آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن

آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن
آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن

آهن پرایس: آخرین روزهای بازارمسکن 99 نشان دهنده بالا رفتن شکاف میان بودجه کل تعداد اندک متقاضیانی حال حاضر در بازار مسکن با قیمت پیشنهادی آپارتمان های عرضه شده به بازار ملک می باشد. فاصله قبلی موجود میان بودجه خریداران در...

آهن پرایس: آخرین روزهای بازارمسکن 99 نشان دهنده بالا رفتن شکاف میان بودجه کل تعداد اندک متقاضیانی حال حاضر در بازار مسکن با قیمت پیشنهادی آپارتمان های عرضه شده به بازار ملک می باشد. فاصله قبلی موجود میان بودجه خریداران در بازار مسکن در حال حاضر به شدت افزایش یافته است و تعداد اندک متقاضیان موجود در بازار ملک با بودجه ای که در اختیار دارند عملا توانایی خرید واحد مسکونی موردنظرشان را ندارند.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در آخرین روزهای باقی مانده از سال 99 نشان دهنده این است که در شرایط حال حاضر که رکودی عمیق بر بازار معاملات مسکن حکم فرما شده است و تعداد اندکی از معاملات خرید مسکن از جانب یک گروه اقلیت که در بازار باقی مانده در بازار ملک انجام می شود، به طور همزمان با افزایش عمق رکود شکاف بین بودجه خریداران وقیمت های فروش واحدهای مسکونی افزایش پیداکرده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در تله رکود

نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد با وجود اینکه همیشه عمده متقاضیان خرید مسکن هنگام جست و جو برای خرید واحدهای مسکونی از گذشته تاکنون با مشکل فاصله بین بودجه در اختیار وسطح قیمت های فروش واحدهای مسکونی مواجه بوده اند، این فاصله درحال حاضر تا حدودی افزایش یافته است که این شکاف قیمتی میان این دو متغیر تبدیل به گسل شده است.

پیش تر و در شرایط عادی بازار معاملات مسکن نه در شرایطی که بازار در شرایط رکود و جهش قیمت قرار داشت، این فاصله یا شکاف معمولا حدود 20 الی 25 درصد بود. در حال حاضر این فاصله با تبدیل شدن به یک گسل، به 30 درصد و حتی در مواردی به بیش از 30 درصد رسیده است. همین مسئله موجب شده است که در حال حاضر اقلیت متقاضی حاضر در بازار مسکن که به عنوان سرمایه گذار در بازار حضور دارند و به خریدهای غیرمصرفی از بازار معاملات مسکن اقدام می کنند، به سختی توانایی انجام معاملات را داشته باشند. 

این در حالی است که تقاضای مصرفی بازار مسکن به ویژه خانه اولی ها از مدت ها قبل به واسطه تداوم جهش قیمت واحدهای مسکونی به اجبار از بازار به حاشیه رانده شده و در واقع توانایی مالی خود برای خرید مسکن را از دست داده اند. حجم معاملات خرید مسکن در بازار خرید و فروش آپارتمان های مسکونی شهر تهران در حال حاضر زیر کف رکودی قرار دارد و حجم عمده ای از این مقدار محدود معامله خرید در این بازار از جانب اقلیت سرمایه گذار صورت می پذیرد.

بخش زیادی از سرمایه گذاران ملکی هم که در نیمه اول سال جاری به واسطه نوسانات قیمتی در سایر بازارهای اقتصادی، چشم اندازهای تورمی و همچنین انتظارات موجود در آن بازه زمانی، حضور فعالی در بازار داشته و بخش مهمی از تداوم جهش قیمت در بازار ملک طی مدت زمان 6 ماه اول سال جاری به علت فعالیت آنها در بازار مسکن بود، به دنبال چشم انداز رکودی بازار ملک، کاهش ریسک های غیراقتصادی و همچنین کاهش و ثبات نسبی بازدهی و نرخ ها در بازارهای موازی بازار مسکن ازجمله بازار معاملات سهام، ارز، طلا و... از بازار مسکن خارج شده و یا معاملات خود را در این بازار متوقف کردند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)