وام 80 میلیونی مسکن افزایش نخواهد یافت

وام 80 میلیونی مسکن افزایش نخواهد یافت

محمد هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (شنبه) در ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد، اظهار داشت :اعطای تسهیلات به انبوه سازان با تاکید بر واحدهایی با متراژ متوسط و کمتر از 80 متر در مناطقی با خاستگاه اقشار متوسط صورت پذیرفته است. البته آن دسته از پیمانکاران و انبوه سازانی که تکنولوژی جدید و صرفه جویی در انرژی را در صنعتی سازی خود ...

محمد هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (شنبه) در ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد، اظهار داشت :اعطای تسهیلات به انبوه سازان با تاکید بر واحدهایی با متراژ متوسط و کمتر از 80 متر در مناطقی با خاستگاه اقشار متوسط صورت پذیرفته است. البته آن دسته از پیمانکاران و انبوه سازانی که تکنولوژی جدید و صرفه جویی در انرژی را در صنعتی سازی خود  قرار داده اند، در اولویت ما هستند. 
وی ادامه داد :به ازای هر واحد به انبوه سازان مبالغی تا سقف 150 میلیون ارائه داده ایم که این موضوع ما را با رشد انبوه سازان مواجه کرده است. 

محمدهاشم بت‌شکن در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا سقف وام 80 میلیونی مسکن سال آینده افزایش خواهد یافت یا خیر؛ گفت: در حال حاضر با قاطعیت نمی‌توان شرایط سال آینده را پیش‌بینی کرد، بنابراین باید در مورد افزایش سقف وام 80 میلیون بانک مسکن به شرایط توجه ویژه‌ای داشت و پیش‌بینی که دارم این است که سقف وام افزایش نخواهد یافت.

وی افزود: البته از تدابیر ویژه‌ای برای اینکه حق انتخاب مردم زیادتر شود استفاده خواهیم کرد، یعنی به جای اینکه سقف وام مسکن را افزایش دهیم، یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که پس از تصویب، به اطلاع عموم خواهد رسید.

کاهش نرخ سود 80 میلیونی خرید مسکن

بت‌شکن تأکید کرد: کاهش نرخ سود 80 میلیونی خرید مسکن در حال حاضر برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و برای سایر مناطق 9 درصد است، این موضوع دیگر کاهش نخواهد یافت و افزایش مدت بازپرداخت که در حال حاضر 12 سال است، در دستورکار بانک مسکن نیست.

وصول 3هزار و سیصد میلیارد تومان از بازپرداخت مسکن مهر / 5درصد از سپرده را باید وجه نقد باشد

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که مبنی بر اینکه بانک مسکن از محل وصول اقساط مسکن مهر تسهیلاتی به سایر بانک‌ها اعطا می‌کند، گفت: با پیگیری‌هایی که بانک مسکن انجام داد، بازپرداخت اقساط بانک مسکن مهر جزو تعهدات متقاضیان است و در 10 ماهه سال جاری تاکنون 3 هزار و 300 میلیارد تومان بازپرداخت اقساط مسکن مهر وصول شده است.

وی تأکید کرد: بانک مسکن یک مخزن منابع دارد که از چند ورودی منابع وارد آن می‌شود، یکی از این ورودی‌ها، سپرده‌های جدید و یکی دیگر از این ورودی‌های منابع، این است که بانک مسکن تسهیلاتی از سال‌های گذشته بابت فروش اقساطی وصول کرده است و یا اینکه تسهیلاتی از طریق اوراق که در ده ماه سال جاری حدوداً 4 هزار میلیارد تومان بوده است، تأمین منابع شده است.

وی افزود: پس وصولی‌های ما از مسکن مهر و یا تسهیلاتی که داده شده است، تنها یک چهارم این ورودی‌ها را تشکیل می‌دهد. حال تمام این ورودی‌ها در یک مخزن خزانه بانک جمع می‌شود، پس بانک مسکن باید این منابع را به کار گیرد، هر چند باید به این موضوع توجه کرد که بانک مسکن کاری ندارد که این منابع به طور مشخص مربوط به کدام بخش است.

