اصلاح نرخ آهن در بازار نخر

اصلاح نرخ آهن در بازار نخر

آهن پرایس: نخستین روز هفته با اصلاح جزئی قیمت روز آهن آلات آغاز شد به طوری که اغلب محصولات فولادی در بازه 200 الی 300 تومانی کاهش قیمت داشتند.اما بازار ارز با افزایش مجدد نرخ دلار همراه بود به این صورت که...

آهن پرایس: نخستین روز هفته با اصلاح جزئی قیمت روز آهن آلات آغاز شد به طوری که اغلب محصولات فولادی در بازه 200 الی 300 تومانی کاهش قیمت داشتند.

اما بازار ارز با افزایش مجدد نرخ دلار همراه بود، به این صورت که پس از برگشت دلار به کانال 31 هزار تومانی، روز گذشته با افزایشی 500 تومانی دوباره به کانال 32 هزار تومانی صعود کرد، به طوری که در بازار آزاد به قیمت 32 هزار و 150 تومان به فروش رسید.

تحلیل نرخ روز آهن آلات

در روزهای پایانی خردادماه، آنچه در بازار آهن و فولاد رقم خورد اصلاح جزئی قیمت‌ها بود که موجب سکون و ثبات در بازار شد اما در عین حال تقاضا نیز با رکود همراه بود و به اصطلاح با بازار نخر مواجه بودیم.

بر همین اساس اکثر محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد آجدار در مقایسه با چهارشنبه گذشته کاهش 200 الی 300 تومانی داشت، به طوری که نرخ میانگین آن 18 هزار و 500 تومان برآورد شد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله مانیسمان، گازی و ... نیز به طور میانگین با کاهش 100 الی 300 تومانی اعلام شد به طوری که نرخ پروفیل با ضخامت 2 میلیمتر در بازه 25 هزار و 500 الی 25 هزار و 800 تومان برآورد شد.

به همین ترتیب قیمت روزانه تیرآهن نیز با کاهش نسبی همراه بود، به عنوان مثال تیرآهن کیلویی حدود 200 الی 400 تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز 10 الی 30 هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد. قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز روز گذشته را با ریزش قیمت همراه بودند به این صورت که قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی حدود 200 الی 300 تومان ریزش داشت و قیمت روز ورق استیل و ورق سیاه نیز به همین ترتیب با کاهش 200 الی 300 تومانی همراه بود.

افزایش هیجانی نرخ اهن الات در چند روز اخیر به افزایش تقاضا و خرید هیجانی منجر شد اما به نظر می‌رسد با عرضه 1000 تنی محصولات فولادی در عرضه روز چهارشنبه این تقاضا اشباع شد و از آنجایی که ساخت و ساز چندانی صورت نمی‌گیرد و خرید مصرفی عمق ندارد، مصرف‌کننده نیز زود اشباع شده و دست از خرید می‌کشد.

قطعی برق صنایع که روز گذشته ابلاغ شد پیش از عملی شدن آن در بازار تلاطم ایجاد کرد و افزایش قیمت‌ها را رقم زد اما بخش عرضه بیش از این نمی‌تواند قطعی برق را دستمایه افزایش قیمت اهن قرار دهد، چرا که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن فاکتور اصلی تعیین نرخ اهن که همان قیمت‌های جهانی و CIS است، اعلام قیمت کرد.

براساس برخی گزارش‌ها وزارت نیرو با هدف مدیریت مصرف انرژی، ابلاغیه قطعی برق صنایع فولادی را روز گذشته ارسال کرده است، همچنین میزان سقف و کف فروش شمش بلوم نیز به عرضه‌کنندگان این محصول ابلاغ شده است تا در پی قطعی برق و کاهش عرضه شمش، نظم بازار به هم نخورد و قیمت‌ها افزایش نیابد.

در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از اختصاص یک روز در هفته برای قطعی برق صنایع خبر داده است. وی همچنین معتقد است که تولیدکنندگان می‌توانند برای جبران این قطعی‌ها در روزهای تعطیل یا شبها به تولید بپردازند.

اگرچه خبرهای ضدونقیض در این زمینه بسیار است اما باید منتظر نحوه اعمال محدودیت برق وزارت نیرو باشیم تا ببینیم تا چه میزان واحدهای تولیدی و تجارت کشور از آسیب این بحران در امان خواهند بود.

معامله شمش در بورس کالای روز گذشته با میزان منفی 10 درصدی در حدود 15 هزار و 200 تومانی رقم خورد که با این حساب باید دید فاصله 11 درصدی در هفته جاری اعمال خواهد شد یا در هفته آتی، به هر حال به نظر می‌رسد نرخ میلگرد بورسی حدود 18 هزار و 300 تومان تعیین شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال افزایش مجدد قیمت آهن

مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد عرضه شمش در پایان خردادماه و عرضه مقاطع فولادی در اول تیرماه است که این اوضاع حجم ورود پول را در این دو روز متفاوت خواهد کرد به این صورت که با افزایش حجم عرضه شمش، ممکن است رقابت چشمگیری برای آن رخ ندهد. با این حساب ممکن است با توجه به نرخ جهانی شمش و نبود تقاضا کمی با کاهش و اصلاح قیمت‌ها مواجه باشیم زیرا همانطور که گفته شد نمی‌توان در طولانی مدت اثرات نرخ فولاد و آهن در بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)