نگاهـی به آینده ی مسکن

نگاهـی به آینده ی مسکن
نگاهـی به آینده ی مسکن

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ سیر صعودی قیمت مسکن وابسته به عوامل متعددی است. به گفته ی « استیگـلیتز- برنده ی جایزه ی نوبل در رشته ی اقتصاد » ، قیمت مسکن در کشورهای نفت خیز وابسته به قیمت نفت است. این بدین معنی است که وقتی قیمت نفت افزایش یابد ، قیمت مسکن هم افزایش می یابد و در مقابل نیز اگر قیمت نفت سقوط کرد ، قیمت مسکن نیز 

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ سیر صعودی قیمت مسکن وابسته به عوامل متعددی است. به گفته ی « استیگـلیتز- برنده ی جایزه ی نوبل در رشته ی اقتصاد » ، قیمت مسکن در کشورهای نفت خیز وابسته به قیمت نفت است. این بدین معنی است که وقتی قیمت نفت افزایش یابد ، قیمت مسکن هم افزایش می یابد و در مقابل نیز اگر قیمت نفت سقوط کرد ، قیمت مسکن نیز سیر نزولی پیدا میکند. اما طبق مشاهدات این افزایش قیمت با تأخیر چند ساله نسبت به افزایش قیمت نفت صورت می گیرد.

برای مثال ، قیمت مسكن در سال ١٣٨١ ، ١٣٨٦ و ١٣٩١ به صورت نجومی افزایش یافت و هر سه تقریبا در سال چهارم یا پنجم افزایش قیمت نفت بود اما این سوال مطرح است که چرا قیمت مسكن در ایران با تاخیر نسبت به افزایش قیمت نفت افزایش می یابد ؟

پاسخ به این سوأل واضح است . قیمت نفت كه افزایش یافت ، پول نفت را ٤ ماه بعد به ایران می دهند ، ٤ ماه هم طول می كشد تا دولت پول نفت را بین وزارت خانه ها توزیع كند و وزارت خانه ها هم ٤ ماه طول می كشد تا آن را بین مردم و شركتها  توزیع كنند لذا یكسال طول می كشد تا در سطح كوچه و خیابان ، پول افزایش قیمت نفت توزیع شود و رفتار مردم بعد از دوسال مطابق با این موضوع تغییر پیدا می کند.

قیمت مسکن در سال 90 و 91 در ایران سه برابر شد لذا در سال 92 مردم برای سرمایه گذاری در مسکن تصور می کردند که قیمت مسکن مثل دو سال گذشته صعودی است. اما در ماه های پایانی سال 91 درآمد نفتی ایران به سبب تحریم نصف شد و این عامل موجب شد در سال سوم و چهارم کاهش درآمد نفت ، بازار مسکن نیز واکنش نشان دهد. اكنون مردم بر اساس تجربه ی زیان گذشته به مسكن نگاه می كنند و چون هر كسی طی دو سال گذشته وارد بخش مسكن شده به شدت ضرر كرده ، از خرید مسكن خودداری می كنند .

از این سو ، می توان بیان کرد که رفتار مردم در این شرایط نادرست است. آنها باید بر اساس مجموعه درآمد نفت در هر سال اقدام به خرید و فروش مسکن کنند ولی این اتفاق نمی افتد . آنها دو سال صبر می کنند تا آثار تغییر درآمد نفتی کاملا ظاهر شود و بعد اقدام کنند . اما این نکته قابل تأمل است که آینده مثل دو سالی که گذشت نیست و باید منتظر خروج بازار مسکن از رکود باشیم.

 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)