چشم‌انداز مسکن در دولت سیزدهم

چشم‌انداز مسکن در دولت سیزدهم
چشم‌انداز مسکن در دولت سیزدهم

آهن پرایس: بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی بالغ بر 632 هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. شایان ذکر است تعداد این ثبت نامی ها در بازه ی زمانی 28 مهر ماه الی 9 آبان ماه ثبت نام کرده اند. خلاصه شروط مطرح شده در قانون جهش تولید مسکن نیز عبارتست از تاهل...

آهن پرایس: بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی بالغ بر 632 هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. شایان ذکر است تعداد این ثبت نامی ها در بازه ی زمانی 28 مهر ماه الی 9 آبان ماه ثبت نام کرده اند. 

خلاصه شروط مطرح شده در قانون جهش تولید مسکن نیز عبارتست از تاهل،سرپرست خانوار، حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و همچنین عدم استفاده از امکانات مسکن دولتی و بانوان مجرد بالای 35 سال سن و معلولان جسمی و حرکتی با 20 سال سن مشمولین ثبت نام در این طرح می باشند. شایان ذکر است ثبت نام در سامانه مسکن تا 28 آبانماه ادامه خواهد داشت. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شرایط وام مسکن ملی

قیمت مسکن در تهران

به تحلیل آهن پرایس و بررسی آمار منتشره تعداد معاملات مسکن تهران در مهرماه حاکی از این است که در مناطق 3،4،6،9،10،11،12،13،14  نسبت به شهریور ماه کاهش قیمت داشته است. البته لازم به ذکر است که پس از 9 منطقه که روال کاهش قیمتی داشته اند در 13 منطقه نیز روال افزایش قیمتی بوده است. 

 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران در ماه گذشته حدود 31 میلیون و 631 هزار تومان برآورد شده است که حدودا نسبت به ماه پیشین 2 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 18.4 درصد افزایش داشته است.

میزان معاملات در مهرماه بالغ بر 5.5 هزار فقره بوده است که نسبت به ماه پیشین کاهش داشته است اما با بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق 22 گانه شهر تهران مشخص است که بالاترین نرخ مسکن متری 69 میلیون و 670 هزار تومان در منطقه یک و کمترین قیمت روی 15 میلیون و 144 هزار تومان در منطقه 18 می باشد. همچنین شایان ذکر است در ماه گذشته در منطقه 1 حدود 296 فقره معامله و در منطقه 18 بالغ بر 146 فقره معامله انجام شده است. 

امید به افق روشن بازار مسکن 

به تحلیل گزارشگر آهن پرایس می توان اظهار داشت که در یک دوره سه ساله که قیمت مسکن در سایه تنش های اقتصادی رو به افزایش بود چند ماهی است که رو به تغییر است و در مقطع کنونی ثبات  یا کاهش نسبی قیمت ها را ملاحظه می نماییم. 

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: این روند که در حال حاضر در حال مشاهده است و پس از دوره سه ساله افزایش قیمت و بی ثباتی بازار مسکن کاهش جزئی و ثبات کنونی می تواند نوید بخش آینده روشن در بازار مسکن باشد و منتظر باشیم که ترمز روند پر سرعت قیمت مسکن کشیده شود و با این تغییر تعداد معاملات در بازه زمانی معقولی افزایش یابد.    

آهن پرایس معتقد است که باید واقعیت های بازار مسکن بررسی شود و گرفتار تعابیری همچون حباب قیمتی نشویم چرا که بیان جملاتی همچون حباب قیمتی و ترمز قیمت مسکن موج امیدواری ارزانی مسکن را می افکند و پر واضح و مبرهن است که در حالت متعادل می توانیم قیمت ها را ثابت نگه داریم و به صورت جزئی کاهش دهیم اما بدین معنا نیست که کاهش ناگهانی قیمت و یا به معنی رایگان شدن مسکن باشد.

می توان بیان داشت قیمت مسکن نیز تا حدودی وابسته به میزان عرضه و تقاضاست، در شرایط فعلی میزان تقاضا به شدت کم شده و عرضه ها قویست و به عبارتی می توان اظهار داشت عرضه و تقاضا نیز در دست کسانی است که با هدف تغییر به احسن در بازار هستند و متقاضی جدیدی وارد بازار مسکن نشده است. از این رو جهت ایجاد توازن در بازار و همچینین فراهم شدن شرایط خرید مسکن برای طبقه متوسط جامعه نیازمندیم دوره ثبات اقتصادی ادامه شود و وزارت مسکن نیز در این زمینه نهایت اهتمام و انرژی خود را به کار بندد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)