معرفی انواع میلگرد براساس جنس

میلگرد اروپایی چیست ؟
معرفی انواع میلگرد براساس جنس

میلگرد، پروفیل فولادی با کاربردی حیاتی در صنعت ساخت و ساز است. این عنصر به عنوان عضله‌های بتن، استحکام کششی لازم را به سازه‌های بتنی می‌بخشد. تنوع میلگردها در جنس، شکل ظاهری و استاندارد تولید، انتخاب نوع مناسب آن را برای هر پروژه به امری ضروری تبدیل می‌کند...

آهن پرایس: میلگرد یا آرماتور فولادی یا فیبر پلیمری نوعی پروفیل است که برای جبران و افزایش مقاومت کششی پایین بتن در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود؛ به عبارت دیگر، میلگردها عضله‌های بتن هستند و به آن استحکام و انسجام می‌بخشند. براساس شکل ظاهری، استاندارد تولید و جنس محصول انواع مختلفی از میلگرد در بازار موجود است که قیمت هر یک نسبت به دیگری متفاوت است البته باید گفت فاکتورهای دیگری نیز در قیمت میلگرد امروز مؤثر است که در ادامه به هر یک اشاره خواهد شد.
رایج‌ترین نوع میلگرد که تقریبا برای همه صاحبان کسب و کارها شناخته شده است شامل میلگرد A1، A2، A3 و A4 است که در بازار به صورت زیر معرفی می‌شوند. 
•    میلگرد ساده: این نوع میلگرد سطح صافی دارد و در مواردی که نیاز به چسبندگی زیاد بین میلگرد و بتن نیست، مانند فونداسیون، استفاده می‌شود.
•    میلگرد آجدار: این نوع میلگرد دارای آج‌هایی است که به افزایش چسبندگی بین میلگرد و بتن کمک می‌کند. میلگردهای آجدار خود به دو دسته مارپیچ و جناقی تقسیم می‌شوند.
•    میلگرد ترمومکانیکی (TMT): این نوع میلگرد با استفاده از فرآیندی خاص تولید می‌شود که به آن مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی می‌دهد.
استانداردی که برای هر یک از میلگردها به کار می‌رود در کیفیت محصول و به همان میزان در قیمت میلگرد امروز اثر قابل توجهی دارد و به تبع در کیفیت و دوام پروژه‌ای که از این محصول استفاده می‌شود نیز مؤثر است؛ اما انواع دیگری از میلگردها وجود دارد که علاوه‌بر جنس کاربردهای منحصر به فردی دارند و در بیشتر صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع میلگرد آجدار، ساده و میلگردهای آلیاژی و کاربرد هر یک پرداخته می‌شود.

میلگرد اروپایی چیست؟

میلگرد اروپایی نوعی میلگرد آجدار است که از منگنز تولید می‌شود. این نوع میلگرد از نظر ظاهری شبیه به میلگردهای آجدار معمولی است، اما از نظر کیفیت و خواص مکانیکی تفاوت‌هایی با آن دارد.
مقاومت کششی بالا، قابلیت جوشکاری و خم‌پذیری بالا، به دلیل درصد کربن پایین، کیفیت سطح بالا از ویژگی‌های میلگرد اروپایی است. قیمت میلگرد اروپایی نسبتا مقرون به صرفه است اما استفاده از آن در مناطق زلزله خیز توصیه نمی‌شود.

میلگرد میلگرد اروپایی 8 فروردین 1403

میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد گالوانیزه نوعی میلگرد آجدار یا ساده است که با یک لایه فلز روی (Zn) پوشیده شده است. این پوشش از میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. قیمت میلگرد امروز گالوانیزه به دلیل فرایند گالوانیزاسیون نسبت به میلگرد معمولی گران‌تر است اما در عین حال کیفیت بالایی دارد و 40 برابر میلگرد معمولی در برابر ضربه و خوردگی مقاوم بوده و قابل جوشکاری است.

میلگرد ضدزنگ چیست؟

میلگرد استنلس استیل یا ضدزنگ نوعی میلگرد آجدار یا ساده است که از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود. این نوع میلگرد به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، در محیط‌های خورنده و اسیدی و همچنین در سازه‌هایی که نیاز به مقاومت و استحکام بالا دارند، مانند پل‌ها و اسکله‌ها، به کار می‌رود.
این نوع میلگرد قابلیت جوش پذیری و خم‌پذیری بالاتری نسبت به میلگرد معمولی دارد و مقاومت و استحکام آن نیز بالاست. قیمت میلگرد استنلس استیل به دلیل کیفیت بالا و تولید مطابق با استانداردهای اروپا و وارداتی بودن آن، قیمت بالاتری نسبت به میلگردهای آجدار معمولی دارد.

