کاهش توان مالی متقاضیان مسکن

کاهش توان مالی متقاضیان مسکن
کاهش توان مالی متقاضیان مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تنها نیمی از شهرنشینان مالک خانه هستند. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، گزارشات بدست آمده از وضع معاملات ملکی در فروردین ماه 97 نشان دهنده جهش قیمتی نزدیک به 40 درصد می باشد بطوری که میانگین رقم هر متر مربع  از 4 به 6 رسیده است. با توجه به افزایش سالیانه قیمت مسکن، اقشار متوسط در این شرایط توان مالی خود را از دست داده

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تنها نیمی از شهرنشینان مالک خانه هستند. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، گزارشات بدست آمده از وضع معاملات ملکی در فروردین ماه 97 نشان دهنده جهش قیمتی نزدیک به 40 درصد می باشد بطوری که میانگین رقم هر متر مربع  از 4 به 6 رسیده است. با توجه به افزایش سالیانه قیمت مسکن، اقشار متوسط در این شرایط توان مالی خود را از دست داده اند و مجبور به اجاره نشینی شده اند بطوری که طبق آمارها در دهه 60 تقریبا 80 درصد اقشار شهری صاحب خانه بوده اند اما این مقدار در حال حاضر به 50 درصد افت کرده است.

این اجاره نشینی طبق میل افراد نبوده و نشان از عدم توانایی دولت در ایجاد توازن در بازار مسکن دارد. در پی التهابات موجود در بازار ارز با  رشد لحظه ای قیمت مسکن مواجه هستیم بطوری که خانواده ها مجبور هستند سهم بالایی از در امد خود را به تأمین هزینه های اجاره نشینی اختصاص دهند.

از جمله دلایلی که بر این افزایش قیمت تأثیرگذار است، ورود تقاضای سرمایه ای به این بخش می باشد به این معنا که بخشی از جامعه با خرید مسکن و نگهداری آن، هدف کسب سود بیشتر را دارند. همین رویه باعث افزایش بی رویه قیمت ها شده زیرا تقاضا در بازار غیرمصرفی است و ورود سوداگران به بازار مشهود است.

اصولا سرمایه گذاری در بازارهای اقتصادی ریسک به شمار می رود اما بخش مسکن با کمترین ریسک و بیشترین نرخ سود مورد توجه سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته است. از این رو به تدریج تقاضای مصرفی کاهش پیدا کرده و خانه های خالی از سکنه به موجودی مسکن اضافه شده است. در واقع کاهش توان مالی متقاضیان مصرفی بازار مسکن را تبدیل به یک بازار سرمایه ای کرده است؛ از این سو رونقی که به بازار مسکن برگشته کاذب است و امکان رکود در این بخش وجود دارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)