تقویت قدرت خریداران مسکن

تقویت قدرت خریداران مسکن
تقویت قدرت خریداران مسکن

آهن پرایس: در واپسین روزهایی که دولت دوازدهم نتایج عملکرد خود را به دولت بعدی تحویل خواهد داد؛ دو نکته طلایی از نحوه عملکرد دولت حاصل شد: نتاج شکست ابزارهای ناکارآمد و اشتباهی و درس عبرت برای دولت بعدی به جهت به کارگیری...

آهن پرایس: در واپسین روزهایی که دولت دوازدهم نتایج عملکرد خود را به دولت بعدی تحویل خواهد داد؛ دو نکته طلایی از نحوه عملکرد دولت حاصل شد: نتاج شکست ابزارهای ناکارآمد و اشتباهی و درس عبرت برای دولت بعدی به جهت به کارگیری سیاست های کارآمد و صحیح.

 متولی مسکن گزارش کرده که فقط 3 میلیون خانوار در سامانه خود اظهاری خانه های خالی ثبت نام کرده اند. از سوی دیگر در بخش دیگری از گزارشات متولی مسکن به ضرورت افزایش قدرت خرید مسکن اشاره کرد. در واقع این موضوع دو واقیعت تلخ در آشفته بازار مسکن بود که توسط مقامات دولتی اعلام گشت. 

سیاستگذار برای کنترل جهش های قیمتی مسکن به مقابله مالیاتی روی آورده است اما به جای هدف اصلی که مالیات بر ملک سالانه است؛ به ابزاری مشقی که همان مالیات بر خانه های خالیست وارد عملکرد شده است. حال آنکه فقط 15 درصد از مالکان در تعداد املاک خالی مشارکت کرده اند که خود گویای آن است که این مقابله با شکست مواجه شده است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در دولت دوازدهم

در شرایط فعلی، بازار مسکن کاملا یک طرفه شده و در جهت خریداران سرمایه ایست؛ دیگر خبری از خانه اولی ها و جوانان در این بازار به چشم نمی خورد، حال آنکه آنچنان عرضه ای نیز موجود نیست. 

گویا ابهام بزرگی که در این بین مطرح است، آن است که چرا در سه سال اخیر بازار معاملات مسکن تبدیل به بهشتی برای مالکان و سرمایه داران شد و در نهایت امر؛ جهنمی برای آنان که متقاضی خانه اولی بودند؟ بر اساس گزارشات واضح است که متولی مسکن نیز به این نتیجه رسید که دریافت مالیات از خانه های خالی کارایی لازم را نداشت.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این میان بیان داشت: یک میلیون و سیصد هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم. همچنین اطلاعاتشان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و از مرداد ماه باید از این واحدها مالیات اخذ شود. حال آنکه سازمان امور مالیاتی شیوه ارائه آمار را قبول ندارد. بنابراین پیگیر ارائه آمار به روش دیگری هستیم، به همین منظور نیز سامانه املاک و اسکان طراحی و آماده استفاده است.

وزیر راه و شهرسازی با استفاده از کلید واژه تقویت قدرت خرید برای توصیه به دولت جدید به صورت تاکیدی نشان می دهد سیاست گذار مسکن در روزهای پایانی دولت دوازدهم احتمال به یقین کلید حل بحران مسکن را یافته است. در صورت پرداخت وام مسکن معقول و احیای قدرت خریداران، ساخت و ساز دوباره قوت خواهد گرفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)