نقش افزایش نرخ ارز در بازار

نقش افزایش نرخ ارز در بازار
نقش افزایش نرخ ارز در بازار

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، رینگ معاملاتی بورس کالا و بازار آزاد شمش و محصولات فولادی، هم زمان ظرف هفته های اخیر التهابات بی سابقه ای را شاهد بود. در حالی که کارشناسان نقش افزایش نرخ ارز را در بروز این التهابات قابل توجه ارزیابی می کنند، فعالان...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، رینگ معاملاتی بورس کالا و بازار آزاد شمش و محصولات فولادی، هم زمان ظرف هفته های اخیر التهابات بی سابقه ای را شاهد بود. در حالی که کارشناسان نقش افزایش نرخ ارز را در بروز این التهابات قابل توجه ارزیابی می کنند، فعالان بازار فولاد معتقدند ثبات نداشتن روند عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا در افزایش قیمت تاثیر بسزایی داشته است.

در مقابل این ۲ دسته تولیدکنندگان فعال در صنایع پایین دستی هم از رعایت نکردن کف عرضه از سوی بخش میانی زنجیره شمش ناراضی بوده و معتقدند کاهش عرضه عامل کمبود در بازار شده و صنایع پایین دستی برای نخوابیدن خطوط تولید به خرید شمش در بازار آزاد با قیمت های بالا مجبور هستند. آمارهای محاسبه شده هم گویای این واقعیت است که میزان رقابت برای خرید شمش نیز به صورت فزاینده ای زیاد شده است اما در این میان فولاد سازان هم دلایل خود را برای کاهش عرضه شمش ارائه می دهند.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، از یک سو همه از فولاد سازها انتظار دارند با افزایش عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا بازار داخل را به ثبات برسانند و از سوی دیگر، با توجه به شرایط ارزی، انتظار می رود که با رشد صادرات، ارز آوری بیشتری بوجود آید. در این تحلیل ریشه های بحران بازار فولاد را می توان این گونه بیان کرد که، بهای شمش فولاد عرضه شده در داخل به مراتب از بهای جهانی این کالا کمتر است، متقاضیان زیادی در این بازار حضور دارند در نتیجه هرچه عرضه زیاد شود باز هم تقاضای خرید افزایش می یابد. رسیدن به تعادل در این شرایط شدنی نیست. ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت نباید تصور کنند که کمبود بازار را با فشار بر چند شرکت می توان مرتفع کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)