تداوم موج کاهشی قیمت آهن

تداوم موج کاهشی قیمت آهن
تداوم موج کاهشی قیمت آهن

آهن پرایس: کاهش قیمت روز آهن‌آلات که از نخستین روز هفته آغاز شده بود، تا روز گذشته نیز تداوم داشت اما تاحدودی از شیب آن کاسته شده بود و برخی از مبادی فروش به ثبات قیمت‌ها روی آورده بودند. بازار ارز نیز نوسان چندانی...

آهن پرایس: کاهش قیمت روز آهن‌آلات که از نخستین روز هفته آغاز شده بود، تا روز گذشته نیز تداوم داشت اما تاحدودی از شیب آن کاسته شده بود و برخی از مبادی فروش به ثبات قیمت‌ها روی آورده بودند.

بازار ارز نیز نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار همچنان کانال 30 هزار تومانی را حفظ کرده بود، تا پیش از این دلار یکی‌دوبار کانال قیمتی 30 هزار تومانی را لمس کرده بود اما حدود دو هفته است که بالای 30 هزار تومان ثبات داشته و روز گذشته نیز در بازار آزاد حدود 30هزار و 220 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در چند روز اخیر موج کاهشی قیمت اهن در بازار راه افتاده بود که همچنان این روند ادامه دارد به‌طوری که قیمت میلگرد آجدار همچنان در چند شرکت با کاهش 100 تومانی همراه بود درحالی که غالب مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی تغییری نداشت و در عمده شرکت‎ها ثابت بود؛ اما قیمت روز پروفیل و انواع لوله گازی، داربستی و ... حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن نیز در کنار نوسانات جزئی، در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز نرخ شاخه‌های پرفروش با کاهش 10 الی 20 هزار تومانی همراه بود. قیمت روز ورق سیاه و ... به طور میانگین حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشت، اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی و... غالبا بدون تغییر اعلام قیمت شدند.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید، در انتظار کاهش قیمت آهن در روزهای آتی، بازار حالت انتظار و رکود به خود گرفته و تقاضای چندانی نیز مشاهده نمی‌شود.

با در نظر گرفتن اعمال دامنه منفی 3 درصدی، ممکن است محدوده عرضه‌های هفته آینده حدود 15 هزار و 600 الی 15 هزار و 700 تومان باشد که با احتساب قیمت تمام شده به کانال 17 هزار تومان نزدیک خواهد شد.

به نظر می‌رسد اگر در شرایط فعلی جریان سیاسی خاصی روی ندهد و نرخ دلار هم ثابت بماند، با توجه به اعمال محدودیت مصرف برق، عرضه‌های هفته آتی در محدوده قیمتی 15 هزار و 600 الی 15 هزار و 700 تومان مورد استقبال متقاضیان قرار بگیرد.

از آنجایی که نرخ دلار نیمایی که حدود 24 هزار و 600 تومان است و قیمت‌های جهانی، دو پارامتر مهم و تأثیرگذار در تعیین نرخ آهن و فولاد به شمار می‌روند در حال حاضر در مسیر کاهشی قرار دارند، در این میان شاهد هستیم که برخی تورم و نرخ دلار را دستاویزی برای افزایش قیمت یا عدم کاهش قیمت آهن الات قرار داده‌اند و در تلاش برای حفظ موضع خود هستند. همچنین احتمال قطعی برق و گاز نیز یکی از دلایل افزایش قیمت فولاد و حتی حفظ قیمت‌ها در بالاترین حد و به عبارتی چسبندگی قیمت‌ها به سقف، محسوب می‌شود.

از دست رفتن بازار صادرات ایران

اگرچه مصوبه اخذ عوارض صادرات لغو شده است اما تبعات آن گویا هنوز ادامه دارد؛ به همین جهت احمد جانجان کارشناس اقتصادی در این زمینه اظهار کرد: پس از جریان اخذ عوارض صادراتی بالا برای محصولات فولادی، میزان صادرات ایران کاهش یافت که در این زمان بازارهای سنتی ایران با تخفیف‌های روسیه، از دست ایران خارج شد.

وی در ادامه گفت: برخی سیاستگذاری‌های اشتباه مانند تأمین فولاد برای ساخت مسکن ملی، بهانه‌ای شد تا صادرات کاهش بیابد، درحالی که انتظار می‌رفت دولت از تولیدکنندگان حمایت کرده و امر صادرات را تسهیل کند.

جانجان همچنین بیان کرد: برخی افراد ناآگاه به توجیه مصوبه عوارض صادراختی پرداختند و ادعا کردند که برخی تولیدکنندگان حتی سود هم کرده‌اند، درحالی که جز ضرر و زیان چیزی عاید آنها نشده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در انتظار اصلاح قیمت‌ها

این فعال اقتصادی همچنین افزود: غیاب تجار ایرانی از بازارهای سنتی ایران که مشتریان دائمی نیز بودند، با تخفیفات بالایی که روسیه روی محصولاتش اعمال می‌کرد، جایگزین ایران شد و صادرات گسترده‌ای به پاکستان، عراق و قطر که مشتریان ثابت ایران بودند، دارد.

وی در پایان گفت: اگرچه عوارض صادراتی حذف شده است اما در حال حاضر اگر بخواهیم صادرات به بازارهای قبلی را ادامه دهیم باید بازهم نرخ محصولاتمان را کاهش بدهیم، از طرفی با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش داده‌ایم، بنابراین تولیدکنندگان اجازه دامپینگ نیز ندارند و در واقع می‌توان گفت ایران قادر به صادرات فولاد نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی