کاربردهای ورق گالوانیزه و رنگی

کاربردهای ورق گالوانیزه و رنگی
کاربردهای ورق گالوانیزه و رنگی

گالوانیزه کردن فرآیندی می باشد که طی آن یک ورق فولادی را با استفاده از یک لایه قلع و روی پوشش می دهند تا از خوردگی آن جلوگیری شود. 

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گالوانیزه کردن فرآیندی می باشد که طی آن یک ورق فولادی را با استفاده از یک لایه قلع و روی پوشش می دهند تا از خوردگی آن جلوگیری شود. در حقیقت به ورق های فولادی که سطح آن با روکشی از فلز روی پوشانده شود، اصطلاحا ورق گالوانیزه گفته می شود. این فرآیند هم موجب مقاوم نمودن ورق در برابر رطوبت و شکستگی می گردد و هم آن را منعطف تر می سازد.

ورق گالوانیزه از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم میگردد که عبارتند از: بدون گل، گل ریز، گل درشت که هرکدام از آنها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. در ساخت سیلوهایی که برای ذخیره سازی مواد غذایی انسان و دام می باشد، معمولا از ورق های گالوانیزه استفاده می گردد چراکه ساخت سیلوهای فلزی مزایای خاص خود را دارد. در پروژه های ساختمانی و ساخت و سازهای تجاری از جمله ساخت نرده ها، دودکش ها، راه های صنعتی، نردبان و پله ها از ورق های گالوانیزه استفاده می گردد. البته همانطور که مشهود است در ساختمان ها برای پوشش انواع سقف از جمله سقف شیروانی ویلاها، ساختمان های مسکونی بزرگ و کوچک، آلاچیق ها، سقف مکان های صنعتی مانند سوله ها و سالن های ورزشی از ورق گالوانیزه استقاده می گردد. علت استفاده از ورق های گالوانیزه برای پوشش سقف را می توان سبک بودن و طول عمر زیاد آنها دانست.

ورق رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق های رنگی در واقع ورق های فلزی گالوانیزه هستند که به روش های خاص و با تکنیک های خاصی در صنعت رنگ آمیزی شده اند. کلاف های گالوانیزه وارد قسمت آماده سازی ورق شده و سطح ورق ها پولیش می شوند. با این کار چربی ها و ناخالصی ها از سطح فلز پاک می شود و پس از آن به وسیله غلتک های مخصوص برس کاری می گردند. استفاده از برس سطح ورق را صاف و یکنواخت می کند به همین دلیل فرایند رنگ آمیزی روی ورق های گالوانیزه با کیفیت بالا انجام می پذیرد. پس از طی شدن مراحل مورد نیاز، ورق ها رنگ آمیزی شده و محصول نهایی که تولید شده است، دارای مقاومت خوردگی بالا و شکل پذیری عالی می باشد.

ورق رنگی در موارد مختلفی کاربرد دارد که عبارتند از:
صنایع ساختمانی ( انواع سقف، بدنه کارگاه و سوله ها، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها)
ساخت لوازم خانگی (بدنه یخچال . فریزر، آبگرمکن، ماشین لباسشویی و ...)
صنایع فلزی (کابینت، تجهیزات اداری، انواع پارتیشن ها، بدنه یارانه ها و ...)
صنعت حمل و نقل (ساخت کانتینرها، ماشین های سنگین، اتاقک خودروها و ...)

قیمت ورق های گالوانیزه و رنگی در بازار ایران معمولا نسبت به مابقی مقاطع از نوسان کمتری برخوردار هستند اما در حالت کلی افزایش قیمت آهن و فراورده های آن بر قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی نیز تأثیر می گذارد. در سایت آهن پرایس روزانه قیمت ورق گالوانیزه کاشان، شهرکرد، تاراز، هفت الماس و ... و همچنین قیمت ورق رنگی چین، فولاد مبارکه،  فولاد بهمن و ... به روزرسانی می گردد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)