افزایش قیمت فولاد تا پایان سال

افزایش قیمت فولاد تا پایان سال

رکود بازار فولاد در بازارهای جهانی که حاصل چندین عامل مختلف اعم از رکود اقتصادی، افزایش نرخ تورم، بحران انرژی و جنگ میان روسیه و اوکراین است به نوسانات قیمت مواد اولیه منجر شده است.

آهن پرایس: در چندین روز اخیر به دلیل افزایش مصرف سوخت در اروپا احتمال افزایش قیمت سنگ آهن را رقم زده است. افزایش گرمایش جهانی چالش‌های زیادی را دربر داشته و فولادسازان را با بحران انرژی مواجه ساخته است.

به عنوان مثال افزایش گرما در چین به افزایش مصرف برق منجر شده که نتیجه آن محدودیت مصرف انرژی توسط دولت این کشور است که افزایش تقاضای سنگ آهن را در پی خواهد داشت.

همچنین به دلیل تأخیر در اجرای درست و جدی ساخت مسکن ملی کشور که با رکود بازارهای صادراتی همسو شده، مصرف و تولید محصولات فولادی را در داخل کشور به شدت تضعیف کرده و فولادسازان را به فروش مواد اولیه واداشته است.

مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران در زمینه نوسانات محصولات فولادی اظهار کرد: اگرچه در چند ماه اخیر و در حال حاضر شاهد روند کاهشی و ثبات نرخ محصولات فولادی هستیم اما نمی‌توان در بلندمدت تداوم چنین روندی را بر این بازار متصور شد و احتمال دارد تا پایان سال میلادی شاهد رشد چشمگیر قیمت محصولات فولادی باشیم.

وی در زمینه بازارهای جهانی گفت: آنچه در بازارهای داخلی رخ می‌دهد ارتباط مستقیمی با بازارهای جهانی دارد اما از سوی دیگر جنگ بین روسیه و اوکراین که از فولادسازان بزرگ جهان هستند، فاکتوری است که قیمت محصولات فولادی را ممکن است تا پایان سال میلادی تحت تأثیر قرار ‌دهد.

عبداللهی در ادامه بیان کرد: با توجه به بالا بودن دستمزد کارگر و هزینه سوخت و انرژی در اغلب کشورها، نرخ نهایی محصول هم با افزایش چشمگیری عره می‌شود به همین جهت تدوام چنین شرایطی برای فولادسازان به‌صرفه نبوده و آنها را متضرر خواهد کرد، برهمین اساس به نظر می‌رسد تا پایان سال قیمت‌های جهانی نیز افزایشی شود.

به اعتقاد وی، تثبیت چنین شرایطی در طولانی مدت امکان‌پذیر نیست و تا پایان سال میلادی ازار افزایشی می‌شود اگر چه تغییر رویکرد بازار فولاد به ارتباط مستقیمی به بازارهای جهانی و نتیجه درگیری روسیه و اوکراین دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن نردکاران فولادی در پایان افزود: درحال حاضر بزرگ‌ترین فصل مشترک بازارهای جهانی، بالا بودن نرخ تورم است که نتیجه این امر عدم تقاضا و کاهش قیمت نهاده‌های فولادی است، در چنین شرایطی ادامه تولید برای برخی تولیدکننده به‌صرفه نبوده و به تعطیلی واحد تولیدی خود اقدم خواهد کرد و برخی واحدهای تولیدی نیز با لمس نرخ کف بازارهای جهانی افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.

گزارش متال بولتن از نرخ محصولات فولادی ایران حاکی از کاهش 1/1 درصدی نرخ فوب اسلب صادراتی کشور در هفته گذشته است که رقمی معادل 435 درلار در هر تن برآورد شده است، همچنین نرخ بیلت صادراتی نیز در مقایسه با ده روز گذشته کاهش 3/9درصدی داشته که معادل 458 دلار است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیر نزولی قیمت فولاد در 1401

هتفه گذشته شاهد افزایش نرخ بیلت در بازه 3 ماه گذشته بودیم اما هنوز نرخ محصولات صادراتی کمتر از نرخ تمام شده محصولات فولادی است. افت نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی، کمبود تقاضا و محدودیت انرژی برق در چین و همچنین دامپینگ محصولات فولادیروسیه از جمله عواملی است که موجب رکود بازارهای جهان شده است.

براساس این گزارش‌ها نرخ اسلب منطقه CIS در هفته اخیر کاهش 4 درصدی داشته که رقمی معادل 410 الی 420 دلار است و نرخ شمش صادراتی منطقه CIS نیز با کاهش نسبی از نرخ 532 دلار در هر تن به 521 دلار کاهش یافت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)