بازار آهن در کما

به کما رفتن بازار آهن
بازار آهن در کما

با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان در بازار آهن که سبب دپوی تولیدات در این حوزه گشته است، بازار صادراتی مقاطع طویل فولادی نیز به‌علت بالا رفتن قیمت تمام شده و دشواری‌های صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن، تضعیف شده که همین موضوع ...

با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان در بازار آهن که سبب دپوی تولیدات در این حوزه گشته است، بازار صادراتی مقاطع طویل فولادی نیز به‌علت بالا رفتن قیمت تمام شده و دشواری‌های صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن، تضعیف شده که همین موضوع بر ایجاد مازاد محصول در انبارهای کشور افزوده است. بنابراین با توجه به شرایط بازار داخلی و صادراتی استمرار روند فعلی قیمت امری غیرممکن بوده و اگر بهای مقاطع فولادی کاهشی مطابق با نرخ جهانی پیدا نکند، تولیدکننده با از دست دادن بازار چاره‌ای جز تعطیلی نخواهد داشت.

در حال حاضر بازار محصول نیمه نهایی (شمش) و مقاطع فولادی به حالت کما فرو رفته و حتی مصرف‌کنندگان واقعی نیز از خرید دست کشیده‌اند چراکه خبرهایی همچون برگشت ارز صادرکنندگان با بهبود شرایط ارزی کشور و نبود خریدار در بازار به‌عنوان سیگنالی برای کاهش قیمت عمل کرده و اغلب ترجیح می‌دهند پس از اندکی تامل و مشخص شدن نتایج این اتفاقات در زمینه خرید یا عدم خرید محصول تصمیم بگیرند. تولیدکنندگان این محصولات از سطح تولید خود کاسته‌اند و علت اصلی این موضوع به مشخص نبودن سرنوشت مواد اولیه مربوط می‌شود. درحال‌حاضر تولیدکننده در بلاتکلیفی اجرا یا عدم اجرای دستورات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا قرار دارد. اگر این وعده‌ها محقق شود بهای مواد اولیه تولیدکننده محصول نهایی کاهش پیدا کرده و باید انتظار افت بهای محصول نهایی را داشت اما اگر به عرضه قطره‌چکانی شمش در بازار ادامه داده شود تولیدکننده نهایی که با کمبود مواد اولیه روبه‌رو است چاره‌ای جز رقابت با هم‌صنفان خود برای خرید محصول نخواهد داشت که این موضوع رشد قیمت نهایی را در پی خواهد داشت.

کارشناسان بازار آهن به اثرات منفی بالا بودن قیمت مقاطع طویل فولادی برای تولیدکننده اشاره داشته و کاهش صادرات را یکی از معضلات تولیدکنندگان در زمان افزایش قیمت می دانند؛ البته باید بهای شمش به میزانی برسد که تولیدکننده نهایی بتواند محصولی را مطابق نرخ جهانی تولید کند تا بازار صادراتی خود را از دست ندهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی
    علی1399/05/23 - 13:28 پاسخ

    الحمدالله با سعی و خطای پرهزینه اغلب متولیان آهن به اینجا رسیده اند که بدون وجود مشتری برای محصول تولیدی؛ صنعت آهن خواهد مرد. اگر بانکها و شرکتهای خصولتی دست از سر این بازار بردارند انشاالله به شرایطی خواهیم رسید که مردم بتوانند از برکت وجود صنایع تولید آهن و فولاد بهره برداری کرده از ساختمانهایی ایمن و مقاوم برخوردار شوند.

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی