آشفته بازار مسکن

آشفته بازار مسکن
آشفته بازار مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، سال‌ هاست مشاهده شده که دولت ‌ها در دوران رکود، جشن ثبات قیمت و عرضه مناسب می‌ گیرند ولی بعد که بازار مسکن از رکود خارج می ‌شود حرف از مافیای مسکن به میان می ‌آید.  تسریع در اجرای طرح اقدام ملی تامین مسکن...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، سال‌ هاست مشاهده شده که دولت ‌ها در دوران رکود، جشن ثبات قیمت و عرضه مناسب می‌ گیرند ولی بعد که بازار مسکن از رکود خارج می ‌شود حرف از مافیای مسکن به میان می ‌آید.  تسریع در اجرای طرح اقدام ملی تامین مسکن، کمک به دهک‌ های درآمدی پایین برای پرداخت ودیعه و اخذ مالیات از خانه ‌های خالی با راه ‌اندازی سامانه املاک و اسکان، راهکار های میان‌ مدت و کوتاه‌ مدت دولت برای کنترل قیمت‌ ها شمرده شد.

 هم چنین بعضی مسئولان در گوشه و کنارها، خبر از ساخت خانه‌ های کوچک در شهرک‌ هایی در اطراف کلانشهرها دادند تا به ظن خودشان با بالابردن عرضه، اندکی از حجم تقاضا کم کنند و تعادل را به بازار برگردانند. این باور هم باور اشتباهی است. در کشوری خانه خالی می‌ ماند و اخذ مالیات از آن راهکار محسوب می ‌شود که موجر اجاره‌ کمی از مستاجر بگیرد و جا به‌ جایی مستاجر برای او چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد نه در اقتصادی مانند اقتصاد ایران که امروز هزینه یک سال اجاره بها به اندازه حقوق سالیانه مستاجر است.

 بیش از 65 درصد اقتصاد جامعه ما به اقتصاد ساختمان گره خورده است.  حتی بافنده فرش هم به شکل غیر مستقیم با صنعت ساختمان درگیر است. صاحبان صنایع پتروشیمی هم با بازار مسکن درگیرند امروزه نیمی از نقدینگی کشور در صنعت ساختمان می‌ چرخد.در کشوری که برنامه ‌ریزی و توسعه در آن به‌ درستی اتفاق افتاده باشد، سهم مسکن از سبد هزینه خانواده حداکثر 15درصد است. این موضوع در حالی است که به‌ طور میانگین در سراسر ایران این عدد به 48 درصد و در شهر های بزرگ مانند تهران گاهی به 90 و 100درصد می ‌رسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی