد است، در طیف مثبت به ۶ درصد افزایش و در طیف منفی به ۲ درصد کاهش خواهد رسید.

این افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن سبب شد تا هزینه دریافت وام مسکن ۲۴۰ میلیون تومانی از سوی زوجین تهرانی در مقاطعی از سال جاری به بیش از ۴۰ میلیون تومان برسد و قدرت خرید مسکن خانوارها بیش از قبل کاهش یابد.

در حال حاضر محدودیت‌های معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن بانک ملی بسیار محدود بوده و بر اساس آخرین آمارهای فعالان بازار در معاملات فرابورس، اعتبار اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی جهت خرید و فروش در بازار فرابورس در نمادهای معاملاتی تملی ۷۱۰۱ و قبل از آن از روز ۱۵ ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت ۳ سال و اعتبار مابقی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی جهت خرید و فروش در بازار فرابورس از روز ۱۵ ماه ذکر شده در شرح نماد به مدت ۲ سال است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نوسان قیمت در مسکن مهر

ضمن اینکه حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش جهت نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک ملی به تعداد ۲۴۰ ورقه تعیین شده است. محدودیت‌های معاملاتی گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن بانک عامل بخش مسکن نیز پیرو مصوبات شورای پول و اعتبار بوده که بر این اساس، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در کلیه نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه خواهد بود. همچنین محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۲۸۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است.

کارشناس اقتصاد مسکن درباره تعیین دامنه اختصاصی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن اذعان کرد: این موضوع که آیا شورای عالی بورس قانونا می‌تواند برای اوراق تسهیلات مسکن دامنه نوسان اختصاصی تعیین کند یا شورای پول و اعتبار باید در این حوزه ورود کند، برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه هم جای سوال دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)