اوضاع بازار مسکن در آذرماه

اوضاع بازار مسکن در آذرماه

قیمت مسکن در آخرین ماه پاییز با افزایش یک میلیون و 368 هزار تومانی همراه بود که به متری 48 میلیون تومان رسید، آمار معاملات در این ماه حدود 10 هزار فقره اعلام شد که در مقایسه با آبان حدود 27 درصد افزایشی بوده است...

آهن پرایس: براساس گزارش‌های منتشر شده از آمار معاملات مسکن در آذرماه، در این بازه زمانی حدود 10 هزار معامله واحد مسکونی انجام شده است که بیانگر رونق معاملات مسکن و بازگشت سرمایه‌ها به این بازار است. نرخ هر متر مربع مسکن با افزایش 2/9 درصدی 48 میلیون تومان برآورد شد. همچنین نرخ تورم بازار مسکن در این ماه حدود 3 درصد اعلام شد.

اگرچه در مقایسه با آبان ماه که تورم بازار مسکن 5 درصد برآورد شد، کاهش نسبی داشت اما به طور کلی این میزان تورم رقم بالایی است. به عبارتی می‌توان گفت با توجه به این آمار و ارقام رشد سالانه مسکن در تهران حدود 50 درصد برآورد شده است.

نوسانات چشمگیر بازار ارز که به تدریج از ابتدای پاییز شروع شد در همه بازارهای موازی اثرگذار بود و بازار مسکن نیز از این امر مستثنا نبود اگرچه انتظار می‌رفت اثر دلار در بازار مسکن با چند ماه تأخیر نمود پیدا کند اما جهش ناگهانی قیمت دلار به سرعت در بازار مسکن هم نمایان شد.

کارشناسان معتقدند آذر و دی، ماه افزایش میزان معاملات مسکن به شمار می‌رود؛ البته ناگفته نماند افزایش تعداد معاملات از افزایش تعداد خرید سرمایه‌ای نشأت می‌گیرد و به معنی افزایش خرید مصرفی، افزایش توان خرید یا کاهش نرخ مسکن نیست. در واقع با خروج سرمایه‌ها از بازارهای نقدشونده مانند دلار، ارز، طلا و خودرو شاهد ورود این سرمایه‌ها به بازارهای دیربازده از جمله مسکن هستیم.

با توجه به اینکه نرخ دلار در حال اصلاح است و نیز رشد معاملات از آبان ماه شروع شده، ممکن است آمار معاملات در ماه جاری مانند سال گذشته نباشد و پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیاید؛ اما به طور کلی در ده روز گذشته آمار معاملات مسکن نیز قابل توجه بوده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که از میان واحدهای معامله شده بیشترین آمار به واحدهای 5 سال ساخت تعلق داشته که حدود 29 درصد برآورد شده است. ضمن اینکه عمده‌ترین خریدها هم در متراژهای کمتر از 80 متر اعلام شده که غالبا هم قیمتی کمتر از 3 میلیارد تومان داشته‌اند.

سیدمحمد مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در زمینه کاهش تقاضای مصرفی مسکن اظهار کرد: تقاضای مصرفی در بازار مسکن با افت چشمگیری مواجه بوده و بیشترین آمار خرید هم به تقاضای سرمایه‌ای تعلق دارد.

وی در ادامه به افت ساخت و سازها نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از کاهش میزان ساخت و سازها به دلیل فصل سرما است اما بخش دیگر آن به افزایش چشمگیر تورم، افزایش هزینه‌های ساخت، افزایش دستمزد، افزایش نرخ مصالح ساختمانی و قیمت آهن آلات ارتباط دارد که گواه این ماجرا نیز کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی است.

مرتضوی همچنین به احتمال افزایش قیمت سن و ماسه اشاره کرد و گفت: برخی کارخانه‌های سیمان نیز مانند صنایع فولادی با کاهش انرژی و سوخت مواجه شدند که به دنبال آن به ناچار برخی کارخانه‌ها تعطیل شدند که همین امر روی قیمت بتن تأثیر منفی داشت. از طرفی دیگر قیمت آهن آلات از جمله قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد نیز با افزایش نرخ دلار و کمبود مواد اولیه با افزایش چشمگیری در یک ماه اخیر مواجه شدند که حدود 30 درصد برآورد شد.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان بازار مسکن را غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: ناپایداری اوضاع سازندگان را نیز از اجرای پروژه منصرف می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تأثیر سریع نرخ دلار بر مسکن

مرتضوی در ادامه به اوضاع بازار مسکن اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش توانایی مردم در خرید مسکن باعث خروج مردم از این بازار شد؛ چرا که افزایش هزینه‌های زندگی مجالی برای خرید مسکن نمی‌گذارد و به عبارتی می‌توان گفت هر فردی برای خرید مسکن دست‌کم باید صد سال کار کند.

مرتضوی در پایان بهبود بازار مسکن را منوط به کنترل تورم و گرانی در کشور دانست و گفت: برای کنترل تورم نیاز است تحریم‌ها خنثی شده و روابط ‌بین‌الملل بهبود بیابد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)