بازی سوداگران در زمین مسکن

بازی سوداگران در زمین مسکن
بازی سوداگران در زمین مسکن

آهن پرایس: محمد عدالت‌ خواه کارشناس بازار مسکن، طی گفت و گویی اذعان کرد: نوسانات اقتصادی موجب جهش چشمگیرقیمت ها در بازار مسکن شده است که همین مسئله زمینه را برای پول دار تر شدن مالکان و افزایش فاصله طبقاتی فراهم می‌کند ؛ اگر هم فرضا قیمت خانه مقداری پایین بیاید که ...

آهن پرایس: محمد عدالت‌ خواه کارشناس بازار مسکن، طی گفت و گویی اذعان کرد: نوسانات اقتصادی موجب جهش چشمگیرقیمت ها در بازار مسکن شده است که همین مسئله زمینه را برای پول دار تر شدن مالکان و افزایش فاصله طبقاتی فراهم می‌کند ؛ اگر هم فرضا قیمت خانه مقداری پایین بیاید که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم تاثیری در توان متقاضیان واقعی ندارد و این مسئله باعث خارج شدن این بازار از فضای رکود نخواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به این موضوع که نوسانات قیمت مسکن به نفع سوداگران تمام می‌شود گفت: بازار مسکن به یکی از عوامل اختلاف طبقاتی تبدیل شده است. هم راستا با افزایش نرخ ارز، قیمت طلا و مسکن هم افزایش می‌یابد و صاحب خانه‌ها نه تنها ضرر نمی‌کنند بلکه سرمایه‌شان افزایش می‌یابد. دولت باید بدون توجه به نوسانات بازار مسکن، برای خانه‌دار کردن اقشار پایین چاره‌ای بیندیشد. طرح هایی مثل اقدام ملی، طرح جهش مسکن یا مسکن استیجاری خوب است به شرطی که گرفتار ویژه‌خواری نشود و به متقاضیان واقعی تعلق بگیرد.

عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: طبق اصل ۳۱ قانون اساسی، دولت موظف است شرایط تامین مسکن تمامی اقشار جامعه را فراهم کند. مردم با توجه به درآمدهایشان باید بتوانند بعد از یک مدتی که کار می‌کنند صاحب مسکن شوند. اما متاسفانه به قدری این حوزه درگیر سوداگری و رانت خواری شده که خرید خانه برای نیازمندان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. وی مهم ترین عامل در افزایش قیمت مسکن در کلان شهرها را نرخ زمین دانست و گفت: قطعا می‌توان با راهکارهایی قیمت مسکن و اجاره در کلان شهرها را پایین آورد. مسکن استیجاری که هم‌اکنون در مجلس دنبال می‌شود اگر به درستی اجرای شود قابلیت کنترل بازار اجاره را خواهد داشت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت بازار رهن و اجاره مسکن

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به طرح مسکن ارزان قیمت توسط شهرداری‌ها که قرار است به بازار اجاره اختصاص پیدا کند یادآور شد: در گذشته هم این طرح دنبال شد ولی چون زمین های کافی در اختیار دولت نبود به خوبی پیش نرفت. از طرف دیگر این طرح گرفتار حاشیه های فراوانی شد. بنابراین در این ‌گونه طرح‌ها اولین و مهم ترین گام این است که نظام توزیع کاملا شفاف باشد. در پایان عدالت‌خواه درباره آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ گفت: اقتصاد کشور ما با مشکلات بسیاری مواجه شده که عامل اصلی آن را می توان تحریم ها دانست. اگر تحریم‌ها برداشته شود مقداری آرامش به بازارها برمی‌گردد و بازار های مختلف رونق می‌گیرد که در این صورت می توان انتظار داشت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰به ثبات برسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)