نبض آرام بازار آهن و فولاد

نبض آرام بازار آهن و فولاد

بازار فعلی آهن و فولاد داخلی در معرض اخبار ضدونقیضی است که اثرات آن در کوتاه مدت بیشتر در بازار ارز نمایان شد؛ به عبارتی اثر اخباری مانند سفر سلطان عمان به ایران، مذاکرات ایران و غرب، انتخابات ترکیه  ممکن است در بلند مدت با بهبود بازارهای صادراتی  و ارزآوری بیشتر نمایان شود اما عملی شدن این امر منوط به عدم کمبود انرژی برق و گاز در کشور است...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد روز گذشته را نیز در ثبات و آرامش سپری کرد تا شاهد روندی کم نوسان در یک هفته اخیر باشیم اما نوسان جزئی قیمت آهن آلات در تعدادی از مبادی فروش به ویژه در بازار میلگرد و تیرآهن مشهود بود.

بازار ارز روز گذشته با روند کاهشی همراه بود و با اصلاح حدود 500 تومانی قیمت دلار تا کانال 50 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد اما در طول روز بین کانال 51 و 50 هزار تومان در نوسان بود و در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد 50 هزار و 900 تومان مبادله شد. گفتنی است در نیمه‌های فروردین که فعالیت بازار به طور رسمی آغاز شد قیمت دلار در کانال 50 هزار تومانی قرار داشت و پس از دو ماه نوسانات متعدد، مجددا در این کانال قرار گرفت.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

به دنبال نوسانات جزئی و ثبات قیمت‌ها در بازار آهن، قیمت روز میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در برخی شرکت‌ها 100 تا 200 تومان هم کاهش قیمت مشاهده شد و تعدادی نیز حدود 100 تومان افزایش داشتند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما برخی سایزهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان بین 50 تا 100 هزار تومان افزایش قیمت داشت. قیمت ناودانی اروپایی و ایرانی، قیمت نبشی و سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق آهنی نیز به تبعیت از جو بازار در اکثر شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت ورق سیاه اکسین در برخی ضخامت‌ها 100 تا 500 تومان کاهش داشت؛ قیمت روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی شیروانی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل در و پنجره، پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها در کلیه شرکت‌ها ثابت بود و تنها پروفیل نیکان بین 100 تا 400 تومان کاهش داشت. قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر همچنان در محدوده 36500 تا 37500 تومان معامله می‌شود. قیمت  لوله داربستی، مانیسمان، صنعتی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید در یک هفته گذشته تغییرات و نوسانات جدی در بازار آهن مشاهده نشد و روند آرامی را سپری کرد، همانطور که انتظار می‌رفت هفته جاری در معرض اخبار سیاسی زیادی بود که بعضا اثرات مثبتی در بازار می‌گذاشت اگرچه برخی خبرها مانند مذاکرات بین غرب و ایران به‌قدری طولانی شده که گویا دیگر اثری بر بازارها ندارد و به عبارتی بازار به برخی اخبار بی‌اعتنا شده است. از دیگر علل روند ثابت بازار در پایان هفته نیز می‌توان به تعطیلی هفته آینده اشاره کرد و احتمالا روز شنبه نیز فعالیت چندانی در بازار مشاهده نشود.

در حالی اوضاع بازار در هفته جاری آرام بود که محصولات بورسی روز گذشته حدود 2 درصد افزایش قیمت داشتند، به این صورت که کف نرخ میلگرد 23 هزار و 400 تومان برآورد شد و با احتساب مالیات، هزینه حمل و نقل و کارمزد ارکان بورس و ... به 25 هزار و 600 تومان نیز می‌رسد که حاکی از بالا بودن قیمت میلگرد بورسی نبست به بازار آزاد است. به همین دلیل از محصولات بورسی روز گذشته استقبال چندانی نشد.

با این اوصاف می‌توان گفت بازار فعلی آهن و فولاد داخلی در معرض اخبار ضدونقیضی است که اثرگذاری آن در بلندمدت قطعی نیست. به عبارتی اخباری مانند سفر سلطان عمان به ایران، مذاکرات ایران و غرب، انتخابات ترکیه و ... اثر مقطعی و کوتاه مدتی داشتند که بیشتر در بازار ارز نمایان شد، اما اثر آن در بلندمدت به بهبود بازارهای صادراتی و ارزآوری بیشتر به کشور، نمود می‌یابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آخرین نوسانات قیمت آهن آلات

مسئله دیگری که وجود دارد کمبود انرژی و اعمال محدودیت مصرف برق صنایع فولادی از هفته آینده است که یحتمل بازار را با برخی کمبودها و افزایش قیمت مواجه خواهد کرد و این درحالی است که لازمه بهبود صادرات ظرفیت بالای محصولات فولادی است. با این وضعیت باز هم نمی‌توان گفت چه چیزی در انتظار بازار آهن و فولاد داخی است و یپش‌بینی قطعی آن دشوار است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)