نرخ مسکن 2 درصد بیشتر از نرخ تورم

نرخ مسکن 2 درصد بیشتر از نرخ تورم
نرخ مسکن 2 درصد بیشتر از نرخ تورم

سعید اگشته، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در شش ماهه دوم سال 96، نرخ مسکن حدود 11 تا 12 درصد در مقایسه با سال گذشته با افزایش مواجه خواهد شد. سعید آگشته اظهار داشت: شواهد نشان دهنده روند رو به افزایش در دو بخش قیمت و تقاضا می باشد. در حال حاضر نرخ مسکن با نرخ تورم برابر است اما طبق پیش بینی های انجام شده می توان گفت در ماه های آتی قیمت مسکن از نرخ تورم بیشتر خواهد شد.وی با اشاره به 

سعید اگشته، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در شش ماهه دوم سال 96، نرخ مسکن حدود 11 تا 12 درصد در مقایسه با سال گذشته با افزایش مواجه خواهد شد.

سعید آگشته اظهار داشت: شواهد نشان دهنده روند رو به افزایش در دو بخش قیمت و تقاضا می باشد. در حال حاضر نرخ مسکن با نرخ تورم برابر است اما طبق پیش بینی های انجام شده می توان گفت در ماه های آتی قیمت مسکن از نرخ تورم بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش تقاضای مسکن با تسهیلاتی که دولت در اختیار متقاضیان قرار داده است،عنوان کرد: امیدواریم تا دولت حمایت های خود را بیش از پیش ادامه دهد. اگرچه حمایت از طریق پرداخت تسهیلات به تنهایی کافی نیست برای از رکود در آوردن بازار مسکن، و دولت باید اصلاحاتی در ساختار نظام پولی انجام دهد. بر همین اساس دولت باید با تلاش بیشتری کاهش نرخ سود های بانکی را در دست پی گیری قرار دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: فقط زمانی مسکن می تواند رونق قابل توجهی یابد که نرخ سود های بانکی از ارزش افزوده در بخش مسکن بیشتر باشد. در حال حاضر واحد های صنعتی ما حدود 25 تا 35 درصد در رکود قرار دارند که این رکود موجب شده تا در سه حوزه اشتغال، تولید و فروش دچار کاهش شوند.

آگشته، مخاطب شناسی را امری ضروری در تولید مسکن دانست و افزود: در کشور ما باید یک میلیون واحد مسکونی در دست ساخت قرار گیرد. البته این میکن ها باید مسکن متقاضی باشد نه مسکن عرضه کننده. بصورتی که عرضه کننده با یک طرز فکری اقدام به ساخت می کند اما متقاضی با طرز فکر خود و ویژگی هایی که در خرید برایش حائض اهمیت است خرید می کند. که همین امر در حال حاضر موجب شده عرضه مازاد 2.5 واحد مسکونی بوجود آید. تا زمانیکه شاخص های مدنظر دو گروه متقاضی و عرضه کننده به هم نزدیک نشود، این افزایش عرضه نسبت به تقاضا پیش خواهد آمد. همین اتفاقی که در حال حاضر برای مسکن مهر و مسکن لوکس افتاده است.

آگشته در آخر اظهار داشت: اجرای سیاست های نادرست در حوزه مسکن مهر باعث شد تا واحد های بدون متقاضی زیادی در سطح کشور بوجود آید. از مهم ترین این دلایل ساخت واحد های مسکونی در مکان های نا مناسب می باشد. در حال حاضر دولت دوازدهم سیاست جدیدی را در دستور کار خود اتخاذ کرده است تا بتواند در حوزه بازآفرینی شهری اقداماتی را انجام دهد. به عقیده بنده این یک سیاست اصولی می باشد که در صورتی که ادامه پیدا کند هم موجب تنظیم بازار خواهد شد و هم باعث اصلاح کالبد شهری می شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)