مسکن دغدغه جوانان

مسکن دغدغه جوانان
مسکن دغدغه جوانان

آهن پرایس: افشین پروین پور کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در رابطه با جزئیات طرح مسکن زندگی بیان کرد: در کشور ما تمام مصالح ساختمانی، منابع مالی و عوامل تولید مسکن به میزان کافی وجود دارند؛ با این حال در چند سال اخیر عرضه در بازار مسکن بسیار کاهش یافته و از ...

آهن پرایس: افشین پروین پور کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در رابطه با جزئیات طرح مسکن زندگی بیان کرد: در کشور ما تمام مصالح ساختمانی، منابع مالی و عوامل تولید مسکن به میزان کافی وجود دارند؛ با این حال در چند سال اخیر عرضه در بازار مسکن بسیار کاهش یافته و از دیگر سو شاهد افزایش تقاضا در این حوزه هستیم. عمده مشکلات اقتصادی این روزهای جوانان کشور تامین مسکن می باشد، کمبود مسکن و افزایش قیمت ها در این حوزه سبب شده تمایل به ازدواج و فرزند آوری در میان آن ها بسیار کاهش یابد و از دیگر سو درصد بالایی از درآمد خانوارها نیز به این امر اختصاص می یابد که این موضوع از دلایل اصلی رکورد اقتصادی می باشد. 

کارشناس اقتصادی مسکن با اشاره به آغاز طرح مسکن زندگی، گفت: از سال جاری تا پایان سال 1404 ساخت بیش از 4 میلیون واحد مسکونی به عنوان طرح مسکن زندگی آغاز شده و به پایان می رسد، که 1/3 میلیون واحد از مسکن‌های ساخته شده جایگزین واحدهای واقع در سکونتگاه‌ های غیر رسمی و 500 هزار واحد نیز جایگزین واحدهای مسکونی در بافت فرسوده خواهد شد.

افشین پروین پور در ادامه عنوان کرد: با اجرای مالیات های تنظیمی برای واحدهای مسکونی خالی تعداد واحد های خالی از 2.7 میلیون در سال 1399 به کمتر از 1 میلیون واحد کاهش یافته و در دسترس قرار می گیرند. البته برای تعادل بازار مسکن باید حدود 5 درصد از واحدهای مسکونی خالی مانده باشند که این نسبت در سال 1404، 2 درصد است. ساخت مسکن در سال های آینده یحتمل برای نوسازی بافت های فرسوده، تامین مسکن خانواده‌های جدید و تامین حداقل ذخیره بازار انجام خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سرنوشت بازار مسکن بعد از انتخابات

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: در سال گذشته سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار 47 درصد بود که تقریباً نیمی از درآمد خانوار را به خود اختصاص می ‌داد که بر حسب محاسبات صورت گرفته این درصد به عدد 23 درصد خواهد رسید. بدین ترتیب خانوارها می ‌توانند برای نیازهای آموزشی و غذایی و سایر نیازها بیشتر هزینه کنند؛ در نتیجه تقاضای بیشتری در اقتصاد ایجاد خواهد شد. دوره انتظار برای دسترسی به مسکن از 35 سال در سال گذشته به 5 سال در افق 1404 خواهد رسید؛ بدین ترتیب هم سن ازدواج کاهش می یابد، هم تمایل به فرزند آوری بیشتر خواهد شد و هم امید به آینده در میان اقشار جامعه مخصوصاً جوانان افزایش خواهد یافت.

افشین پروین پور کارشناس اقتصادی مسکن در پایان افزود: مشابه طرح مسکن مهر، اصول اقتصادی طرح مسکن زندگی مبتنی بر ارائه زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت و استفاده از بخش خصوصی برای ساخت مسکن خواهد بود. مدیریت کلان پروژه ها بر عهده شهرداری ها خواهد بود و مطابق با طرح های جامع و تفصیلی شهرها، با تأمین زمین به میزان مورد نیاز حدی الامکان، ساخت واحد های مسکونی با ارتفاع کم متناسب با رشد طبیعی شهرها و رعایت اصول شهرسازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)