نقدینگی سرگردان در بازار

نقدینگی سرگردان در بازار
نقدینگی سرگردان در بازار

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یرای تحلیل وضعیت بازار مسکن و ارزیابی از آینده احتمالی آن، باید تمام عوامل موجود در اقتصاد را  مورد تحلیل قرار داد؛ زیرا مسکن نیز مانند دیگر حوزه‌ ها، از شرایط کلان اقتصادی تاثیر می ‌پذیرد. یکی از اصلی‌ترین مسائلی که امروزه اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یرای تحلیل وضعیت بازار مسکن و ارزیابی از آینده احتمالی آن، باید تمام عوامل موجود در اقتصاد را  مورد تحلیل قرار داد؛ زیرا مسکن نیز مانند دیگر حوزه‌ ها، از شرایط کلان اقتصادی تاثیر می ‌پذیرد. یکی از اصلی‌ ترین مسائلی که امروزه اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تورم و افزایش نقدینگی است. مساله‌ ای که از سویی به معیشت مردم فشار وارد می‌کند و از سوی دیگر نظم بازارها را بر هم می ‌ریزد.

وقتی میزان نقدینگی سرگردان در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند، صاحبان این نقدینگی به دنبال تزریق منابع خود به بازارهایی هستند که بیشترین سود را در اختیارشان قرار دهد و نمونه این اتفاق را سال گذشته در بازارهایی مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو مشاهده می شود. با تداوم روند رو به رشد نقدینگی احتمالا همین شرایط در سال آینده نیز قابل تصور خواهد بود. در ماه‌ های گذشته بازار بورس با بازدهی بالایی که از خود نشان داده، توانسته بخشی از این نقدینگی موجود در جامعه را جذب خود کند و به همین دلیل میزان نوسانات قیمتی در دیگر بازارها کم یا متوقف شده است.

در چنین بستری بازار مسکن با شرایط خاص خود نیز مواجه است. در ماه‌ های گذشته با افزایش قیمت مصالح و افزایش هزینه خدمات مانند حقوق نیروی انسانی، قیمت تمام ‌شده مسکن برای فعالان این حوزه افزایش یافته است اما در کنار آن با توجه به افزایش جدی قیمت ‌ها از سال 97 تاکنون بازار عملا فضای جدیدی برای افزایش قیمت جدی‌تر ندارد. اگر متقاضیان مسکن را به دو دسته عمده تقسیم کنیم، این تحلیل شرایط ساده‌تر خواهد شد. متقاضیان مسکن یا تقاضای واقعی دارند یا سفته ‌بازانی هستند که به دنبال کسب سود وارد بازار شده اند. از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت رخ داده در سال گذشته، انتظار افزایش قیمت هم راستا با تورم دور از انتظار است و این رو نمی ‌توان توقع داشت که دلال‌ ها فعلا به این بازار بازگردند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)