بررسی آمار معاملات بازار مسکن

بررسی آمار معاملات بازار مسکن
بررسی آمار معاملات بازار مسکن

آهن پرایس: معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از 399 محله تهران در 250 محله اصلا معامله ای انجام نشده است؛ گویا اگر تلاطمی در بازارهای موازی رخ دهد؛ اثرات کمتری در بازار مسکن نمایان خواهد شد و در حال حاضر ثبات نسبی قابل انتظار است. محمود محمودزاده اذعان...

آهن پرایس: معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از 399 محله تهران در 250 محله اصلا معامله ای انجام نشده است؛ گویا اگر تلاطمی در بازارهای موازی رخ دهد؛ اثرات کمتری در بازار مسکن نمایان خواهد شد و در حال حاضر ثبات نسبی قابل انتظار است.

محمود محمودزاده اذعان داشت: در خرداد ماه طی گزارشات اعلام شد که نرخ مسکن 3 درصد افزایش داشته است؛ در حالیکه از 399 محله در تهران 250 محله اصلا معامله نداشته اند؛ این مسئله بدین معناست که 60 درصد محلات اصلا معامله ای نداشته اند؛ حال آنکه از 40 درصد مابقی نیز فقط در برخی محلات بعضا یک یا دو معامله انجام شده است. با این تفاسیر اعلام آمار در چنین شرایطی اصلا منطقی و اوصولی نمی باشد.

این آماری که اخیرا اعلام می شود بر اساس نرخ معاملات به طور میانگین است اما آنچه که مشهود است وقتی در یک محله فقط 1 الی 2 فقره خرید و فروش انجام شده است نمی توان آن را ملاک میانگین سنجی در نظر گرفت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ساز و کار عرضه مسکن در بورس

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام داشت: در خرداد ماه سال جاری 5102 فقره خرید و فروش انجام شده است؛ اما وقتی ما می خواهیم آمار بگیریم باید جامعه آماری ما نسبت کل جامعه عدد قابل توجهی باشد تا نرخ آمار درست باشد. به طور مثال زمانی که در یک ماه 1000 معامله انجام شده و در ماه دیگر 50 معامله انجام شده بلا شک نتیجه حاصل از این دو ماه کاملا متفاوت می باشد. 

محمود زاده افزود: در برخی مناطق تهران از جمله 1، 3، 4، 5 و 6 فضای بورس بازی مسکن نمایان شده است. فرضا در شرق منطقه 4 معاملات بسیار بیشتر از سایر محله های این منطقه است بنابراین نمی توان با استناد به قیمت هایی که از این قرار دادها استخراج می شود برای سایر محلات و یا کل تهران نرخ تعیین کرد. 

ایشان اضافه کرد: برنامه ارائه آمار صحیح و دقیق در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است؛ اما به دلیل درگیری و پیچیدگی هایی که در خصوص سامانه املاک داشتیم موضوع آمار به تعویق افتاد اما به طور قطعی جز برنامه های کاری است و به زودی آمار اعلام خواهد شد. 

معاونت وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: هدف اصلی این است که نباید انتظارت تورمی در بازار مسکن ایجاد شود؛ بلکه در شرایط فعلی که فروشندگان حاضرند با قیمت های پایین نیز معامله کنند و واحدهای خود را به فروش برسانند نشان می دهد نرخ های قبلی واقعی نبوده و این ثبات نسبی که هم اکنون جاری است باید پا بر جا بماند. در حال حاضر خریدار چندانی در بازار مسکن نیست و بعضا فروشندگان نیز دست نگه داشته اند اما به طور کلی بازار در حالت پایدار و به دور از هیجانات است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)