چالش فعلی بازار آهن

چالش فعلی بازار آهن

همانطور که روز گذشته نیز اشاره شد به دنبال افزایش قیمت شمش در بورس کالا، شاهد افزایش قیمت آهن در برخی حوزه‌ها به ویژه در بازار میلگرد بودیم اما به طور کلی اوضاع بازار آهن آرام است و خرید و فروش چندانی مشاهده نمی‌شود. می‌توان گفت افزایش مجدد قیمت دلار محرک رشد جزئی قیمت‌ها در بازار آهن است...

آهن پرایس: ثبات قیمت آهن آلات عمده‌ترین نوسان بازار آهن داخلی در روز گذشته بود؛ اگرچه قیمت شماری از مقاطع فولادی اصلاح شد اما در این بین قیمت میلگرد در تعدادی از کارخانه‌ها افزایش داشت.

قیمت دلار روز گذشته با افزایش جزئی همراه بود و تا مرز 56 هزار تومان نیز رسید به عبارتی قیمت فعلی دلار به نرخ ماه اردیبهشت بازگشته است.

افزایش جزئی نرخ دلار در حالی است که بازارساز وعده کاهش و عقب‌نشینی قیمت دلار را داده است. به عقیده برخی کارشناسان اگر تنش سیاسی جدیدی در کشور رخ ندهد دلار ظرفیت اصلاح تا کانال 52 هزار تومان را نیز دارد.

به دنبال ثبات قیمت در اغلب حوزه‌های بازار آهن داخلی قیمت میلگرد آجدار نیز در بیشتر مبادی فروش ثابت بود و تعدادی از کارخانه‌ها هم بین 100 تا 500 تومان نرخ محصولات خود را افزایش دادند؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد میانه حدود 100 تومان افزایش یافت و هر کیلو از این محصول حدود 24.300 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد امیرکبیر هم 24.300 تومان اعلام شد که بیانگر افزایش 100 تومانی این محصول است اما قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در اغلب سایزهای سبک و سنگین ثابت اعلام شد. گفتنی است کف قیمت میلگرد در محدود 23.500 تومان قرار دارد.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و قیمت ناودانی اروپایی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد ولی قیمت نبشی آریان فولاد حدود 100 تومان کاهش داشت.

قیمت روز تیرآهن نیز به تبعیت از نوسانات سایر محصولات فولادی در بیشتر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و تیرآهن فولاد یزد در برخی سایزها بین 10 تا 50 هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و انواع پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند به همین ترتیب قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله جدار چاه، لوله مبلی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز ثبات داشتند.

قیمت روز ورق آهن، قیمت ورق آجدار و ورق اسیدشویی و انواع ورق گرم در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها با افزایش 100 تا 500 تومانی همراه بود؛ همچنین قیمت ورق شیروانی، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق سرد نیز در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

آنطور که از آمار معاملات و نوسان قیمت‌ها برمی‌آید اوضاع بازار آهن نسبتا آرام است و نسبت به سار بازارهای مالی از ریسک سرمایه‌گذاری کمتری برخوردار است؛ به طوری که به واسطه سیاست‌های انقباضی بازارساز حباب مثبتی در این بازار مشاهده نمی‌شود؛ به عبارتی در شرایط فعلی چالش بزرگی که بازار آهن با آن مواجه است رکود ساخت و ساز و افت خرید و فروش آهن آلات است اگر بازار مسکن و ساخت و سازها رونق بگیرد اوضاع بازار آهن به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن در غیاب تقاضا

گزارش‌ها از عرضه‌های بورس کالا حاکی است امروز حدود 432 هزار و 721 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان حدود 277 هزار و 709 تن به میلگرد اختصاص دارد، گفتنی است قیمت میلگرد بورسی امروز 22 هزار و 454 تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود 70 هزار تن تختال c، تختال sm حدود 50 هزار تن و حدود 450 تن میلگرد کلاف عرضه می‌شود؛ علاوه‌بر این 23 هزار تن تیرآهن و 10 هزار و600 تن ورق گرم در بورس امروز عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به حجم عرضه‌های اعتباری میلگرد و تیرآهن، قیمت این محصولات در کانال فعلی حفظ خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)