معرفی انواع میلگرد

معرفی انواع میلگرد
معرفی انواع میلگرد

آهن پرایس: در بازار آهن و فولاد ایران انواع مختلف میلگرد موجود است به همین جهت ضروری است پیش از خرید این محصول استراتژیک و کاربردی، با بخشی از اطلاعات فنی از جمله انواع میلگرد و شرکت های مناسب خرید....

آهن پرایس: در بازار آهن و فولاد ایران انواع مختلف میلگرد موجود است به همین جهت ضروری است پیش از خرید این محصول استراتژیک و کاربردی، با بخشی از اطلاعات فنی از جمله انواع میلگرد و شرکت های مناسب خرید که قیمت میلگرد را مناسب اعمال می کنند وهمچنین سایزهای آن، مشخصات فیزیکی و شیمیایی و همچنین نحوه تولید این محصول آشنا شویم.

در ابتدای امر لازم به یادآوری است که محصول میلگرد به‌عنوان تقویت‌کننده در بتن استفاده می‌شود و نقش اصلی در تحمل بارهای وارد شده بر سازه نیز برعهده میلگرد است. میلگرد محصولی فولادی با سطح مقطع گرد و طول 12 متر است که البته گاهی برخی از کارخانه‌ها میلگردهای نرمال یعنی با طول کمتر از 11 متر را نیز تولید می‌نمایند.

میلگرد یکی از قطعات فولادی پرکاربرد است که در جهت تقویت بتن در سازه‌ها استفاده می‌شود چرا که بتن ساختار متراکم و استحکام فشاری بالایی دارد اما از نظر تحمل کششی ضعیف است، از همین رو برای تحمل کشش بار باید از میلگرد استفاده گردد که با مقاومت به بارهای متمرکز و ثابت نگه داشتن سایر میله‌های فولادی درجای خود در برابر عواملی مانند زلزله از سازه حفاظت می‌کند.

میلگردها انواع و قطرهای متنوعی دارند و بر اساس همین تنوع سایز و قطر کاربردهای متفاوتی را نیز شامل می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد مقابل اشاره کرد: سیم آرماتور با قطر 1.5 میلیمتر، سیم تجاری با قطر 2.5 میلیمتر و مفتول با قطر 4 میلیمتر.

 همه این موارد را در دسته مفتول‌ها تقسیم می‌نماییم که غالبا به صورت کلافی در بازار عرضه می‌شوند. مفتول‌هایی که ضخامت بیشتری دارند در دسته میلگردها قرار می‌گیرند، به عبارتی میلگردهایی که قطر بالای 6 میلیمتر دارند در آرماتوربندی استفاده می‌شوند.

 برای ثابت نگه داشتن میلگرد در داخل بتن می‌توان از میلگردهایی که با قطرهای مختلفی تا 14 میلیمتر و ... تولید می‌شوند به دو روش استفاده کرد: اولین روش استفاده از میلگرد در ساختار بتن به صورت عمقی است و در روش دوم نیز با خم کردن انتهای میلگرد به شکل قالب در ساختار بتن قفل می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگردها از نظر فیزیکی در اشکال مختلفی تولید می‌شود که شامل میلگرد کلافی، میلگرد ساده و میلگرد آجدار است، در متن ذیل به تشریح مشخصات ظاهری و ویژگی‌های این محصول پرداخته می‌شود.

میلگرد ساده

این میلگردها به‌دلیل داشتن سطح صاف به میلگرد فولادی معروف هستند که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و به‌راحتی خم می‌شوند. همچنین این محصول به دلیل داشتن سطح صاف و بدون آج که مانع از چسبندگی آن به بتن می‌شود گزینه مناسبی برای استفاده در سازه‌های سنگین و بزرگ نیست.

میلگرد آجدار

 این نوع میلگرد برعکس میلگرد ساده استحکام کششی بیشتری دارد زیرا سطح این میلگرد دارای برآمدگی‌هایی با اشکال مختلف است که آج نامیده می‌شود. این ویژگی در میلگرد آجدار باعث چسبندگی بهتر بین میلگرد و بتن می‌شود که به بتن آرمه هم معروف است و در مقایسه با میلگردهای ساده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.میلگردهای آجدار خود اشکال متفاوتی دارد که شامل میلگرد مارپیچ و جناقی می‌شود که در ادامه مقاله به تشریح مشخصات هر یک از این میلگردها پرداخته می‌شود.

میلگرد آجدار مارپیچ

 به میلگردهایی که آج آنها به صورت مارپیچ است، میلگرد HSD هم گفته می‌شود. این نوع میلگردها علاوه‌ بر مقاومت حرارتی بالا در برابر خوردگی و استحکام کششی، دارای کاربن پایین و قابلیت جوشکاری بالا است.

میلگرد آجدار جناقی

 این میلگردها که با عنوان TMT (ترمومکانیکی) نیز شناخته می‌شوند. این میلگردها نیز علاوه‌بر مقاومت حرارتی بالا، دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و استحکام کششی بالا نیز است.

مشخصات میلگرد

شناسه درجه و نشانه اختصاری تولیدکننده میلگرد ازجمله مواردی است که در شناسایی میلگردها مورد نیاز است که نشانه اختصاری تولیدکننده میلگرد نیز معمولا اولین حرف نام تولیدکننده است.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید:انواع ورق سیاه در بازار آهن

تولید میلگردها با چند روش نورد گرم، نورد سرد، آلیاژسازی و عملیات حرارتی ترمکس صورت می‌گیرد که در ادامه به تشریح هر یک از این روش‌ها پرداخته می‌شود.

