وعده های ساخت مسکن ملی

وعده های ساخت مسکن ملی
وعده های ساخت مسکن ملی

آهن پرایس: حدود چهار ماه پیش مسئولان وزارت راه وشهرسازی وعده هایی مبنی بر افتتاح حدود 20 هزار واحد مسکونی در نیمه اول سال 1400 می دادند. حال در اواسط تیرماه که 4 ماه از سال جاری می گذرد خبری از افتتاح پروژه نیست حتی مسئولان وزارتخانه نیز خبر از بهره برداری 20 هزار واحد ...

آهن پرایس: حدود چهار ماه پیش مسئولان وزارت راه وشهرسازی وعده هایی مبنی بر افتتاح حدود 20 هزار واحد مسکونی در نیمه اول سال 1400 می دادند. حال در اواسط تیرماه که 4 ماه از سال جاری می گذرد خبری از افتتاح پروژه نیست حتی مسئولان وزارتخانه نیز خبر از بهره برداری 20 هزار واحد پیش از تیرماه داده بودند.

در روز 22 اسفندماه سال 1399 مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی بیان کرده بود: در فرودین 1400 تعداد 20 هزار واحد مسکن ملی افتتاح خواهد شد و در شهریور ماه نیز این 20 هزار واحد به بهره برداری خواهد رسید. همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بیان داشت : از این پس ماهیانه 20 هزار واحد را به بهره برداری خواهیم رساند. 

بهار سال 1400 آمد و رفت و خبری از بهره برداری و افتتاح مسکن ملی نشد. چه بسا اولین و آخرین مرحله افتتاح در یکم آبان ماه سال 1399 بود و به تعداد 11 هزار و 560 واحد به بهره برداری رسید درحالی که فقط 530 هزار واحد مسکن ملی در مرحله اجرا قرار گرفته است.

اخیرا نیز معاون وزیر راه وشهرسازی مجددا از آماده بودن 20 هزار واحد مسکن ملی نوید داد و اعلام کرد تا پایان تیر ماه به افتتاح و بهره برداری خواهد رسید. محمود محمود زاده از برگزاری نشست هماهنگی طرح اقدام ملی مسکن در روز 13 تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و کارگزاران اجرای این طرح خبر داد. همچنین قرار بر این است که مجددا کمیته زمین در معاونت مسکن و ساختمان تشکیل گردد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اما و اگرهای بازار اجاره مسکن

مجددا وعده هایی برای افتتاح مسکن ملی در حالی اعلام می شود که در واقع حدود دو سال از کلنگ زنی رسمی مسکن ملی در شهریور ماه 1398 می گذرد. برنامه ریزی و چشم اندازه این طرح بدین صورت بوده است که این طرح در مدت دو سال به پایان برسد اما آنچه که ظاهرا پیداست، طرح باید نصفه و نیمه به دولت بعدی واگذار گردد این اتفاق قبلا هم افتاده است همانطور که در دولت های نهم و دهم پروژه مسکن مهر را با 2 میلیون و 200 هزار واحد که بعد از 6 سال متوالی فقط 31 درصد از آن پیش رفته بود به دولت روحانی تحویل داده شد گویا در مسکن ملی نیز این اتفاق بار دیگر رخ خواهد داد.

البته شایان ذکر است در پروژه های مسکن مهر و مسکن ملی ثابت شده است که دولت ها سازندگان خوبی نمی توانند باشند اما جدا از این بحث عدم پرداخت به موقع آورده متقاضیان نیز بی تاثیر نبوده و هر دو پروژه را با چالش هایی روبرو ساخت. حال آنکه نرخ نهاده های ساختمانی از سال گذشته تا کنون تقریبا 2 برابر شده است و این حجم از نوسانات نرخ مصالح مورد نیاز، پروژه را با مشکل روبرو خواهد کرد.    

در مورد نرخ ساخت هر متر مسکن ملی دو آمارموجود است؛ اول این  که بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان تهران قیمت هر متر مسکن ملی حدود 3.7 میلیون تومان است. دومین آمار بر اساس شاخص سازمان برنامه و بودجه از پروژه های عمرانی نرخ ساخت مسکن ملی را متری 5 میلیون تومان برآورد کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)