پیش بینی قیمت مسکن تا پایان سال

پیش بینی قیمت مسکن تا پایان سال

با در نظر گرفتن رکود حاکم بر بازار آهن و مصالح ساختمانی و سایر بازارهای مالی، کنترل نرخ تورم ارزی و تورم عمومی و در پیش بودن ماه رمضان و انتخابات در ماه اسفند، احتمال افزایش قیمت مسکن و رونق معاملات کمی بعید به نظر می‌رسد...

آهن پرایس: بنا بر تجربه سال‌های گذشته غالبا هفته‌های پایانی سال خرید آهن آلات با استقبال چشمگیری مواجه می‌شود؛ به عبارتی نیمه اول سال که پیک زمانی ساخت و ساز و رونق بازار مسکن است آهن آلات ساختمانی مورد نیاز این صنعت عمدتا در فصل زمستان خریداری می‌شود.

اما از ابتدای سال بازار مسکن در رکود عمیقی به سر می‌برد و ساخت و ساز نیز در کنار بازار آهن و فولاد در خواب زمستانی عمیقی است؛ با این اوصاف ممکن است این پرسش ایجاد شود که با توجه به قیمت آهن آلات در سال جاری، اوضاع بازار مسکن در ماه‌های آتی به چه صورت خواهد بود.

در بررسی اوضاع بازار مسکن در فصل بهار امسال باید گفت قیمت مسکن در این ایام حدود 15.2 درصد افزایش قیمت داشت این در حالی بود که خرید و فروش از رونق افتاده بود و سایه رکود حاکم بر بازار آهن در بازار مسکن نیز سنگینی می‌کرد؛ اما با ورود به تابستان که رشد تورم نسبتا کنترل شد، رکود معاملات مسکن تا کنون نیز ادامه یافت.

برای تحلیل و پیش‌بینی نسبی بازار مسکن در ماه‌های باقی مانده از سال 1402 ضروری است فاکتورهایی مانند نرخ تورم، قیمت مصالح ساختمانی و اوضاع سایر بازارهای مالی و سرمایه‌ای، قیمت زمین و مواردی از این دست را سنجید.

با در نظر داشتن کلیه فاکتورها می‌توان این گونه پیش بینی کرد که با توجه به مؤلفه‌های اثرگذار بر نرخ مسکن و شرایط کلی کشور، احتمال می‌رود قیمت مسکن تا پایان سال همچنان راکد و ثابت باقی بماند که از عمده‌ترین دلایل آن می‌توان به خروج سرمایه از بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد.

مضاف بر این انتخابات 11 اسفندماه و همچنین آغاز ماه رمضان در 22 این ماه از دیگر مواردی است که با در نظر داشتن آنها احتمال نوسان چشمگیر در بازار یا افزایش قیمت مسکن بعید به نظر می‌رسد.

البته می‌توان گفت در صورت عرضه واحدهای تازه ساز در شب عید، اگر دولت بازار را کنترل نکند، این احتمال دارد وجود دارد که تقاضای سرمایه‌ای در پایان سال به صورت محدود تحریک شود؛ اما به طور کلی با در نظر گرفتن مجموعه مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار، ثبات قیمت مسکن و رکود معاملات محتمل‌ترین گزینه در ماه‌های پیش رو خواهد بود.

با این حال برخی معتقدند با در نظر گرفتن اینکه تورم مصالح ساختمانی در نرخ نهایی مسکن اثرگذار است و با توجه به اینکه امکان افزایش معاملات در شب عید وجود دارد، احتمال رشد تدریجی و جزئی قیمت مسکن در ماه‌های باقی مانده از سال دور از انتظار نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)