موانع ساخت مسکن در سال 1401

موانع ساخت مسکن در سال 1401

در بررسی علل کاهش ساخت و سازها می‌توان عوامل مختلفی را دخیل دانست، یکی از مهمترین عوامل تورم مسکن است. افزایش تورم در کشور برخی سازندگان را برآن داشت تا برای حفظ ارزش سرمایه خود دست از فروش کشیده و املاک خود را نگه دارند. با افزایش نرخ تورم در بازار مسکن قدرت خرید مردم نیز کاهش یافت و معاملات از رونق افتاد، به طوری که خرید خانه نوساز از 50 درصد به 28 درصد کاهش یافت...

آهن پرایس: گزارش‌ها و آمار موجود از بازار مسکن حاکی است که از ابتدای سال تاکنون حدود 32 هزار و 983 مجوز ساخت صادر شده که در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته حدود 6 درصد کاهش دارد؛ به عبارتی در ده ماه سال 1400 حدود 35 هزار واحد مجوز صادر شده است.

گفتنی است براساس آمار صدور مجوز ساخت در سال‌های رونق حدود 80 الی 90 هزار واحد برآورد شده است، سال گذشته نیز که براساس آمار سال رکود ساخت و ساز گزارش شده، حدود 40 هزار و 500 واحد مجوز صادر شده است، درحالی که این آمار از ابتدای سال تاکنون کمتر از 33 هزار واحد اعلام شده که بیانگر افت چشمگیر میزان ساخت و ساز در سال جاری است.

گزارش‌ها حاکی است که میزان ساخت و ساز ماهانه در تهران نصف مقدار نیاز است، درحالی که با در نظر گرفتن همه فاکتورها به طور میانگین باید 6 هزار و 500 واحد ساخته شود. این تیراژ ساخت را می‌توان رونق نسبی بازار مسکن به شمار آورد که سبب تداوم فعالیت بازار مسکن فارغ از رشد انتظارات تورمی می‌شود.

طی یک بررسی و آمار سرنگشتی می‌توان گفت که تعداد واحدهای ساخته شده در تهران تا پایان سال به 43 هزار واحد می‌رسد که این میزان تقریبا به اندازه سال گذشته خواهد بود. با این اوصاف می‌توان گفت سال جاری هشتمین سال رکود مسکن به شمار می‌رود.

از سال 94 تاکنون بازار مسکن روندی کاهشی و افولی داشته و طبق آمار سالانه حدود 62 هزار و 700 پروانه ساخت صادر شده و سال گذشته نیز رکودی‌ترین سال مسکن اعلام شده است، به طوری که در این سال 40 هزار و 500 واحد ساخته شده است.

براساس فاکتورها و آمار موجود از بازار مسکن، سالجاری رکودی‌ترین بازار از ابتدای سال 80 تاکنون بوده است و به‌ظاهر نمی‌توان فعلا افق روشنی برای خروج بازار مسکن از این رکود عمیق ترسیم کرد. کمترین میزان تولید مسکن حدود 2 هزار واحد در ماه بوده است، با این حال گزارش‌ها حاکی است که این آمار کمی رشد کرده و به 3 هزار و 300 واحد افزایش یافته است اما این به معنی رشد و رونق نیست و فاصله زیادی تا حد نرمال دارد و به عبارتی می‌توان گفت رکود فعلی بازار مسکن در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد.

یکی از علل اینکه در چند ماه اخیر آمار صدور مجوز ساخت کمی افزایش یافت تسهیل مقررات و تسریع صدور پروانه و ... بوده است؛ علت دیگر آن ارائه تخفیف در هزینه صدور مجوز ساخت از نیمه آبان تا پایان سال بود که برخی از سازندگان را برای استفاده از این تسهیلات ترغیب کرد که موجب رونق کاذب و مقطعی در بازار مسکن شد.

در بررسی علل کاهش ساخت و سازها می‌توان عوامل مختلفی را دخیل دانست، یکی از مهمترین عوامل تورم مسکن است. افزایش تورم در کشور برخی سازندگان را برآن داشت تا برای حفظ ارزش سرمایه خود دست از فروش کشیده و املاک خود را نگه دارند. با افزایش نرخ تورم در بازار مسکن قدرت خرید مردم نیز کاهش یافت و معاملات از رونق افتاد، به طوری که خرید خانه نوساز از 50 درصد به 28 درصد کاهش یافت.

عامل دیگری که مانع ساخت و ساز در سال‌های اخیر شده نوسانات قابل ملاحظه و چشمگیر مصالح ساختمانی و قیمت آهن آلات در سال‌های اخیر است؛ اگرچه قیمت این اقلام و نوسانات آن ارتباط مستقیمی با بازار ارز و اخبار سیاسی و التهابات اجتماعی کشور در ماه‌های اخیر دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال تداوم افزایش قیمت مسکن

همین عوامل باعث خروج سرمایه از بازار مسکن شده و سازندگان تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند، بر همین اساس طبق آمار تورم هزینه ساخت در شش ماه نخست سال جاری حدود 45 درصد برآورد شد و تورم مسکن در تهران هم حدود 25 درصد اعلام شد. به همین دلیل برای افزایش میزان ساخت و سازها نیاز است که حاشیه سود حاصل از ساخت بالاتر از میزان تورم باشد.

همچنین از سال 83 تا 93 که بازار مسکن و سرمایه‌گذری در شرایط طبیعی قرار داشت ماهانه حدود 15 هزار مجوز واحد صادر شده است درحالی که این آمار در 10 ماه گذشته 3 هزار و 300 واحد برآورد شده است که رکود بازار مسکن را رقم زده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)