کاهش تورم در بازار مسکن

کاهش ساخت و ساز مسکن
کاهش تورم در بازار مسکن

بازار مسکن یکی از بازارهای حائز اهمیت است که همواره افزایش نرخ آن رویای خانه دار شدن را مبهم می نماید.در حالیکه تعداد کثیری از خانواده ها اجاره نشین هستند، پیوسته در حال پیگیری اوراق مسکن و وام های بانک مسکن هستند که بتوانند رویای خرید مسکن خود را محقق کنند اما متاسفانه هزینه خرید اوراق نیز به قدری بالاست که دریافت وام مسکن را فقط برای اقشار خاص امکان پذیر می نماید.  

آهن پرایس: براساس آمار و بررسی های انجام شده در تیرماه سال جاری مشاهده می گردد که سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران دچار افت شده است و این نرخ پیش از این 8 درصد بود که به 6 درصد کاهش یافته است. براساس آمار و داده هایی که رسمی نیستند در تیرماه سال جاری سرعت رشد قیمت مسکن در تهران کاسته شد البته در حال حاضر قیمت های قطعی اعلام نشده اما قیمت های که پیشنهاد داده شده اند افزایش 6 درصدی داشته اند و بدین معنی است که 4 درصد کمتر از نرخ رشد خردادماه میباشد. 

با بررسی قیمت های پیشنهادی مسکن در تهران مشاهده شد که متوسط قیمت هر متر مسکن در خردادماه 40.5 میلیون تومان بوده که در تیرماه این مبلغ به 43.1 میلیون تومان رسید. بازار اجاره بها نیز خبر از تغییرات قیمت رهن هرمترمربع می دهد و در تیرماه نرخ اجاره بها نسبت به خردادماه 8درصد رشد داشته است. البته این آمار غیر رسمی است و ممکن است با آمار اصلی اختلافات جزئی داشته باشد. 

قبل از خرید با مجموعه آهن پرایس مشورت نمایید.

براساس گزارشهای منتشر و گزارشات میدانی می توانیم پیش بینی نماییم که در مرداد ماه تا حدودی التهابات قیمتی کاهش یابد این در حالیست که سایر بازارهای موازی از جمله بورس، طلا و خودرو نسبتا در ثبات هستند و می توان اظهار داشت بخشی از سرمایه ها در حال روانه شدن به بازار مسکن هستند. 

شایان ذکر است بازار مسکن در شهر تهران هر تغییراتی که داشته باشد، ظرف مدت یک ماه به سایر شهرهای کشور اثر گذار خواهد بود.

براساس آمار منتشره از مرکز آمار ایران تیرماه سال جاری شاخص قیمت مسکن در کل کشور نسبت به ماه پیشین بالغ بر 3.8 درصد رشد داشته، در حالیکه این بازار در خرداد ماه نسبتا ثابت بود. علی الظاهر نوسانات در کالاهای اساسی بر سایر بازارها نیز اثرگذار بوده و در نهایت بازار مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داد.  

اما به طورکلی تورم بازار مسکن طی یکسال گذشته که منتهی به تیرماه امسال است بالغ بر 27.9 درصد می باشد. بر اساس آمار و ارقام منتشر و آنچه که در این تحلیل بیان شد هرچند که بازار مسکن شهرتهران و کل کشور طی ماه های اخیر نوساناتی داشت اما نسبت به تورم عمومی دچار عقب ماندگی می باشد. میزان تورم مسکن در حالت نقطه به نقطعه معادل 12 درصد و همچنین در تورم سالیانه معادل 22 درصد نسبت به کل تورم عمومی عقب است. در واقع برخلاف افزایش قیمت های ظاهری در واقع شاهد کاهش قیمت می باشیم. 

اکثر کارشناسان سرمایه و بازار مسکن معتقدند که تا پایان سال جاری بازار مسکن حرکتی پایین تر از نرخ تورم خاهد داشت. البته شاید بتوان اظهار داشت این عقب ماندگی بازار مسکن شاید ناشی از آن است که در سالهای گذشته بازارمسکن شیب تورم را با سرعت بیشتری طی کرده بود و دیگر سقف قیمتی تا حدودی پر شده است و منطقی است که در حال حاضر بازار مسکن از نرخ تورم عقب تر باشد. 

کانالهای آهن پرایس را در تلگرام دنبال کنید

کاهش ساخت و ساز مسکن

بر اساس گزارشات اعلامی مرکز آمار ایران میزان ساخت و سازها در زمستان سال 1400 نسبت به زمستان سال 1399 حدود 13.5 درصد در شهرتهران کاهش داشته است. همچنین میزان ساخت و ساز در سایر استانها نیز در سال 1400نسبت به سال 1399 کاهش 15.8 درصدی را تجربه کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)