چه عواملی بر قیمت پروفیل تاثیر دارند؟

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل
چه عواملی بر قیمت پروفیل تاثیر دارند؟

قیمت پروفیل ها به دلیل اینکه ساخت آن ها به عوامل زیادی بستگی دارد، همیشه در حال تغییر است. برای اطلاع از قیمت روز پروفیل می توانید به آهن پرایس مراجعه کنید.

هنگامی که به بازار آهن مراجعه می کنید، احتمالا می توانید پروفیل را با قیمت های بسیار متفاوتی پیدا کنید؛ اما کیفیت و ساختار تمامی این پروفیل ها با یکدیگر یکسان نیست. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند روی قیمت پروفیل آهن تاثیر بگذارند. اگر می خواهید بدانید که عوامل تاثیر گذار بر قیمت پروفیل چه مواردی هستند، این مقاله را مطالعه بفرمایید. در این مقاله قصد داریم درمورد قیمت پروفیل و عوامل مهمی که بر قیمت نهایی ساخت محصول تاثیر زیادی می گذارند، توضیح دهیم.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت پروفیل

قیمت پروفیل دانشنامه 8 آبان

  • میزان عرضه آلومینیوم اکسید (آلومینا)

آلومینیوم اکسید که به آن آلومینا نیز گفته می شود، یکی از مهم ترین عواملی است که بر قیمت پروفیل اثر دارد؛ تا حدی که می توان گفت 28 تا 34 درصد هزینه تولید پروفیل را به خود اختصاص می دهد. بازار بین المللی آلومینیوم بسیار متمرکز است؛ به همین دلیل اکثر آلومینا هایی که شرکت ها استفاده می کنند، تحت عنوان قرارداد های بلند مدت تجاری به دست شرکت تولید کننده پروفیل می رسد. به بیان دیگر، آلومینای کمی برای تولید به صورت نقطه ای و بدون قرارداد وجود دارد.
شرکت هایی که آلومینا را بدون قرارداد بلند مدت تهیه می کنند، مجبور هستند آن را با قیمت بسیار بیشتری خریداری کنند. این موضوع باعث می شود قیمت پروفیلی که تولید می کنند تا حد زیادی بالا برود. برای درک بهتر این مسئله، چین را در نظر بگیرید. در چند وقت اخیر، صنعت ساخت آلومینیوم الکترولیتی چین به طور قابل توجهی رشد کرده است. همین موضوع، باعث شده است که تقاضا برای آلومینا نیز به نسبت افزایش یابد. با توجه به کمبود آلومینا در بازار چین، تولید کنندگان پروفیل آهن و آلومینیوم مجبور خواهند بود که قیمت پروفیل خود را افزایش دهند. تولید کنندگان حتی با اینکه به فروش آن ها آسیب جدی می رسد، مجبور هستند برای جبران ضرر های خود این کار را انجام دهند.

  • رابطه میان تقاضا و عرضه

تقاضا و عرضه تاثیر بسیار زیادی بر روی بازار و قیمت پروفیل دارند. اگر تقاضا و عرضه در حالت تعادل باشند، یعنی آلومینا به اندازه کافی در بازار برای همه تولید کنندگان وجود داشته باشد، قیمت کالا نسبتا ثابت خواهد بود و افزایش چندان زیادی را تجربه نخواهد کرد. 
زمانی که بین تقاضا و عرضه اختلالی ایجاد شود، قیمت کالا ها نوسانات شدیدی خواهد داشت. در بازار آلومینا در اکثر اوقات، بین تقاضا و عرضه تعادل وجود ندارد؛ زیرا کنترل آن توسط فعالان بازار بسیار دشوار است و به همین دلیل قیمت پروفیل نیز معمولا ناپایدار است. 
برای اینکه بدانید در محل سکونت شما بین تقاضا و عرضه تعادل کافی وجود دارد یا خیر، می توانید از شاخص فوری روزمره (موجودی صنعت آلومینیوم) استفاده کنید. با توجه به این معیار، تولید کنندگان و تامین کنندگان معمولا قیمت قوطی آهن را تعیین می کنند.
 

