انواع ناودانی موجود در بازار آهن

انواع ناودانی موجود در بازار آهن
انواع ناودانی موجود در بازار آهن

آهن پرایس: ناودانی پروفیلی با سطح مقطع باز است که دارای کاربردهای فراوانی میباشد. در این مطلب درتلاشیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در زمینه انواع ناودانی در دسترس شما قرار دهیم. برای اطلاع از قیمت روز ناودانی میتوانید...

آهن پرایس: ناودانی پروفیلی با سطح مقطع باز است که دارای کاربردهای فراوانی میباشد. در این مطلب درتلاشیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در زمینه انواع ناودانی در دسترس شما قرار دهیم. برای اطلاع از قیمت روز ناودانی میتوانید با کارشناسان ما در آهن پرایس در تماس باشید.

در بازار ایران انواع مختلفی ناودانی وجود دارد که بسته به کاربرد نوع و سایز آن انتخاب میشودو بر اساس جنس، کیفیت و برند قیمت ناودانی ها می تواند متفاوت باشد. ناودانی‌ها بر اساس نوع تولید، شکل ظاهری و وزن به دسته‌های متفاوتی تقسیم میشوند.

 از ناودانی در ساخت پل، ساخت قاب و پایه سازه ‌ها استفاده می شوند. ناودانی‌ها از نظر ظاهری شبیه به حرف انگلیسی U هستند و سطح مقطع آنان متشکل از دو بال عمودی و یک جان که به صورت افقی است.اگر بال‌ها به صورت موازی قرار بگیرند و شکل ظاهری آنان شبیه C باشد نوع ناودانی UPE است، اما اگر بال‌های ناودانی مخروطی شکل باشد نادوانی U شکل است که طبق استاندارد به آن UNP گفته میشود.

ناودانی‌ها براساس جنس در دسته‌های مختلفی قرار میگیرندکه عبارتند از: ناودانی آلومینیوم، ناودانی گالوانیزه، ناودانی استنلس استیل و فولادهای کربنی.ناودانی‌های آلومینیوم نسبت به سایر ناودانی‌ها وزن پایینتر و قابلیت شکلپذیری بالاتری دارند. از این نوع ناودانی برای ساخت درب و پنجره و اسکلت سازه‌ها استفاده میشود و میتوان گفت این نوع بیشتر کاربرد صنعتی دارد. از ناودانی آلومینیومی برای ساخت چارچوب، ساخت شاسی  تریلرها و کشنده‌ها استفاده کرد. این نوع ناودانی دارای وزن کم، انعطاف پذیری بالا، قابلیت تغییر شکل و فرم است.

انواع ناودانی بر اساس روش تولید

ناودانی‌ها براساس روش تولید به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم میشوند.

ناودانی پرسی: برای ساخت ناودانی پرسی از ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف استفاده میشود. ورق فولادی را در دستگاه رول فرمینگ قرار میدهند و با پرس شکل نهایی ناودانی ایجاد میشود.

ناودانی فابریک: این نوع ناودانی‌ها از ابتدای پروسه تولید به همان شکل نهایی ناودانی تولید و از خط تولید خارج میشوند. سپس روی آن‌ها عملیات نورد سرد یا گرم انجام میشود. 

انواع ناودانی براساس شکل ظاهری

ناوها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته ساده یا مشبک تقسیم میشوند.ناودانی ساده: این ناودانی در سایزهای 8 تا 16و ارتفاع 30 تا 400 میلیمتر تولید میشوند.این ناودانی از ورق گرم تولید میشود. میتوان این ناودانی را با روش گالوانیزه سرد یا گرم تولید کرد. این ناودانی در ساخت پل، اسکلت ساختمان، چهارچوب درب و ... کاربرد دارد.

ناودانی مشبک: این ناودانی همانند ناودانی ساده از ورق گرم تولید میشود. این ناودانی وزن سبکی دارد و از آن در ساخت قفسه‌های فولادی مستحکم، سازه‌های سبک فولادی و نصب سنگ به صورت خشک استفاده میشود.


انواع ناودانی بر اساس وزن

براساس وزن ناودانی‌ها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم میشوند. منظور از ناودانی سبک ناودانی‌هایی است که از نظر وزنی سبکتر از وزن تعریف شده در جدول اشتال هستند و با وزن استاندارد این محصول در جدول اشتال مغایرت دارد. ناودانی‌های سنگین از لحاظ وزنی کاملا مطابق جدول اشتال است و بر اساس استانداردهای موجود در این جدول تولید میشود.

ناودانی اروپایی (UNP )


به ناودانی UNP ناودانی اروپایی نیز گفته میشود. این ناودانی‌ها دارای ضخامت بیشتری نسبت به سایر ناودانی‌ها هستند پس وزن بالاتری نیز دارند. این ناودانی کاربرد بیشتری نسبت به سایر ناودانی‌ها دارند. از جمله کاربردهای این ناودانی میتوان به صورت تکی یا جفت در بادبندها، تکی یا جفت در تیرها و استفاده در ستون‌ها و برای ساخت خرپا اشاره کرد.
ناودانی آبرو لندنی

دلیل ساخت این ناودانی جلوگیری از جمع شدن برف و باران بر روی سقف است. از این ناودانی برای جمع آوری و انتقال آب در سقف‌های شیب دار استفاده میشود. این ناودانی دارای پوشش اکسید تیتانیوم است که سبب میشود در برابر رطوبت نپوسد. از این ناودانی در سقف‌های شیب دار،  آلاچیق سازی با سقف شیب دار و در فلاشینگ‌ها استفاده میشود.

مزایای استفاده از ناودانی در ساختمان سازی

با توجه به خاصیت ارتجاعی فولاد، استفاده از ناودانی سبب میشود که سازه‌ها در برابر تنش‌های بزرگ، زلزله و ... مقاومت بالاتری داشته باشند. ناودانی‌ها فضای کمی را اشغال میکنند و سرعت نصب و ساخت سازه را بالا میبرند. به دلیل کاهش وزن اسکلت فلزی و مقاومت در برابر ضربه مفید هستند. به دلیل مقاومت بالا از آن‌ها برای ساخت پل‌های باربر و خرپاها استفاده میشود. 

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: فرایند تولید ناودانی 

جمع بندی


در انتها به شما پیشنهاد میکنیم برای افزایش مقاومت سازه و کاهش هزینه‌ها از ناودانی در سازه‌های خود استفاده کنید. آهن پرایس با برخورداری از کارشناسان مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه خرید انواع ناودانی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت روز کارخانه‌هایی همچون ناب تبریز، شکفته، ماهان، اسپیرال، فایکو و ... میتوانید با شماره 54103-021 با ما در تماس باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • شهسواری
    شهسواری1401/03/05 - 11:46 پاسخ

    قیمت ناودانی اروپایی وسایز هربندلشو لطفا بفرمایید