دو نیمه متفاوت در بازار مسکن

دو نیمه متفاوت در بازار مسکن
دو نیمه متفاوت در بازار مسکن

آهن پرایس: بر اساس بررسی های صورت گرفته از بازار معاملات مسکن در شهر تهران، بازار خرید و فروش ملک در سال جاری نسبت به سال های گذشته شب عید متفاوتی را می گذراند. تفاوت مهمی که بازار مسکن در شب عید امسال یعنی چند...

آهن پرایس: بر اساس بررسی های صورت گرفته از بازار معاملات مسکن در شهر تهران، بازار خرید و فروش ملک در سال جاری نسبت به سال های گذشته شب عید متفاوتی را می گذراند. تفاوت مهمی که بازار مسکن در شب عید امسال یعنی چند هفته پایانی سال به نسبت سال های گذشته با آن مواجه شده است تغییر در رفتار فروشنده ها می باشد.

بررسی های انجام شده از واسطه ها و فعالان ملکی نشان دهنده این است که دو گروه فروشنده در بازار در حال حاضر وجود دارد. سازندگانی که فقط در صورت لزوم و نیاز فوری به منابع مالی حاضر به معامله می شوند گروه اول محسوب می شوند و گروه دوم فروشندگانی هستند که با پیش بینی احتمال افت قیمت ها در ماه های آتی، همچنان در بازار باقی مانده اند و به دنبال جذب خریدار می باشند. به گزارش خبرنگاران، در سال جاری در بازار مسکن شاهد دو نیمه متفاوت بودیم. این بازار در نیمه نخست امسال تحت تاثیر عوامل بیرونی و نوسانات دیگر بازارها برخلاف برخی پیش بینی ها تحت عنوان کندشدن شتاب رشد قیمت ها، تورم ماهانه قابل توجهی را به ثبت رساند.

بررسی های صورت گرفته از تحولات بازار مسکن طی پنج ماه نخست سال جاری نشان دهنده دو رقمی بودن تورم ماهانه قیمت ملک در پایتخت در این ماه ها بوده است. در مدت زمان ذکر شده به جز ماه های فروردین و شهریور، نرخ رشد قیمت مسکن در بیشتر ماه ها دورقمی بود تا در سال 99 نیز جهش قیمتی بازار مسکن تداوم یابد. با این وجود نیمه دوم سال، بازار مسکن شاهد توقف جهش قیمتی و حتی ریزش قیمت ها در برخی مناطق شمالی و جنوبی شهر بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل تخریب کننده بازار مسکن

روند رشد قیمت مسکن در ابتدا همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، توقف یافت و سپس باکاهش مواجه شد. با این وجود این روند چندان ادامه پیدا نکرد و از ابتدای فصل زمستان قیمت مسکن مجددا روی مدار افزایشی قرار گرفت. در حال حاضر نیز بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته از روند تحولات بازار مسکن توسط بانک مرکزی مشخص شده است که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران از کانال 28 میلیون تومان در هر متر مربع عبور کرده است؛ به این صورت که مطابق با گزارش رسمی بانک مرکزی، میانگین قیمت آپارتمان در بهمن ماه به نسبت ابتدای فصل زمستان چیزی حدود 3/7 درصد رشد کرد. 

با درنظر گرفتن آمار می توان اعلام کرد که بازار مسکن در نیمه نخست امسال در هرماه با شوک قیمتی جدیدی روبه رو می شد در صورتی که نیمه دوم را متفاوت آغاز کرد، روند معاملات ملک در بازار مسکن در آبان ماه تغییر یافت و تورم دورقمی نیمه ابتدایی سال، در این ماه به کمتر از 2 درصد رسید تا به دوران پساجهش قیمت مسکن وارد شویم.

در پایان در رابطه با روند احتمالی بازار مسکن در چندماه بعدی می توان گفت که با کاهش ریسک های غیراقتصادی طی هفته های اخیر، قیمتی که در حال حاضر موجود است با قدرت خرید عمومی جامعه سازگاری ندارد، از این رو این قیمت ها بیشتر حبابی است و احتمالی ترین دورنما برای بازار مسکن، کاهش قیمت واقعی به نظر می رسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)