1- روش نورد گرم
در روش نورد گرم، شمش­ فولادی در دمای بالا تا حد سرخ شدن حرارت می‌بینند و با رد شدن از غلتک‌های متعدد به سطح مقطعی با اندازه موردنظر می‌رسند و در ادامه برای ایجاد آج از میان غلتک‌های کنده‌کاری شده با دمای 1200-800 درجه سانتیگراد عبود داده می‌شوند.

 2- روش نورد سرد

نورد سرد نیز یکی از روش‌های قدیمی تولید میلگرد است. در این روش که شمش در دمایی کمتر از دمای تبلور از میان غلتک‌ها عبور می‌کند و به دلیل کاهش دمای آن شکل‌پذیری میلگرد نیز به‌سختی انجام می‌شود.

3- آلیاژسازی

در این روش که دمای میلگرد در فضای آزاد و به تدریج کاسته می‌شود به یکنواختی خواص شیمیایی و مکانیکی در سراسر میلگرد منجر می‌شود از همین رو استحکام محصول نیز افزایش می‌یابد. تولید میلگرد با این روش استحکام بالایی به محصول می‌دهد که کاربرد آن را نیز متفاوت می‌کند. به عنوان مثال در کشورهای زلزله‌خیز این محصول با استقبال بالایی مواجه است که می‌توان ژاپن را از جمله این کشورها به شمار آورد.

4- عملیات حرارتی به روش ترمکس

روش دیگر تولید میلگرد با عملیات حرارتی به ترمکس معروف است، در این روش میلگردها با عبور از داخل لوله‌های آب خنک شده و کاهش دما اتفاق می‌افتد. گفتنی است که در این روش خواص شیمیایی و مکانیکی سطح میلگرد در مقایسه با مرکز آن در شرایط بهتری قرار دارد. تولید میلگرد با این روش هزینه کمتری نسبت به روش آلیاژی دارد زیرا خواص محصول تولید شده در این روش از یکنواختی چندانی ندارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (14)

  • توکلی
    توکلی1401/02/12 - 09:13 پاسخ

    پیش بینیتون برای قیمت میلگرد بعد از ماه رمضون چیه؟

  • مصطفی علیمردانی
    مصطفی علیمردانی1401/02/12 - 09:11 پاسخ

    سلام من تبریز هستم و خرید ظرفیتی دارم. از کدوم کارخونه میلگرد رو بخرم به صرفه هست؟

  • محسن زاده
    محسن زاده1401/02/11 - 15:44 پاسخ

    چرا اینجوری شد آخه خدااااااااا من دیگهحرفی نداررررررررررم میلگرد ساده و آجدار کییلویی 20 تومن آخه جوانیمون سوخت

  • سماتی
    سماتی1401/02/11 - 15:42 پاسخ

    من میلگرد ذوب آهن میخرم وخیلی هم از کیفیتش راضی هستم ...ممنونم بابت پیگیری ها و بار فرستادن شما ممنون از آهن پرایس که خیال خریدمون را راحت تر کرده

  •  کوهزادی
    کوهزادی1401/02/11 - 15:40 پاسخ

    میلگرد آجدار a3 با a4 فرقش بغیر از شکل در چی هستش؟ نظام مهندسی تایید بجای هم را میده

  • محمودی پرست
    محمودی پرست1401/02/11 - 15:32 پاسخ

    میلگرد فقط میلگرد آجدار راد همدان هم باکیفیته هم عالیههههه

  • دادوند
    دادوند1401/02/11 - 15:19 پاسخ

    ما اگه از شما بخوایم میلگرد آجدار کارخانه نیشابور خرید کنیم چند روزه به دستمون میرسه؟

  • سیاه منصور
    سیاه منصور1401/02/11 - 15:11 پاسخ

    میلگرد آجدار تا چه زمانی میخواد به افزایش قیمت ادامه بده؟برای خرید از کارخانه امیرکبیر چه مقدار باید سفارش داشته باشیم؟

  • خردمند
    خردمند 1401/02/11 - 15:10 پاسخ

    قیمت میلگرد بندیلی ارزان تر از تعداد شاخه درمیاد ؟

  • اعظمی
    اعظمی1401/02/11 - 15:09 پاسخ

    میلگرد a4 فقط کویرکاشان میزنه ؟

  • صفا پور
    صفا پور1401/02/11 - 14:24 پاسخ

    ارزونترین نیلگرد موجودتون چه میلگردیه؟

  • مسعود
    مسعود1401/02/11 - 14:20 پاسخ

    قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن چون معروفه گرونه یا واقعا کیفیتش خوبه؟

  • مهدی فرایی
    مهدی فرایی1401/02/11 - 14:18 پاسخ

    قیمت میلگرد آجدار ابهر چرا یابد با میلگرد آجدار امیر کبیر فرق داشته باشه؟

  • آهن پرایس
    آهن پرایس1401/02/11 - 14:17 پاسخ

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در خصوص میلگرد و انواع آن در اختیار بنده قرار دادید اطلاعات مفیدی بود