میلگرد و کاربردهای آن

میلگرد و کاربردهای آن
میلگرد و کاربردهای آن

میلگرد یا آرماتور، فولادی است که برای افزایش مقاومت بتن استفاده می شود. میلگرد آجدار استانداردهای متفاوتی دارد و در هر استاندارد نیز طبقه بندی مشخصی با توجه به خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. از آرماتور بندی به منظور قوی ساختن ساختمان ...

میلگرد یا آرماتور، فولادی است که برای افزایش مقاومت بتن استفاده می شود. میلگردها استانداردهای متفاوتی دارند و در هر استاندارد نیز طبقه بندی مشخصی با توجه به خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. از آرماتور بندی به منظور قوی ساختن ساختمان، پل، سد و … استفاده می‌شود.

در ایران صنعت پیشرو در تولید میلگرد آجدار با کیفیت، کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد که استاندارد آن با استاندارد روسی مطابقت دارد. بیشترین مصرف میلگرد بخصوص میلگرد اجدار در صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی می باشد بنابراین رونق بخش مسکن باعث افزایش تقاضای میلگرد می شود.

خواص مکانیکی میلگردها به گونه ای می باشد که اگر نیروی وارده بر آن افزایش یابد، میلگرد تغییر شکل داده و دیگر به حالت اولیه باز نمی گردد. بنابراین تنش تسلیم میلگرد یکی از خصوصیت های مهم در انتخاب این محصول می باشد.

انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آنها

1) میلگرد A1 : عمدتا بصورت صاف و بدون آج می باشد. این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است .

2) میلگرد A2 : این نوع بعنوان میلگرد نیمه خشک و نیمه نرم شناخته می شود که به صورت آجدار و عمدتا آج فنری شکل می باشد. این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصا خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده که البته توصیه میشود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

3) میلگرد A3 :  این میلگرد مناسب عملیات صنعتی و ساختمانی بوده که بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی می باشد و اکیدا برای آهنگری و تغییر شکلهای فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به هیچ وجه عملیات جوشکاری بر روی آن مجاز نیست.

عوامل تأثیرگذار در قیمت میلگرد آجدار

قیمت میلگرد اجدار در اصل قیمت تمام شده مواد تشکیل دهنده آن  بعلاوه ارزش افزوده کارخانه تولید کننده آن می باشد. قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن در بازار جهانی و به همان نسبت در بازار چین (با توجه به گستردگی آهن) بر قیمت نهایی ارماتور تاثیر مستقیم میگذارد؛ البته علاوه بر فاکتور های ذکر شده که جزو مهمترین عوامل موثر بر قیمت میلگرد آجدار محسوب می شوند میتوان به شک های هیجانی بازار که معمولا در اقتصاد ایران به تاثیر از اتفاقات سیاسی رخ می دهد نیز توجه داشت.

در ایران کارخانه های مختلفی تولیید کننده میلگرد هستند که لیست قیمت میلگرد معتبر ترین آن ها در سایت آهن پرایس به صورت روزانه موجود می باشد. لیست قیمت میلگرد ها به صورت لحظه ای به روز رسانی می شود و با مراجعه به سایت ما میتوانید برای خرید میلگرد مورد نظر خود اقدام نمایید. در مجموعه آهن پرایس فروش میلگرد به مناسب ترین قیمت صورت می گیرد و در تناژ بالا فروش میلگرد به قیمت کارخانه صورت می پذیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • محمودابادی
    محمودابادی1401/02/11 - 14:23 پاسخ

    میلگرد ذوب اهن بندل هاش چند تنین؟