بت‌شکن با اشاره به اینکه 15 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات از همین مخزن پرداخت شده است، گفت: بانک‌ها همواره حدود 5درصد از سپرده را باید وجه نقد و ذخیره احتیاطی خود قرار دهند، این 5 درصد بهترین حالت برای هر بانکی است که بتواند این 5 درصد را صرف صندوق، خرید اوراق مشارکت و یا خرید اسناد خزانه کند و یا در بهترین حالت به بانک‌های دیگر تسهیلات یک‌شبه اعطا کند.

وی تصریح کرد: این ذخیره احتیاطی 5 درصدی همواره در حال چرخش است، پس بانک مسکن از این مخزن باید به نحو احسن استفاده کند.

پرداخت 382هزار میلیارد تومان تسهیلات کل شبکه بانکی

بت شکن با اشاره به اینکه در نه ماهه سال جاری کل شبکه بانکی 382 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که 44 درصد رشد داشته است، گفت: اگر بخش مسکن را ببینیم، تسهیلات بخش مسکن به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است که 24 درصد رشد داشته است و متأسفانه با رکود مسکن، سهم تسهیلات بخش مسکن و ساخت از کل تسهیلات شبکه بانکی فقط 8.9 درصد است که یک روند کاهشی داشته است.

به گفته بت‌شکن، تسهیلات شبکه بانکی برای بخش مسکن در سال نود و دو 12 درصد، در سال 93 حدود 11.8 درصد، در 9 ماهه سال 94 حدود 10 درصد و در سال 95 به 8.9 درصد رسیده است.

هنوز شبکه بانکی اراده لازم را برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارد

وی افزود: این روند کاهشی نشان می‌دهد که هنوز شبکه بانکی اراده لازم را برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارد، اما بانک مسکن تسهیلاتی که در 9 ماهه امسال پرداخت کرده است 15 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که 27 درصد رشد داشته است.

بت‌ شکن با بیان اینکه تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای در بخش مسکن، موفق شد در این دوره (فعالیت دولت یازدهم) با استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای متنوع، هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن را تقویت کند، افزود: مهمترین گام در تامین مالی مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای پرداخت تسهیلات به خانه‌اولی‌ها بود.

کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم

بت‌ شکن دومین گام اثربخش برای تحریک بخش مسکن در مسیر خروج از رکود را کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در چندین مرتبه اعلام کرد که مطابق آخرین تصمیم در نیمه امسال، در حال حاضر تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم در بافت‌های فرسوده با نرخ سود 8 درصد و در سایر مناطق شهری با نرخ سود 9/5 درصد متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

مدیر عامل بانک مسکن تاسیس شرکت تامین سرمایه در اواخر سال 93 زیر نظر گروه مالی بانک مسکن را گام دیگر عنوان کرد که با هدف انجام فعالیت‌های سبدگردانی و خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری، معامله‌گری و بازاریابی و بطور کلی تامین نیازهای بخش مسکن از طریق بازار سرمایه، این شرکت فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: راه‌اندازی صندوق پروژه‌ها و اخذ مجوز تامین و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، چهارمین گام بانک مسکن در این دوره بوده است که محصول آن در حال حاضر به شکل فعالیت صندوق زمین و ساختمان نسیم، شمال‌غرب و نارون، قابل ردیابی است.

وی گفت: بانک مسکن در سال جاری با اجرای طرح تضمین معاملات اقساطی در راستای ایجاد رونق مسکن، پنجمین گام را برای رونق‌بخشی به بازار ملک برداشت. این اقدام در کنار راه‌اندازی حساب امانی در راستای ساماندهی بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش آپارتمان، دو ابزار کارآمد برای سمت عرضه مسکن و البته سمت تقاضا در جهت تسهیل معاملات غیرنقد ملک محسوب می‌شود.

عوامل رشد معاملات خرید مسکن

بت‌شکن گام‌های بعدی بانک را که منجر به رشد معاملات خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور طی ماه‌های گذشته از سال جاری شده است را شامل «افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز، افزایش سقف تسهیلات مسکن زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم، تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات ساخت آن هم به شکل تسهیلات بدون سپرده و همچنین راه‌اندازی بازار رهن ثانویه از طریق انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی» عنوان کرد.

