وضعیت نا مطلوب بازار مسکن

وضعیت نا مطلوب بازار مسکن
وضعیت نا مطلوب بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در سال ‌های اخیر، بازار مسکن وضعیت نا مطلوبی داشته است، رشد غیر منطقی قیمت مسکن، قدرت خرید مردم را به ‌شدت کاهش داده و خانه‌ دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را تقریبا غیر ممکن کرده است. حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه‌ های...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در سال ‌های اخیر، بازار مسکن وضعیت نا مطلوبی داشته است، رشد غیر منطقی قیمت مسکن، قدرت خرید مردم را به ‌شدت کاهش داده و خانه‌ دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را تقریبا غیر ممکن کرده است. حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه‌ های اقشار و دهک های پایین درآمدی را مسکن تشکیل داده است و شمار زیادی از خانواده‌ ها دیگر نمی‌ توانند وضعیت گذشته خود را حفظ کنند. از سوی دیگر بازار اجاره‌‌¬ بها نیز وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد و مستاجران مجبور هستند بخش بیشتری از در آمد خود را به تامین مسکن اختصاص دهند و یا حتی به حاشیه شهرها و یا بد مسکنی روی آورند.
تا سال ۱۴۰۵ سالانه بیش از یک میلیون تقاضای بالقوه مسکن وجود دارد. با وجود اینکه تقاضا به میزان کافی موجود است، اما میزان عرضه ۳۴۶ هزار واحدی مسکن متناسب با تقاضا نیست. این در حالی است که اکنون بالغ بر ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد. در محاسبات نیاز سنجی نرخ بهینه خانه‌ های خالی معادل ۵ درصد در نظر گرفته شده است که به عنوان ذخیره بازار عمل می‌کند، در صورتی که این نرخ در حال حاضر در نقاط شهری ۱۰.۳ درصد و در نقاط روستایی ۸.۵ درصد است. این مسئله نشان دهنده عدم ورود موثر دولت به عنوان سیاست‌ گذار بر نحوه عرضه و تقاضای مسکن است.
احتکار خانه ‌های خریداری شده و خالی نگه ‌داشتن آن‌ ها، خرید و فروش مکرر مسکن در بازه زمانی کوتاه، ایجاد تقاضای کاذب به طمع کسب سود بیشتر و ... از جمله آثار نا مطلوب عدم مدیریت تقاضای سرمایه ‌ای و سوداگرانه در بخش مسکن است. رشد قیمتی که هیچ تناسبی با نرخ تورم عمومی نداشته و به صورت جهشی اتفاق افتاده است. در واقع نرخ رشد قیمت در دوره‌های بلند مدت در بخش مسکن فاصله زیادی با نرخ تورم عمومی دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)