بازارهای داخلی در انتظار توافق

بازارهای داخلی در انتظار توافق

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای در بازار آهن موج می‌زند. درحال حاضر علل آن را می‌توان در اثر مذاکرات برجام و کاهش نرخ دلار دانست اما نبود فعالیت‌های عمرانی نیز موجب رکود بازار و کاهش نرخ میلگرد تا کف 15 هزار تومانی شده است.

آهن پرایس: روز دوشنبه اکثر محصولات فولادی ثبات قیمت داشتند و شماری از شرکت‌ها نیز قیمت روز آهن را با کاهش قیمت اعلام کردند. در حال حاضر همه‌ بازارها در انتظار توافق هستند و تغییرات چندانی در نرخ محصولات خود اعمال نمی‌کنند.

بازار ارز نیز که از ابتدای هفته سیر کاهشی داشت، روز گذشته باز هم کاهش یافت، به‌طوری که قیمت دلار پایان روز در بازار آزاد حدود 30 هزار و 100 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

انتظار برای مشخص شدن نتایج برجام همه بازارها را در حالت سردرگمی و تعلیق فرو برده است، بر همین اساس طبق آمار قیمت روز میلگرد آجدار نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در چند کارخانه از جمله میلگرد ابرکوه و بافق یزد کاهش 100 الی 200 تومانی داشتیم، به طوری که کف نرخ میلگرد در بازار روز گذشته حدود 15 هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز انواع ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در اثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین نرخ روز ور سیاه و انواع نیز ثبات نسبی داشتند اما در چند کارخانه از جمله کارخانه ورق سیاه اکسین و کاویان افزایش 100 الی 200 تومانی نیز مشاهده شد.

قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی در اغلب شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز به تبعیت از فضای کلی بازار بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز تیرآهن روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شد، به طوری که در بخش کیولیی حدود 500 تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی حدود 10 الی 30 هزار تومان کاهش قیمت را مشاهده کردیم، اما در برخی مبادی فروش قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام که در شرایط فعلی به مهمترین فاکتور اثرگذار در بازار تبدیل شده است، حاکی است که دستیابی به توافق بسته به تصمیم آمریکا است. آنطور که از اخبار و گزارشات برمی‌آید سه موضوع محور اختلافات ایران و ایالات متحده است که شامل این موارد می‌باشد: 1- رفع تحریم‌های ایران، 2- عدم دخالت آژانس در مسائل پادمانی، بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران. تصمیم در‌باره این سه بند به آمریکا بستگی دارد. اگر این سه نظر تأمین شود ظاهرا ایران آمادگی توافق نهایی را دارد.

اما در واکنش به آن مقامات اروپایی این درخواست ایران را سختگیرانه خواندند و رسانه‌های داخلی نیز توافق بدون تضمین را تکرار خسارت محض تلقی کردند.

با این اوصاف تا زمان انتشار خبر رسمی درین‌باره احتمالا دلار کف 30 الی 31 هزار تومان را حفظ کند. اما در کل به نظر می‌رسد در یک ماه آتی اوضاع به همین منوال باشد یعنی بازار در حالت انتظار و معلق خواهد بود.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز بیانگر افزایش 1/4درصدی قیمت شمش در روز گذشته نسبت به اخرین عرضه است. طبق آمار روز گذشته حدود 121 هزار و 440 تن شمش بلوم عرضه شد که از این میزان حدود 94 هزار و 200 تن معامله شد.

با افزایش 1/4درصدی نرخ شمش، قیمت این محصول به حدود 13 هزار و 81 تومان رسید که بیانگر افزایش نرخ میانگین این محصول در مقایسه با هفته گذشته است. براساس آمار دهم مرداد ماه نرخ شمش در یک سال گذشته به کمترین میزان خود رسید اما در یک هفته اخیر مجددا افزایش یافت.

هچنین بنابر آمار قیمت‌های جهانی اسلب و بیلت طی روزهای اخیر ثبات داشت به طوری که قیمت بیلت حوزه CIS حدود 532 دلار در هر تن مبادله شد و نرخ اسلب صادراتی نیز حدود 432 دلار و 50 سنت معامله شد که بدون تغییر بود.

تغییر قیمتگذاری بورس کالا

همانطور که می‌دانید یکی از وظایف بورس کالا تعیین قیمت پایه محصولات فولادی است و زمانی که به نظر برسد بازار از تعادل خارج شده مانند دستورالعملی که اخیرا صادر کرد، برای تنظیم بازار به چنین اقدامی دست می‌زند.

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذای ایمیدرو اظهار کرد: بورس کالا سالهاست این اختیار را دارد که با تغییر فرمول قیمتگذاری مقاطع فولادی، بازار را تنظیم کند و تغییر فرمول قیمتگذاری شمش در هفته گذشته نیز در همین راستا بود.

وی در ادامه بیان کرد: بورس کالا با بررسی میزان معاملات محصولات فولادی در شرایط خاصی مانند بازار رکودی یا قیمت‌ها و معاملات نامتعارف در بازار و اختلاف فاحش بین قیمت‌های جهانی و داخلی، با تغییر فرمول قیمتگذاری در صدد برقراری تعادل در قیمت‌ها و تنظیم بازار برمی‌آید.

صباغ افزود: در چند هفته گذشته که قیمت شمش براساس نرخ جهانی تعیین می‌شد حدود 11/8 الی 12/6 میلیون تومان در هر تن قیمت داشت که با افزایش 4 الی 14 درصدی نرخ این محصول را به حدود 14 میلیون رسیده بود که بیانگر کاهش نرخ پایه این محصول بود به همین جهت بورس کالا به اصلاح نرخ آن برآمد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو عنوان کرد: کاهش نرخ شمش در برابر قیمتهای صادراتی تبعات ناخوشایندی داشت که یکی از آنها درخواست تخفیف بیشتر توسط خریداران خارجی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اثر موقت برجام در بازار آهن

وی همچینن تصریح کرد: وزارت صمت قیمت کشف شده حاصل از عرضه و تقاضای بورس کالا، عدم وابستگی نرخ پایه به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی را الگوی خود قرار می‌دهد.

صباغ در پایان افزود: البته عدم وابستگی نرخ پایه محصولات به دلار و قیمت‌های جهانی نباید مانع بهبود صادرات شود و دسترسی تولیدکنندگانی که محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند لازم اس مواد اولیه خود را با قیمت جهانی تأمین کنند. همچنین راهکاری که برای بهبود صادرات و افزایش رقابت در آن وجود دارد بهبود معاملات بورس کالا است که قیمتگذاری در آن براساس ضریبی از شاخص متال بولتن است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)