میلگرد کامپوزیتی چیست؟

میلگرد کامپوزیتی یا FRP (Fiber Reinforced Polymer) نوعی میلگرد است که از الیاف تقویت کننده مانند شیشه، کربن یا بازالت و ماتریس پلیمری مانند رزین اپوکسی یا وینیل استر ساخته می‌شود. این نوع میلگرد به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، وزن کم و عایق الکتریسیته بودن، در حال جایگزینی با میلگردهای فولادی در برخی از کاربردها است؛ وزن این محصول بسیار سبک است و می‌توان برای تقویت بتن استفاده کرد.
میلگرد کامپوزیتی قابل جوشکاری نیست، مقاومت فشاری پایینی دارد و در برابر آتش مقاوم نیست؛ همچنین قیمت میلگرد کامپوزیتی نسبت به قیمت میلگرد امروز فولادی بالاتر است.

میلگرد آلیاژی چیست؟

میلگرد آلیاژی نوعی میلگرد است که به جای فولاد ساده، از فولاد آلیاژی در ساخت آن استفاده می‌شود. فولاد آلیاژی، فولادی است که علاوه بر آهن و کربن، عناصر آلیاژی دیگری مانند کروم، نیکل، وانادیوم، مولیبدن، مس، منگنز و سیلیسیم نیز در آن به کار رفته است. این عناصر آلیاژی خواص مکانیکی فولاد را مانند استحکام، سختی، مقاومت به سایش و ... تغییر می‌دهند.
میلگرد آلیازی نسبت به میلگرد ساده معمولی سختی و مقاومت بالایی دارد، قابلیت جوشکاری و مقاومت در برابر سایش آن نیز بالاست، گفتنی است قیمت میلگرد امروز معمولی نسبت به قیمت میلگرد آلیاژی به‌صرفه‌تر است.

میلگرد آجدار 8 فروردین 1403

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس نوعی میلگرد ساده با سطح صیقلی، شفاف و بدون آج است که از استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به میلگردهای معمولی برخوردار است. این محصول در صنایع مختلف از جمله ساخت قطعات خودرو، پمپ‌ها، سیلندرهای هیدرولیکی، شفت‌ها و ... کاربرد دارد.
از ویژگی‌های میلگرد ترانس می‌توان به سطح صاف و صیقلی، استحکام و مقاومت بالا و قابلیت ماشین‌کاری این محصول اشاره کرد؛ همچنین باید گفت قیمت میلگرد ترانس نسبت به قیمت میلگرد ساده معمولی گران‌تر است. میلگرد ترانس انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان میلگرد ترانس تک پولیش و دو پولیش، شش پر و سنگ خورده را نام برد.


میلگرد اپوکسی چیست؟

میلگرد اپوکسی که به نام میلگرد سبز نیز شناخته می‌شود، نوعی میلگرد آجدار است که با روکش اپوکسی پوشیده شده است. این روکش، میلگرد را در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.
میلگرد اپوکسی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد، در برابر آتش مقاوم بوده، عمر مفید طولانی‌تری نسبت به میلگرد معمولی دارد و در محیط‌های خورنده مانند پالایشگاه‌ها و اسکله‌ها بیشتر به کار می‌رود. قیمت میلگرد اپوکسی به عوامل مختلفی مانند ضخامت و ابعاد میلگرد، نوع روکش اپوکسی و برند تولید ننده بستگی دارد. به طور کلی، قیمت میلگرد امروز از قیمت میلگرد اپوکسی ارزان‌تر است.


میلگرد فولاد کربنی چیست؟

میلگرد فولاد کربن که با نام میلگرد نوار سیاه نیز شناخته می‌شود، نوعی میلگرد آجدار است که از فولاد کربنی تولید می‌شود. فولاد کربنی آلیاژی از آهن و کربن است که به دلیل استحکام و مقاومت بالا، در ساخت سازه‌های بتنی و سایر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد فولاد کربنی در برابر زنگ زدگی و خوردگی و رطوبت دوام پایینی دارد همچنین به دلیل استحکام بالا قابلیت خمکاری کمتری دارد.
قیمت میلگرد فولاد کربنی نسبت به سایر میلگردها دارد مضاف بر این در برابر آتش و فشار کششی و خمشی مقاوم است و قابلیت جوشکاری دارد.
همانطور که در سطرهای بالا اشاره شد انواع مختلفی از میلگرد در بازار موجود است که براساس شکل ظاهری، استاندارد تولید، جنس و کاربرد آن دسته‌بندی می‌شود؛ در این مقاله به معرفی انواع میلگرد براساس جنس این محصول، ویژگی‌ها و کاربرد هر یک از میلگردها پرداخته شد.
انتخاب و خرید میلگرد مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع سازه، شرایط محیطی، بودجه پروژه و قیمت میلگرد امروز بستگی دارد با این حال توصیه می‌شود برای خرید صحیح میلگرد متناسب با نیاز خود با کارشناسان فروش آهن پرایس در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)