آغاز عملیات ساخت مسکن ملی

آغاز عملیات ساخت مسکن ملی
آغاز عملیات ساخت مسکن ملی

آهن پرایس: احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی از وعده‌های رئیس جمهوری بود که گویا این روزها به مرحله اجرایی درآمده است. جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت مسکن از جمله اثرات ساخت مسکن ملی است که در اولویت برنامه‌های دولت گنجانده شده است. اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اهمیت...

آهن پرایس: احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی از وعده‌های رئیس جمهوری بود که گویا این روزها به مرحله اجرایی درآمده است. جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت مسکن از جمله اثرات ساخت مسکن ملی است که در اولویت برنامه‌های دولت گنجانده شده است.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه، اظهار کرد: طبق درخواست رئیس جمهوری علاوه‌بر بخش‌های خصوصی، تمامی دستگاه‌های دولتی نیز به همکاری برای انجام هرچه سریع‌تر این طرح موظف شده‌اند و تنها منحصر به وزارت راه و شهرسازی نیست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تحلیل نرخ بازار مسکن

وی نخستین اقدام را تأمین زمین مورد نیاز با کمترین قیمت توسط مسئولان مربوطه دانست و بیان کرد: پرداخت وام برای ساخت مسکن نیز از جمله اقداماتی است که برای تسریع اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

نیکزاد با اشاره به موانع موجود در آغاز اجرای طرح، گفت: با همه موانعی که در آغاز امر وجود داشت درحال حاضر ساخت مسکن در برخی مناطق ازجمله بندرامام، قوچان، خراسان شمالی و چند شهر دیگر به مرحله اجرا درآمده است و در آینده‌ای نزدیک اخبار بیشتری در این زمینه منعکس خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه تصریح کرد: در اختیار گذاشتن زمین رایگان برای ساخت مسکن، صدور پروانه ساخت با 30 درصد تخفیف و همچنین تخفیف 50 درصدی در تعرفه‌های نظام مهندسی از جمله مواردی است که برای حمایت از دهک‌های پایین درنظر گرفته شده است.

وی گفت: ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، به کاهش آنی قیمت‌ها منجر نمی‌شود اما از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند که به کنترل قیمت مسکن می‌انجامد، همچنین اجرایی شدن و نظارت صحیح بر مالیات مسکن‌های خالی که به هر دلیلی در اختیار مستأجر قرار نگرفته، از جمله موارد مؤثر در کنترل قیمت مسکن است.

شرایط ثبت‌نام مسکن کلی

برای ثبت نام در طرح مسکن ملی مهلتی یک ماهه تعیین شده بود که در 28 آبان ماه به پایان می‌رسد. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی از زمان آغاز ثبت‌نام تاکنون حدود یک میلیون و 200 نفر ثبت اطلاعات کرده‌اند که پس از پایان مهلت یک ماهه با بررسی شرایط متقاضیان، افراد مورد تأیید مشمول دریافت مسکن ملی خواهند شد.

طبق آمار اهن پرایس، از جمله موارد لازم و اصلی برای دریافت مسکن ملی داشتن فرم ج سبز، عدم مالکیت خصوصی، سابقه سکونت 5 ساله در شهر مورد نظر و تأهل یا سرپرست خانوار بودن، نام برده شده است.

خانم‌های مجرد بالای 35 سال و آقایان مجرد بالای 45 سال نیز مشمول دریافت مسکن ملی می‌شوند، همچنین مردان مجردی که کمتر از سن تعیین شده هستند، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند اما حین تحویل مسکن باید ازدواج کرده باشند. برای افراد معلول و بیماران خاص نیز شرایط سنی خاصی تعیین نشده است و می‌توانند ثبت‌نام کنند.

شاید برای همه این پرسش مطرح شود که در مرحله اول چه میزان باید آورده مالی داشته باشیم، در پاسخ باید گفت از آنجایی که اجرای این طرح‌ها غالبا به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین است، این مبلغ اولیه نیز براساس توانایی مالی این اقشار تعیین شده است، به این صورت که آورده اولیه موردنیاز برای دهک‌های یک تا سه 20 میلیون در نظر گرفته شده است، دهک‌های 4 به بعد نیز ملزم به پرداخت 40 میلیون تومان هستند و افراد متقاضی می‌توانند در 4 الی 5 مرحله این مبلغ را پرداخت کنند.

اما تسهیلات درنظر گرفته شده 360 هزار میلیارد تومان در سال است که طبق پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای پول و اعتبار از این میزان برای ساخت هر واحد مسکن در شهر تهران 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان در کلانشهرها، 350 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و 300 میلیون تومان در سایر شهرها پرداخت خواهد شد، برای مناطق روستایی نیز 250 میلیون تومان تخصیص داده خواهد شد.

نحوه پرداخت تسهیلات نیز به این گونه است که این مبلغ به سازندگان تحویل داده می‌شود و پس از تحویل مسکن، مالک اقساط آن را پرداخت خواهد کرد. شرایط بازپرداخت آن نیز به طور قطعی مشخص نشده است اما براساس میزان درآمد هر دهک تعیین خواهد شد. در این راستا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تعیین سود 5 درصدی برای سه دهک اول است تا طبق آن 80 درصد از قیمت نهایی مسکن طی 20 سال بازپرداخت شود.

در ادامه محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت و شهرسازی از آمادگی زمین 165 هزار واحد برای کلنگ‌زنی خبر داد که بیانگر آغاز عملیات ساخت مسکن ملی است، وی درباره کیفیت ساخت این مساکن نیز اعلام کرد که برای تضمیت کیفیت این واحدها بیمه 10 ساله در نظر گرفته شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)