کاهش 1.1 درصدی سهام مسکن و ساختمان از کل تسهیلات شبکه بانکی

وی با بیان اینکه سهم مسکن و ساختمان از کل تسهیلات شبکه بانکی 8.9درصد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال1.1درد کاهش یافته است،افزود:تاکنون 505هزار میلیارد تومان برای 2میلیون و 359هزار مسکن مهر پرداخت شده که از این تعداد یک میلیون و 726هزار و 629واحد تحویل و فروش اقساطی شده است.

افزایش سقف 10میلیون تومانی وام مسکن مهر

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به افزایش سقف 10میلیون تومانی وام مسکن مهر گفت: از امروز1266شعبه بانک مسکن آمادگی پرداخت متمم10میلیون تومانی مسکن مهر را دارند.

بت شکن با اعلام اینکه افزایش وام 10میلیون تومانی شامل 390هزار واحد می شود،افزود: میزان مطالبات ما در طرح مسکن مهر 2100میلیارد تومان است.

شورای پول و اعتبار در نیمه دی ماه امسال به منظور پیشبرد مسکن مهر و اتمام واحد های نیمه تمام، سقف این تسهیلات را از ٣٠ به ٤٠ میلیون تومان افزایش داد.

آنطور که مدیرعامل بانک مسکن امروز در نشست خبری خود عنوان کرد افزایش ١٠ میلیونی این تسهیلات در اواخر هفته گذشته ابلاغ شده و از امروز در تمامی شعب این بانک قابل اجراست.

شروط پرداخت وام 40میلیونی مسکن مهر

وی پرداخت وام ٤٠ میلیونی مسکن مهر را مشروط دانست و توضیح داد: این تسهیلات به واحدهای در حال تکمیل تعلق می‌گیرد، ضمن اینکه این واحدها فروش نرفته و پروژه فعال باشد. همچنین تشخیص پرداخت با بانک مسکن خواهد بود.

بت شکن برآورد پرداخت وام ٤٠ میلیونی را برای حدود ٣٩٠ هزار واحد در کل کشور عنوان کرد.

مدیر عامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد که تاکنون بیش از ٥٠ هزار میلیارد تومان بابت تکمیل مسکن مهر تامین مالی انجام شده که تا دو میلیون و ٣٥٠ هزار واحد را در بر میگیرد. در عین حال که یک میلیون و ٧٠٠ هزار واحد نیز تحویل و فروش اقساطی شد. در مجموع برای فروش اقساطی تا ٣٧ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است.

کمترین میزان معوقات بانکی به بانک مسکن اختصاص دارد

وی در اشاره ای که به میزان معوقات بانک مسکن داشت عنوان کرد که همواره کمترین معوقات به بانک مسکن اختصاص دارد چرا که مخاطب آن احاد جامعه و تسهیلات خرد است که امکان برگشت آن بسیار بالاست، اما در این بین از حدود ٥٨٠٠ میلیارد معوقات بانکی، ٢١٠٠ میلیارد تومان در بخش مسکن مهر ثبت شده است.

برنامه‌ای برای افزایش وام صندوق پس‌انداز یکم نداریم

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه در رابطه با برنامه این بانک برای افزایش سقف تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت که با توجه به شرایط موجود و اینکه به تازگی نرخ سود در صندوق پس‌انداز تک‌رقمی شده و همچنین سقف آن تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش داشته است، فعلا شرایطی برای افزایش سهم و یا کاهش سود نداریم و پیش‌بینی‌ای در این رابطه نیست.

وی ادامه داد: با این حال برنامه‌هایی را برای وام‌های مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که باید منتظر آن باشیم. بت‌شکن همچنین در رابطه با کاهش سود وام مسکن عنوان کرد که در این باره کاهش سود سپرده و همچنین سود تسهیلات که رایج در شبکه بانکی است می‌تواند عاملی برای رونق در بخش مسکن و تسهیلات آن نیز محسوب شود.

