اثر طرح ملی مسکن بر تورم

اثر طرح ملی مسکن بر تورم
اثر طرح ملی مسکن بر تورم

آهن پرایس: در پی بررسی های طرح تولید مسکن ملی سالانه یک میلیون مسکن به نتایجی از جمله اینکه ساخت چهار میلیون واحد مسکن به کمترین حالت ممکن به بودجه ای در حدود 1680 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. حال سوال این است که با تزریق این نقدینگی به اقتصاد کشور...

آهن پرایس: در پی بررسی های طرح تولید مسکن ملی سالانه یک میلیون مسکن به نتایجی از جمله اینکه ساخت چهار میلیون واحد مسکن به کمترین حالت ممکن به بودجه ای در حدود 1680 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. حال سوال این است که با تزریق این نقدینگی به اقتصاد کشور تکلیف تورم چه خواهد شد. آیا تورم دو چندان نخواهد شد؟ 

آیت الله رئیسی تقریبا بیست روز است که رئیس جمهور ایران شده است و اعضای کابینه دولت سیزدهم نیز یک هفته ای هست رای اعتماد را دریافت کرده اند. در زمینه مسکن دولت و مجلس در زمینه ساخت یک میلیون واحد در سال تفاهم دارند آیت الله رئیسی و اعضای کابینه اش روی این وعده تاکید موکدی دارند و از دگر سو کمیسیون عمران مجلس از سال 99 نام این طرح را طرح جهش مسکن اعلام کرده اند و معتقدند که این کار عملی است. 

شورای نگهبان نیز طرح مذکور را تایید کرده است. رئیس کمیسیون عمران در روز گذشته به وزیر راه و شهرسازی اعلام داشت که وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و نماینده دولت عهده داره اجرای هر چه سریعتر این مصوبه است و باید گزارش های خود را به کمیسیون عمران ارائه نماید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بلاتکلیفی وام ودیعه مسکن

با کمی محاسبات و بررسی ها متوجه می شویم در جهت تحقق این طرح باید روزانه دو هزار و 740 واحد مسکن به متقاضیان تحویل شود و ساخت هر روز دو هزار و 740 واحد در مدت چهار سال حتی روی کاغذ آوردنش هم کار دشواری است.

لازم است در جهت تحقق این طرح نگاهی به گذشته بیندازیم در دولت احمدی نژاد با رویای خانه دار کردن طرح مسکن مهر ارائه شد که متاسفانه هم اکنون پس از گذشته 10 سال باز هم برخی خانه خود را تحویل نگرفته اند. در دولت روحانی نیز طرح ملی مسکن در دو سال گذشته ارائه شد و پس از گذشت دو سال فقط 6 درصد از این طرح پیشروی داشته است. 

حال آنکه روحانی در سال 92 دولت احمدی نژاد را نقد کرد و معتقد بود : مقصر اصلی تورم 42 درصدی دولت قبل رشد پایه پولی به دلیل انتشار 42 هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر بوده است. 

با وجود این انتقاد از سوی دکتر روحانی ، ایشان در مهر 98 طرح مسکن ملی را کلید زد و مقرر شده بوده تا پایان دولت 400 هزار واحد را تحویل دهد اما تعداد محدودی از این واحدها تحویل شد و طبق آمار بنیاد مسکن فقط 6 درصد این طرح پیشرفت فیزیکی داشت. 

بر اساس گفته های دکتر روحانی بودجه 42 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر نرخ تورم را به 42 درصد رسانید پس از این به گزارش مرکز آمار ایران مراجعه می نماییم که مشاهده می شود تورم سالانه در مرداد ماه سال جاری به بیش از 45 درصد رسیده است، هم اکنون بزرگترین دل نگرانی در مورد طرح جهش تولید مسکن این است که تزریق حداقل نقدینگی 1680 هزار میلیارد تومانی تورم را در پایان دولت رئیسی به کجا خواهد رساند؟

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)