اوضاع بازار مسکن 1400

اوضاع بازار مسکن 1400
اوضاع بازار مسکن 1400

آهن پرایس: بازار مسکن از نظر تقویمی در مقطع جدیدی قرار گرفته است اما واقعیت این است که هیچ کدام از شرایطی که مانع رونق این بازار هستند تغییری نکرده اند و حتی ممکن است شرایط موجود بدتر نیز شوند، مگر آنکه مانع بزرگی که در مقابل رونق بازار مسکن و...

آهن پرایس: بازار مسکن از نظر تقویمی در مقطع جدیدی قرار گرفته است اما واقعیت این است که هیچ کدام از شرایطی که مانع رونق این بازار هستند تغییری نکرده اند و حتی ممکن است شرایط موجود بدتر نیز شوند، مگر آنکه مانع بزرگی که در مقابل رونق بازار مسکن و فعالان ملکی وجود دارد، برداشته شود. بررسی های صورت گرفته در رابطه با بازار مسکن 1400، نشان دهنده پنج اختلال شدید رفتاری در بازار املاک می باشد که ریشه تمامی آنها مشترک بوده و همان ابرمانع رونق در حوزه تولید و فروش مسکن است.

حفظ ارتفاع قیمت مسکن در سطح بسیار نامتعارف به عبارت دیگر تداوم بالارفتن قیمت ملک و دورتر شدن از حد قابل تحملی که بازار دارد، تشکیل ابرحباب قیمت مسکن و به واسطه آن به هم خوردن نسبت ها، ازبین رفتن کامل قدرت خرید خانه اولی ها، تشدید رکود خرید مصرفی و همچنین رکود عمیق ساخت مسکن، پنج اختلال رفتاری بازار مسکن می باشد که تاثیرات کلی آنها موجب ایجاد شرایط نابسامان در بازار مسکن شده است که به واسطه تاثیرات آن ها توان خرید مسکن در سمت تقاضای مصرفی از بین رفته و همچنین توان ساخت یا تمایل به ساخت در سمت عرضه افت پیدا کرده است.

ابعاد این اختلالات طی مدت زمان سه سال اخیر به میزانی افزایش یافته است که عمده فعالان بازار مسکن که بسیاری از آن ها به علت افزایش قیمت مسکن از این بازار خارج شده و در حال حاضر حاشیه نشین بازار ملک هستند تا اوضاع موجود بهبود نسبی پیدا کند، این تصور برایشان به وجود آمده است که ممکن نیست مسکن از ابر رکود تورمی نجات یابد که همین مسئله یعنی نا امیدی از بهبود وضعیت بازار مسکن می تواند باعث تشدید نابسامانی ها شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن

گره کور بازار مسکن 99 و یا خطای دید سیاست گذار در سال گذشته و حتی دوسال قبل از آن را می توان عدم پوشش کامل مشکلات در آسیب شناسی ها و همچنین دید اشتباه و ناقص نسبت به تحولات وخیم بازار ملک دانست که مانعی برای درک اصل مشکل از جانب سیاست گذار شد و همین موضوع یعنی بی احتیاطی و غفلت، موجب شد تا بخش مسکن از سیاست حاوی دو خاصیت رکود زا و رونق زا محروم بماند.

در حال حاضر یعنی در آغاز سال جدید، میزان تهدید اختلالات رفتاری بازار مسکن برای دو گروه اصلی در این بازار یعنی سازندگان و خریداران مصرفی به حدی بزرگ است که تداوم عمل نکردن سیاست گذار در مقابل آن می تواند علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای خانوارهای مستاجر و فاقد مسکن، تبعات اجتماعی نیز همراه داشته باشد. منظور از عمل نکردن، بی تدبیری دولتی ها نیست بلکه منظور رفتاری بدتر از آن می باشد یعنی اقدامات فرعی و تدابیر بی اثر که منجر به وخیم شدن اوضاع بازار مسکن 1400 به نسبت بازار مسکن 99 خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)