بانک مرکزی و راه و شهرسازی به مصوبات قانون بودجه عمل نکرده‌اند

بت شکن موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن را نیز مطرح کرد و با اشاره به دو مجوز قانونی که برای این موضوع وجود دارد از عدم اجرای آن گله‌مند شد.

آنطور که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد در قانون بودجه امسال حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به منظور افزایش سرمایه این بانک از محل فروش دارایی‌های مازاد راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که هنوز هیچ مرحله‌ای از آن محقق نشده است. این در حالی است که با پایان سال جاری اگر اتفاقی نیفتد این قانون به طور خودکار دیگر قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

اما استفاده ۱۰ هزار میلیاردی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که قرار بود در قالب تبصره ۳۵ قانون بودجه امسال به مرحله اجرا برسد، دیگر محل افزایش سرمایه بانک مسکن است که بت‌شکن عنوان می‌کند این هم هنوز اجرایی نشده و در مجموع هیچ اتفاقی برای افزایش بانک مسکن نیفتاده است.

این در حالی است که استفاده از مازاد تجدید ارزیابی بانک مرکزی موجب تزریق نقدی نخواهد شد و تنها فروش اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی است که عامل ورود نقدینگی به بانک مسکن است که اتفاق نیفتاد.

سیاست‌ها خاص بانک مسکن برای افراد خاص

وی با بیان اینکه تسهیلاتی تا سقف 83میلیون به مدت 20سال برای ایثارگران ارائه شده است، گفت: در بحث مسکن روستایی با ابلاغیه بانک مرکزی سهمیه 30هزار واحدی را شروع و به اعطای تسهیلات با نرخ سود 4 درصد یاران‌اش را دولت پرداخت خواهد کرد.

بت‌شکن ادامه داد: کمک بعدی اعطای تسهیلات برای بافت فرسوده در سال جاری پیش‌بینی شده و در این خصوص 100هزار تسهیلات برای بافت فرسوده داشته‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به مصوبه هیات وزیران برای بخش نیروی انتظامی براساس مصوبه بانک مرکزی برای 27هزار نفر از کارکنان زحمت‌کش کمک هزینه 45میلیون تومانی با نرخ 4 درصد جزو بخشی از سیاست‌ها و اقدامات بانک مسکن برای اقشار خاص است.

تک رقمی شدن نرخ تسهیلات مسکن

مدیرعامل بانک مرکز گفت: برا ی اولین بار بعد از 25 سال نرخ تسهیلات در صندوق پس انداز بانک مسکن تک رقمی شده است، در کلان شهرها به 8 درصد و در سایر مناطق به 9 و نیم درصد و سایر صندوق جوانان به 9 درصد کاهش یافته است، بازپرداخت صندوق جوانان ما می توانند  20 ساله و سایر صندوق ها 12 ساله است، برای اولین بار با انتشار 3 هزار میلیارد اوراق رهنی مسکن با نرخ 18 و نیم درصد برای آحاد مردم تامین شده است، امکان بهره گیری از تامین مالی از طریق بازار سرمایه با راه اندازی 4 صندوق زمین و ساختمان در نقاط مختلف انجام پذیرفته، نزدیک به 600 واحد راه اندازی شده است. 

برای اولین بار مسکن منطقه به تصویب رسید

وی گفت: با پیگیری توسط شورای پول و اعتبار برای اولین بار مسکن منطقه ای به تصویب رسید. با این طرح نهاد مالی و پولی برای تامین مسکن به شکل منطقه ای ایجاد خواهد شد، این موسسه توسط بخش خصوصی راه اندازی و بانک 20 درصد سهام را برعهده خواهد داشت. تاکنون 3 درخواست تاسیس داشته ایم. 

تسهیلات 2 میلیون تن سیمان برای پروژه عمرانی

بت شکن با بیان اینکه در بخش مسکن تولید کنندگان مصالح ساختمانی با مشکل مواجه هستند، افزود: طی توافق با راه و شهرسازی مقرر شده تا تولید کنندگان سیمان برای خروج از این وضعیت به میزان 2 میلیون تن سیمان از سوی بانک مسکن برای پروژه های عمرانی راه و شهرسازی با تضمین دولت خریداری شود.

ما را در تلگرام دنبال کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)