  • قیمت برق

صنعت ساخت پروفیل به سرعت در حال توسعه است و هر چه بیشتر توسعه می یابد، به برق بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد؛ به همین دلیل قیمت برق تاثیر بسیار زیادی روی قیمت پروفیل خواهد گذاشت. به طور کلی، هنگامی که هزینه برق حدود 30 درصد هزینه های تولید پروفیل آهن و آلومینیوم را به خود اختصاص می دهد، نشان دهنده این است که وضعیت چندان جالب نیست و تولید کننده برای جبران این ضرر مجبور است که قیمت قوطی را افزایش دهد.

  • وضعیت اقتصادی

آلومینیوم به یکی از فلز های غیر آهنی مهم به ویژه در کشور های توسعه یافته تبدیل شده است. مصرف آلومینیوم ارتباط زیادی با توسعه اقتصادی دارد؛ به همین دلیل می توان گفت که اقتصاد یک کشور نیز روی قیمت پروفیل تاثیر گذار است.
زمانی که در یک کشور یا منطقه خاصی توسعه سریعی وجود داشته باشد، به طور همزمان مصرف آلومینیوم نیز افزایش می یابد؛ به همین دلیل قیمت آلومینیوم و در نتیجه هزینه ساخت پروفیل نیز افزایش خواهد یافت. برعکس این موضوع نیز درست است. زمانی که اقتصاد کشور یا منطقه در رکود است، مصرف آلومینیوم کاهش می یابد که این می تواند عاملی برای کاهش قیمت پروفیل باشد. به عنوان یک نمونه می توانیم چین را مثال بزنیم. قیمت قوطی پروفیل در چین در مقایسه با گذشته، افزایش زیادی یافته است که اصلی ترین دلیل آن، رشد قابل توجه اقتصاد چین است.
 

  • تعرفه واردات و صادرات و نرخ ارز بین المللی

عامل بعدی ای که باعث می شود قیمت پروفیل آلومینیوم و آهن متغیر باشد، نرخ تعرفه واردات و صادرات است. اگر نرخ تعرفه واردات بالا باشد، برای تامین کنندگان پروفیل آلومینیوم بین المللی ضرر خواهد داشت و به همین دلیل در آن کشور، هزینه پروفیل افزایش خواهد یافت. برعکس این موضوع نیز درست است. هر چه میزان تعرفه واردات آلومینیوم در یک کشور کم باشد، قیمت پروفیل نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت.
در کنار تعرفه واردات، نرخ ارز نیز تاثیر زیادی روی قیمت آلومینیوم می گذارد. از آن جایی که اکثر تجارت ها از طریق دلار انجام می شوند، قیمت روز دلار نیز تاثیر زیادی بر قیمت قوطی نهایی خواهد گذاشت.
 

  • تکنولوژی های مورد استفاده در تولید

هر چه فناوری ای که در ساخت پروفیل استفاده می شود، پیشرفته تر باشد، راندمان تولید آلومینیوم نه تنها بهبود می یابد، بلکه سرعت ساخت و کیفیت محصولات نیز بهتر می شود. هر چند که تولید کنندگان پروفیل در ابتدا باید هزینه زیادی را برای وارد کردن و نصب تجهیزات جدید متحمل شوند، اما از مزایای بلند مدت آن می توان به کاهش هزینه های تولید پروفیل و افزایش کیفیت اشاره کرد که باعث می شود قیمت پروفیل کاهش یابد.

جمع بندی

پروفیل مقطع های ثابت و طویل بزرگی است که در ساختمان سازی و ماشین سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. پروفیل ها اشکال مختلفی دارند. قیمت پروفیل ها به دلیل اینکه ساخت آن ها به عوامل زیادی بستگی دارد، همیشه در حال تغییر است. برای اطلاع از قیمت روز پروفیل در بازار خرید، می توانید به سایت مجموعه «آهن پرایس» مراجعه بفرمایید. در این مقاله برای اینکه بیشتر با نحوه قیمت گذاری پروفیل آشنا شوید، درمورد عوامل تاثیر گذار بر قیمت پروفیل توضیح دادیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)