اوضاع بازار آهن در ایام رکود

اوضاع بازار آهن در ایام رکود

خروج سرمایه از بازارهای دیربازده به سوری بازارهای نقدشونده، نبود مصرف واقعی فولاد، کاهش ساخت‌وسازها و کمبود منابع، مؤلفه‌هایی است که به ایجاد اوضاع فعلی بازار آهن و فولاد کشور منجر شده است...

آهن پرایس: روز پنجشنبه نوسانات چشمگیری دربازار آهن و فولاد داخلی مشاهده نشد، به طوری که قیمت‌ها در عمده زیرمجموعه‌های بازار با ثبات نسبی همراه بود و معاملات هم غالبا توافقی انجام می‌شد اما در این بین شنیده‌ها حاکی است که قیمت قوطی آهن کمی افزایشی بود.

نرخ ارز نیز در پایان هفته گذشته با توقف در کانال 36 هزار تومانی همچنان نوسانات محدودی داشت و کمی افزایش یافت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 36 هزار و 320 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

قیمت میلگرد در بازار نیمه تعطیل پنجشنبه در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد و چند کارخانه نیز کاهش داشتند. با در نظر گرفتن نرخ تورم و فاکتورهای اثرگذار در بازار آهن، قیمت‌های جهانی و نیز قیمت دلار، بازار میلگرد چندان با تورم همسو نشده و قیمت چندان بالایی ندارد، به همین نسبت کف قیمت میلگرد آجدار در بازار حدود 15 هزار و 500 الی 15 هزار و 700 تومان گزارش شد.

انواع‌های ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات چندانی نداشتند، به طوری که قیمت ورق سیاه و انواع آن ثابت بود و ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت لوله مانیسمان، گازی، مبلی و ... نیز در غالب بخش‌ها ثابت بود.

نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند، همچنین قیمت قوطی پروفیل در پایان هفته به‌رغم جو کلی بازار، افزایشی بود و در برخی از مبادی فروش 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشت. بازار تیرآهن نیز هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی غالبا ثابت بود.

با بررسی روند کلی بازار آهن و فولاد داخلی و اخباری که طی چند روز گذشته منتشر شده است، همچنین با در نظر گرفتن افزایش 10 درصدی نرخ دلار، رشد قیمت سنگ آهن و میلگرد ترکیه و شمش فولادی انتظار افزایش قیمت آهن در بازار داخلی وجود دارد اما به‌رغم نوسانات افزایشی که در سایر بازارهای مالی مشاهده می‌شود، بازار آهن هنوز واکنش خاصی به افزایش قیمت‌ها نداشته است.

به گزارش آهن پرایس، علل متعددی در بروز شرایط حاکم بر بازار آهن و فولاد کشور دخیل است که از جمله آنها می‌توان به مازاد تولید و عدم مصرف واقعی اشاره کرد؛ در واقع می‌توان گفت مصرف ظاهری که کم‌وبیش مشاهده می‌شود، بخش عمده‌ای از آن به انحاء مختلف صادر می‌شود؛ به این صورت که با تبدیل فولاد به فرآورده‌های صادراتی، همان مصرف ظاهری نیز که به عقیده برخی حدود 87 درصد از کل تولید است، صادر می‌شود.

مورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد خروج سرمایه از بازارهای دیربازده به سوی بازارهای زودبازده مانند بازار سکه، طلا، دلار و خودر است. همچنین فصل پاییز و کاهش مصرف فولاد را نیز می‌توان به بروز چنین اوضاعی در بازار آهن نسبت داد.

نهایتا کمبود منابع و عدم تعریف پروژه‌های جدید دولتی در بخش مسکن و ساخت و ساز، در برابر گسترش حجم فروش اعتباری محصولات به بیش از 50 درصد  سبب جریان معکوس نقدینگی از بخش فولاد به دیگر بخش‌ها شده که اوضاع فعلی بازار را رقم زده است.

با در نظر گرفتن مجموع موارد ذکر شده احتمال می‌رود از اواسط دی ماه موجی از تقاضای ضعیف در بازار مشاهده شود و زمان بروز و وقوع آن هنگام بازگشت سرمایه‌ها از بازارهای زودبازده به بازارهای قبلی خود مانند بازار مسکن و فولاد، پس از درک نوسان خواهد بود.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز 14 محصول در بورس عرضه می‌شود که حجم آن 2 میلیون و 55 هزار و 955 تن بوده و شامل شمش بلوم، میلگرد ساده، ناودانی، تیرآهن، سنگ آهن، آهن اسفنجی، ورق گالوانیزه خودرو ... است؛ از این میزان حدود 75 هزار و 400 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ پایه آن 15 هزار و 234 تومان در نظر گرفته شده است، همچنین حجم عرضه این هفته کاهش 11/3 درصدی دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عرضه فولاد بورسی براساس تولید

بررسی عرضه‌های بورس کالای هفته گذشته حاکی است که روند معاملات با افت چشمگیری مواجه بوده است، به‌طوری که میلگرد کمتر از 10 درصد معامله شده که به عقیده برخی کارشناسان نشانه خوبی نیست و می‌توان علل آن را از چند جهت بررسی کرد؛ اینکه ممکن است قیمت بازار آزاد از نرخ‌های بورس کالا جا مانده باشد یا اینکه بورس کالا از بازار آزاد جلوتر باشد. ممکن است تولیدکننده و بورس کالا با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید، قیمت‌های بازار آزاد را قبول نداشته باشد یا اینکه با توجه به ضعف تقاضا خریدار نرخ پایه بورس را قبول ندارد؛ اما در هر صورت اختلاف 90 درصدی عرضه و تقاضا نشانه خوبی نیست و باید تدبیری اندیشیده شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)