یخ قیمت آهن آب می شود؟

یخ قیمت آهن آب می شود؟

به دنبال رونق معاملات آهن اسفنجی و افزایش قیمت این محصول در بورس کالا شاهد افزایش قیمت آهن آلات در برخی حوزه‌ها بودیم، کاهش تولید برخی محصولات و تعهدات صادراتی نیز از دیگر علل افزایش قیمت شماری از مقاطع فولادی گزارش شد...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته نوسانات متعددی داشت، برخی از مقاطع فولادی با افزایش نسبی همراه بودند، برخی از محصولات کاهش جزئی داشتند و عمده محصولات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد ثابت اعلام شدند.

بازار ارز روز گذشته با بازگشت به کانال 50 هزار تومانی تا حودی افزایش یافت و در بازار آزاد حدود 50 هزار و 350 تومان اعلام شد.

نوسانات قیمت روز آهن آلات

قیمت میلگرد آجدار در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش 100 تا 200 تومانی هم در برخی از مبادی فروش مشاهده شد؛ قیمت روز میلگرد به طور میانگین در محدوده 22.200 تا 22.600 تومان اعلام شد اگرچه میلگرد 24 هزار تومانی هم در بازار قابل مشاهده بود.

میلگردهای گران قیمت مانند میلگرد ذوب آهن، در این روزها که بازار داخلی عاری از تقاضا است و دچارکمبود نقدینگی است عمدتا روانه بازارهای صادراتی می‌شود و برای خریدار داخلی توجیه مالی چندانی ندارد.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل در و پنجره و سایر پروفیل‌ها در برخی مبادی فروش ثابت بود و برخی کارخانه‌ها هم افزایش قیمت داشتند؛ به این صورت که قیمت قوطی پروفیل تولید شده از ورق 2 میل پس از معاملات ورق گرم مبارکه در بورس افزایش یافت به طوری که روز گذشته قیمت این محصول در هر کیلو حدود 39 هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در شماری از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها بین 30 تا 70 هزار تومان افزایش داشت. از علل افزایش قیمت تیرآهن به ویژه سایزهای درشت و سنگین این محصول می‌توان به وابستگی قیمت ورق آهن و تیر ذوب آهن اشاره کرد. در چند ماه اخیر با کاهش عرضه و تولید ورق آهن شاهد افزایش قیمت‌های تیرآهن به ویژه قیمت تیر ذوبی بودیم.

اما بر اساس گزارش‌های موجود احتمالا موانع تولید تیر ذوبی در آینده نزدیک رفع خواهد شد زیر از آنجایی که بخش زیادی از تعهد صادرات این محصول انجام شده ممکن است تا حدودی قیمت تیرآهن ذوبی اصلاح شود.

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی در اولین روز کاری دی ماه حاکی است که بازار مقاطع طویل در غالب مبادی فروش روند نسبتا ثابتی داشتند؛ نوسانات محدودی هم که در برخی زیرمجموعه‌های بازار مشاهده شد از معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا نشأت گرفت، گویا برخی از مبادی برای افزایش فروش خود در صدد ایجاد التهاب در مقاطع پایین‌دست بودند که چندان محقق نشد.

در شرایطی که بازار آهن و میلگرد در رکود عمیق و افت تقاضای مصرفی به سر می‌برد، معاملات اعتباری میلگرد در بورس کالا رونق دارد، عرضه شمش در بورس کالا به میزان کافی است و در شرایطی که قیمت دلار در چند ماه اخیر کنترل و تثبیت شده است؛ امکان بروز التهابات و نوسانات افزایشی اثرگذار و چشمگیر کمی بعید به نظر می‌رسد.

مضاف بر این می‌توان تعیین عوارض صادراتی و افت صادرات مقاطع نهایی در این روزها را نیز از موانع بروز التهاب در بازار آهن داخلی برشمرد؛ به عنوان نمونه در هفته‌ای که گذشت قیمت شمش صادراتی ایران با افزایش 10 دلاری در هر تن همراه بود اما اجرایی شدن عوارض صادراتی مانع از بروز نوسان در بازار شد.

با این اوصاف قیمت شمش بلوم در هر تن بین 475 تا 480 دلار اعلام می‌شود اما با وجود تعطیلات ده روزه میلادی به مناسبت کریسمس ممکن است اطلاع رسانی دقیق نرخ محصولات صادراتی به چالش همراه شود.

نهایتا باید گفت اگرچه طبق تجربه سال‌های گذشته روند بازار در سه ماه پایانی سال معمولا با رونق معاملات و بهبود اوضاع بازار همراه است اما رکود حاکم بر بازار سال جاری نسبتا بی سابقه است و نمی‌توان انتظار داشت در فصل زمستان روند بازار و میزان تقاضا بهبود پیدا کند اما ممکن است کمبود و قطعی گاز موجب نوسان جزئی در قیمت‌ها شود.

رونق معامله آهن اسفنجی در بورس

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی از معاملات 100 درصدی آهن اسفنجی عرضه شده است؛ به این صورت که برای 70 هزار تن آهن اسفنجی تقاضای 1.4 برابری ثبت شد. قیمت هر کیلو از این محصول با افزایش 2.2 درصدی حدود 13 هزار و 632 تومان اعلام شد.

طبق آمار حجم عرضه آهن اسفنجی در سه هفته گذشته از 102 هزار تن به 70 هزار تن کاهش یافته است که علت آن را می‌توان به قطعی گاز واحدهای تولیدی نسبت داد؛ به طور کلی در مقایسه با هفته گذشته تقاضای کمتری در بورس کالا مشاهده شد که از مهمترین علل آن می‌توان به محدودیت تقاضای 30 درصدی سامانه بهین یاب برای شرکت‌های متقاضی آهن اسفنجی نسبت داد؛ از سوی دیگر به دلیل عدم تناسب نرخ شمش و آهن اسفنجی و زیان‌ده شدن واحدهای تولیدکننده شمش، این واحدها تولیدات خود را متوقف کرده و تقاضای چندانی برای خرید آهن اسفنجی نداشتند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)